Donar eines per garantir itineraris: com les famílies poden prevenir l'abandonament escolar
03/02/2025

Plegar d’estudiar sense haver acabat ensenyaments postobligatoris és una mala decisió que mirem d’evitar amb diverses iniciatives. Aquestes són fruit de la recerca sobre els factors que causen l’abandonament i sobre allò que funciona en educació, i n’hi ha de més societàries i organitzacionals i d’altres de més individuals i properes. La iniciativa de formar les famílies per animar els seus fills que estan acabant l’ESO a continuar estudiant és la forma de treballar per la continuïtat educativa més íntima i capil·lar.
"Els parers i visions dels adults més propers poden fomentar la continuïtat cap a estudis postobligatoris o bé al contrari, decantar l’adolescent a optar per deixar d’estudiar"
- Inscriu-te a l’acte ‘Capacitar famílies, reforçar futurs: Claus per la continuïtat educativa’
Les famílies, agents contra l’abandonament escolar?
Els valors i criteris dels familiars que conviuen i cuiden els nois i noies poden tenir més efecte en l’orientació de les seves decisions que els d’altres adults de referència, per la senzilla raó què hi tenen vincles més forts.
És per això que, en matèria de presa de decisions sobre la continuïtat escolar, les conviccions i les expectatives dels pares i mares compten i molt. Els parers i visions dels adults més propers poden fomentar la continuïtat cap a estudis postobligatoris o bé al contrari, decantar l’adolescent a optar per deixar d’estudiar.
Sovint els docents lamenten la manca de col·laboració de les famílies en l’acompanyament educatiu, però per a què aquesta col·laboració sigui possible cal enfortir els les figures familiars.
És important que les famílies siguin ben conscients del valor de continuar estudiant i mostrin aquesta preferència davant dels seus fills i filles per tal de promoure la seva continuïtat educativa després de l’educació obligatòria.
Però, atenció: aquí convé no simplificar. I és que la relació entre els criteris de les persones adultes i les decisions dels i de les adolescents està mediatizada per la manera com es traslladen els parers, com es comuniquen les opinions.
"La manera com la preferència familiar arribi al cap i al cor de l’adolescent el que influirà en la seva decisió de continuar o de deixar els estudis"
Una família pot tenir preferència per la continuïtat formativa d’un fill, però serà en bona mesura la manera com la preferència familiar arribi al cap i al cor de l’adolescent el que influirà en la seva decisió de continuar o de deixar els estudis. I aquesta decisió també dependrà, en part, d’un altre factor que té a veure amb el paper de la família: l’acompanyament emocional en la trajectòria escolar.
Què poden fer les famílies?
Malgrat que a l’adolescència el grup d’iguals, i actualment també en bona mesura figures “influents” com les que es troben en les xarxes socials, tenen una forta incidència en valors i actituds dels nois i noies, les grans decisions vitals, com ho és la continuïtat en els estudis, les solen prendre en funció de variables com ara les capacitats percebudes, els seus interessos personals pel que fa als aprenentatges i les seves expectatives de futur.
Els membres de la família poden treballar en l’autoconcepte de l’adolescent com a estudiant i també poden ajudar a identificar interessos i a reconèixer possibilitats atractives en la formació de cara al futur.
I a més a més, i això és molt important, també poden detectar els problemes en el camí de l’escolaritat i ajudar a pal·liar-los a través de diversos recursos. I és que l’alumnat amb mals resultats al final de l’ensenyament obligatori té menys probabilitat d’acabar els estudis postobligatoris. La millora de l’èxit a l’ESO és una condició necessària per a la reducció de l’abandonament escolar. Si les famílies poden donar suport als fills i filles per obtenir resultats motivadors, això facilitarà que sentin que tenen major competència per avançar en la formació dins el sistema. Cal capacitar les famílies per donar suport als adolescents amb l’objectiu d’obtenir millors resultats. Això es pot fer treballant en l’autoimatge de l’estudiant, la comprensió del sentit del seu esforç acadèmic, l’organització i la bona vinculació amb la institució educativa tant de l’alumne com de la família.
"Si les famílies poden donar suport als fills i filles per obtenir resultats motivadors, això facilitarà que sentin que tenen major competència per avançar en la formació dins el sistema"
Com ho poden fer?
Però tot això ho poden fer si disposen de les habilitats necessàries. Multitud de famílies que volen ajudar els seus fills i filles adolescents a continuar estudiant no tenen de forma natural aquestes habilitats. Les poden adquirir a través de la formació i, per això, una bona manera d’ajudar les famílies a ser útils als seus adolescents és oferir-los els mitjans perquè puguin dominar els recursos necessaris, molts dels quals tenen a veure amb la manera com es comuniquen amb els seus fills i filles, i perquè sàpiguen com acompanyar la trajectòria escolar.
Entendre l’adolescent, saber com ajudar-lo a reflexionar, fer-li sentir interès pels aprenentatges, fer-li descobrir les seves capacitats i interessos, tenir constància dels recursos existents per pal·liar dificultats i conèixer les opcions possibles per continuar el camí formatiu després de l’ESO permetrà als pares i mares poder fer un acompanyament afectiu i efectiu que farà que l’adolescent se senti segur alhora de fer passos en pro de la seva formació.
Com enfortir les famílies per col·laborar en l’acompanyament educatiu
Enfortir els pares i les mares implica tres línies d’actuació, si ens basem en el que sabem gràcies als estudis sobre allò que funciona pel que fa al recolzament familiar a l’alumnat:
- Ensenyar-los a reforçar les bones relacions i la confiança entre adults i adolescents;
- Donar-los idees per poder reforçar la confiança de l’adolescent en si mateix com a estudiant i els seus vincles amb la institució educativa;
- Posar-los a l’abast recursos efectius per acompanyar el procés escolar i la presa de decisions davant les transicions educatives.
Totes tres estratègies alhora contribuiran a fer possible un bon acompanyament per part de les famílies i per tant a fer que molts més nois i noies decideixin continuar estudiant més enllà de l’ESO.
"Totes les famílies estimen els seus fills i volen ajudar, però no totes tenen els mateixos recursos, coneixements o condicions"
La dificultat del repte
Totes les famílies estimen els seus fills i volen ajudar. Les que estan sensibilitzades i formades poden fer-ho molt millor, però no totes tenen els mateixos recursos, coneixements o condicions. El nivell educatiu, la seva situació socioeconòmica, les condicions laborals o, fins i tot, la confiança en el sistema educatiu poden influir-hi.
Mentre algunes famílies amb més coneixements o estabilitat poden oferir un suport més estructurat, d’altres poden trobar-se amb dificultat per comprendre les opcions educatives i gestionar la incertesa dels seus fills i filles. Aconseguir ajudar-les en aquest sentit, doncs, és una de les claus per promoure la continuïtat educativa cap a la secundària postobligatòria.
Cal trobar la manera de fer-les partícips en les opcions de formació que se’ls ofereixen i fer fàcil la seva implicació en aquests espais. Reduir l’abandonament escolar implica també garantir que totes les famílies, independentment del seu context, tinguin les condicions i suports necessaris. Que aprofitin de la millor manera els recursos i puguin ser agents actius i empoderats en l’acompanyament dels seus fills i filles.