"L’objectiu de la mentoria és una societat inclusiva amb el mínim de joves que abandonin"

ENTREVISTA

Sezgin Yilgin, director de màrqueting de Mentoren op Zuid de Rotterdam, ens parla sobre aquest programa de mentoria, el més gran dels Països Baixos.

Relacionat: Llegeix el monogràfic completMentoria perquè tot l’alumnat continuï estudiant"

Parla’ns del vostre projecte i del seu impacte

“Mentoren op Zuid (Mentors del Sud) és un programa de mentoria ambiciós en el qual estudiants d’universitat de Rotterdam fan de mentors d’alumnat de primària i de secundària. Aquests alumnes sovint viuen als barris vulnerables i els manca una estructura de suport estimulant. Els seus mentors i les seves mentores poden ser models de referència per als nois i noies, amb la seva atenció individual estructurada. La mentoria es desenvolupa entorn de sessions significatives. Un dels resultats d’aquestes sessions és que els participants entren en contacte amb noves xarxes i surten de la seva pròpia bombolla. Això és essencial per ambdós: el mentorat o mentorada, que sovint no compta amb una xarxa gaire rica, i l’estudiant que, com a professional en formació, pot treballar en les àrees que afecten l’alumne.

El 2022, 1.439 alumnes i 1.373 voluntaris joves varen participar a Mentoren op Zuid. Això significa que 1.439 estudiants varen rebre mentoria setmanal individualitzada durant un semestre. Aquestes xifres estan alineades amb les nostres ambicions, però no són exactes, ja que ens hem adonat que durant les mesures associades a la prevenció del coronavirus vam haver de respondre molt flexiblement per donar continuïtat al programa.

Rotterdam és la segona ciutat més gran dels Països Baixos, però també la ciutat obrera més pobra. Té més de 170 cultures i el 53% dels seus habitants són d’origen multicultural. Els ingressos mitjans que al país són de 32.000 €, a Rotterdam són un 20% inferiors, de 25.000 € anuals. Tenim un atur del 19% mentre que la mitjana nacional és del 9%. En resum, la ciutat s’enfronta a molts reptes i no totes les persones joves tenen un adult de referència per prendre les decisions adequades amb relació a l’educació.

El programa de Mentoren op Zuid pretén resoldre el problema de què els joves facin tries incorrectes i acabin abandonant, o fins i tot que no iniciïn els estudis.

“Un dels resultats d’aquestes sessions és que els participants entren en contacte amb noves xarxes i surten de la seva pròpia bombolla”

Per què cal crear programes de mentoria?

Tothom necessita un mentor. Un infant, un empresari, un rei, un president, un professional. Tothom. Si no has tingut un pare o una mare implicats o una figura mentora durant el teu creixement, tindràs mancances d’habilitats importants. Això és una desigualtat d’oportunitats. I aquesta desigualtat d’oportunitats en el món està creixent.

El programa de mentoria té un impacte positiu en les vides de les persones joves per reduir aquesta desigualtat d’oportunitats.

Quines referències teníeu, quan vau començar?

Diversos petits programes de mentoria en els quals els mentors individualment s’apuntaven i eren emparellats amb un noi o noia. Però nosaltres no ho hem enfocat individualment, sinó que emparellem una classe d’universitat amb una classe de secundària, i després es fan les assignacions individuals.

El fundador d’aquest programa va ser la Universitat de Ciències Aplicades de Rotterdam (Hogeschool Rotterdam), que té 40.000 alumnes. Per tant, encara ens queda marge per escalar!

Per què “Mentors del Sud”? Què és el que fan els mentors i mentores?

Tothom necessita un mentor en algun moment. Algú que et mostra el camí dins la complexitat de la vida. Un professor que no només t’ensenya ortografia sinó que també es fixa en els teus talents. Un entrenador del club esportiu al qui també pots acudir si les coses no van bé a casa. Pares que creuen en tu, fet que et fa creure en tu mateix.

“Tothom necessita algú que també es fixi en els teus talents, que creu en tu, que et fa creure en tu”

No tothom té les mateixes oportunitats per descobrir aquests talents, com els passa als alumnes de primària i secundària de les escoles dels barris més vulnerables de Rotterdam. Sovint, no tenen persones al seu voltant amb qui sostenir-se. Com que no tenen referents, no saben on es troben els seus talents. Els manca autoconfiança i, de vegades, també tenen mancances lingüístiques. Creixen en un ambient on l’aprenentatge i l’estudi no són obvis, i no poden veure fins a quin punt és significatiu pel seu futur el fet de continuar estudiant.

Mentoren op Zuid, dona aquests alumnes una oportunitat en el present enfocada al seu futur. Ja que tothom mereix una oportunitat justa i igual per fer alguna cosa de la seva vida. Mentoren op Zuid, posa els mentorats en contacte amb estudiants de les universitats de Rotterdam. Mentors que els guien en sessions u-a-u durant l’horari escolar en relació amb el seu desenvolupament acadèmic, en el descobriment dels seus talents, en construir la seva autoconfiança, i en la cerca de feina o l’opció de continuïtat educativa que els encaixi.

Els mentors i les mentores ajuden a crear oportunitats per un futur millor. Estan pròxims en edat i experiència amb els mentorats, i no només guanyen crèdits i una línia que enriqueix el seu currículum sinó que també donen als alumnes més petits una oportunitat per la vida. Realment creiem en el poder del nostre enfocament, en el creixement cognitiu i social dels mentorats i en el desenvolupament de la identitat professional dels estudiants mentors.

“Molts infants creixen en un ambient on l’aprenentatge i l’estudi no són obvis, i no poden veure fins a quin punt és significatiu pel seu futur el fet de continuar estudiant”

Perquè un altre futur és possible. Pels mentorats i pels mentors. Per les institucions educatives que poden presentar millors resultats acadèmics. Per a la comunitat empresarial que vol tenir empleats motivats i orientats a partir de la pràctica. Per la ciutat de Rotterdam que pot comptar amb famílies més educades i autosuficients.

Amb Mentoren op Zuid vam començar un viatge meravellós. El destí final és una societat inclusiva amb el mínim de joves que abandonin. Una societat en què els i les joves hagin après què implica una vida saludable financerament, que siguin capaços de construir un futur fort de forma autònoma, independentment de quin sigui el seu origen. Encara no hi hem arribat, però sabem que farem parades boniques en el camí cap a aquest destí.

Vols saber-ne més?