10 propostes per a un estiu lector a Barcelona

La comprensió lectora és una competència clau a partir de la qual es basa tot l’aprenentatge dels infants que, a més, els permet el seu desenvolupament educatiu i social. L’escola ensenya a llegir, però actualment a Catalunya un de cada set infants quan acaba la primària no té assolida la competència de comprensió lectora.

Aquest curs ens hem trobat amb una crisi sanitària que ha generat un impacte greu en el desenvolupament de les competències dels infants. Un període de més de sis mesos sense assistir a l’escola, necessita d’un acompanyament i suport emocional per part de persones referents que guien i orienten en el procés d’ensenyament i aprenentatge. L’estiu és un període cabdal en aquest sentit, ja que si durant un temps tan llarg hi ha infants que no es relacionaran amb els llibres, suposarà una bretxa de lectura que els posicionarà en una situació de risc de fracàs escolar.

Per fer front a la bretxa educativa, l’Ajuntament de Barcelona ha posat en marxa un Pla Extraordinari d’activitats d’estiu, que inclou l’obertura de 25 biblioteques, 20 centres cívics i 20 patis oberts que es preparen per oferir programes i activitats de lleure. El lleure no va separat de l’aprenentatge, aquests espais d’educació no formal són una gran font perquè els infants reforcin aprenentatges i incorporin continguts que podrien ser curriculars.

En aquesta línia, calen propostes pràctiques concretes que poden desenvolupar-se dins de l’àmbit de lectura:

  1. Fer laboratoris de lectura per als infants i les famílies. Els laboratoris són activitats familiars amb la que participen conjuntament gaudint i experimentant al voltant de la lectura. Algunes biblioteques ofereixen aquestes activitats al llarg del curs, aquesta podria ser una bona proposta per no continuar oferint durant l’estiu. La família és un factor clau perquè els infants desenvolupin l’hàbit i el gust per la lectura. Durant el mesos d’estiu, la influència de l’entorn familiar en els infants té un gran impacte en el seu progrés educatiu.
  2. Aquests laboratoris també es poden fer dirigits només als infants perquè puguin treballar entre iguals. Les biblioteques, casals o colònies d’estiu poden implementar-los per fer descobrir als infants i joves la vessant més creativa dels llibres.
  3. Preparar mini laboratoris en préstec. Continuant amb clau de laboratoris de lectura, una proposta que ens feia Glòria Gosch és que les biblioteques els preparin perquè els puguin agafar en prèstec. Oferir a infants i famílies materials i recursos perquè puguin esdevenir científics des de les seves pròpies llars. Per aquesta proposta cal que el material estigui dissenyat des de les biblioteques, preparat perquè a casa puguin experimentar-los de manera satisfactòria.
  4. Elaborar itineraris de lectura pels infants a partir de diferents interessos. Els bibliotecaris i les bibliotecàries coneixen la literatura infantil i juvenil i poden dissenyar diferents itineraris escollint llibres que encaixin en una temàtica concreta. Això fa que descobreixin diferents obres a partir d’un interès inicial. Els infants han de poder escollir els llibres que més els interessin, però la tasca dels adults també és la d’oferir, proposar i mostrar noves lectures per traçar itineraris que els obrin un ventall de possibilitats. Aprendre a llegir és també aprendre a triar i a descartar lectures. Es pot fer que els itineraris s’identifiquin de manera molt visual quan entren a la biblioteca, ja sigui
  5. Crear racons de lectura als casals i colònies com una de les activitats. Per fer aquests espais, les biblioteques poden elaborar lots de llibres a partir de temàtiques d’interès o del grup d’edat al que va dirigit. Poder disposar d’un espai tranquil i relaxat on gaudir de la lectura, et porta a relacionar-te amb els altres a través dels llibres. Poden ser racons als que acudeixen quan els vingui de gust perquè volen passar una estona descobrint les histories dels llibres, però també es poden plantejar activitats de lectura per fer en petit o gran grup.
  6. Tutories individuals per acompanyar la lectura. L’hàbit i el gust per la lectura s’aprèn. I per fer-ho què millor manera que amb una altra persona? Els infants necessiten referents lectors que els acompanyin i guiïn en aquest procés. Els estudis indiquen que si els infants tenen suport d’un referent desenvolupen millor aquesta competència. És per això que trobar a una persona que està al seu costat durant un temps per descobrir plegats la lectura, és una manera de desenvolupar el gust per la lectura. El projecte LECXIT compta amb una xarxa de persones voluntàries disposades a transmetre la passió per la lectura als nens i nenes de 4t, 5è i 6è de primària acompanyant-los en la tasca lectora. Totes les persones voluntàries reben una sessió de formació amb recursos i idees per treballar la lectura de manera lúdica i amena amb els infants.
  7. Oferir recursos didàctics per a les famílies. L’Ajuntament de Barcelona està preparant materials formatius per als monitors, monitores i direccions de les activitats d’estiu en clau d’expressió oral i lectura. En aquesta línia, també es important dotar a les famílies de recursos que puguin posar en pràctica durant el seu dia a dia amb els fills i filles. Des del projecte LECXIT s’ha llançat la campanya Guanyem un estiu lector que posa a disposició de les famílies un kit lector amb eines i recursos per promoure la lectura dels infants a casa. Els estímuls de lectura que ofereix l’entorn familiar, els hàbits lectors de pares i mares i la presència de llibres a la llar són factors determinants perquè es desenvolupi l’hàbit i el gust per la lectura que determinen la comprensió lectora dels infants.
  8. Jocs que promoguin la lectura. Hi ha diferents tallers i activitats que es poden portar a terme per treballar la lectura als casals, colònies i biblioteques. Tot partint dels interessos i gustos dels infants, es poden dissenyar i desenvolupar activitats lectores engrescadores. Un exemple podria ser fer activitats com escape room o joc de pistes. Els infants i joves han d’aconseguir un repte a partir de desxifrar diferents enigmes que se’ls planteja. Jocs que motiven als infants de manera lúdica a partir dels quals els llibres esdevenen la clau per aconseguir resoldre les proves.
  9. Crear activitats amb els llibres que engresquin la lectura. Els llibres ens poden donar moltes possibilitats d’activitats per fer amb els infants ja sigui de manera individual, per parelles o en petit grup. Algunes exemples d’activitats que fomenten la creativitat i la imaginació dels infants, alhora que treballar la comprensió lectora poden ser: elaborar la biografia del personatge del conte imaginant-nos com és la seva vida, pensar en el mapa del lloc on es troba la història, fer un tabú amb les parelles que surten al llibre o inventar-nos un final alternatiu. La possibilitat d’imaginar i inventar activitats al voltant de la lectura són infinites, i segur que als infants i joves se’ls acudeixen moltes més!
  10. Els llibres poden una oportunitat per connectar interessos de manera grupal. Realitzar activitats al voltant de la lectura és una bona opció per començar tallers dinàmics i engrescadors. Que ens expliquin un conte ens agrada a tots i totes, és per això que es poden organitzar conta contes pels infants i joves. Però una bona opció també és que siguin el propis infants i joves els que esdevenen els protagonistes. Animar-los a que descobreixen la lectura i la interpretin a la seva manera perquè després ho presentin a la resta del grup. Així estarem treballant competències comunicatives, aprendre a descodificar el text, adaptar-los i compartir-ho amb els altres.
Notícies

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar la informació que es fa pública al nostre lloc web i recopilar informació estadística. Si es continua navegant, considereu que s’accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració i obtenir més informació aquí.

Acceptar