La Fundació Nous Cims forma més de 160 professors perquè cap dels seus alumnes no abandonin
17/10/2025
"En alguns claustres hem escoltat que l'orientació educativa és només cosa dels orientadors. Hi ha professorat que diu que no és funció seva, que no coneixen prou els alumnes, ni els itineraris existents després de l'ESO... Davant d'això, vam pensar que els havíem de donar materials llestos ja per ser treballats a l'aula, i hem vist que això els treu pressió." Hannes Brandt, de la Fundació Nous Cims, explica el procés que els ha dut a impulsar el programa Unkover destinat a capacitar professorat per realitzar orientació al llarg dels quatre cursos d'ESO.
"Els professors no necessàriament tenen formació en l’acció tutorial i en com treballar l’autoconeixement amb joves, també desconeixen molts dels itineraris educatius i formatius que hi ha...", hi afegeix. Tot i això, assevera: "El docent té un rol molt important en la trajectòria educativa del i la jove, perquè les expectatives que hi diposita l'acaben influint molt en què farà després de l'ESO. I això és el que els transmetem, exposem quin és el rol com a tutor o tutora sobre els i les joves." L'entitat treballa des de la màxima que "el talent es reparteix equitativament, però les oportunitats no". En aquest sentit, Brandt ressalta: "Transmetre això al professorat és molt potent."
En un moment en què "bona part de l'alumnat pateix un malestar emocional que augmenta la probabilitat d'una desvinculació educativa o un abandonament prematur, el factor emocional és molt clar en l'orientació", deixa clar. Davant d'aquesta situació, el programa ofereixeines al professorat per acompanyar els adolescents "en el procés de descobrir-se a ells mateixos: què se'm dona bé, en què destaco, què m'agrada... I això és el que treballem sobretot a primer i segon d’ESO. A partir d’aquí, apoc a poc es van coneixent i comencen a relacionar les matèries amb els seus interessos i habilitats, poden fer connexions amb el que podran estudiar, on es podran projectar, on podran encaixar...".
"El docent té un rol molt important en la trajectòria educativa del i la jove, perquè les expectatives que hi diposita l'acaben influint molt en què farà després de l'ESO"
Paral·lelament, Brandt és conscient que "treballem en un ecosistema molt cremat, molts professors ho estan. No només per les altes taxes de rotació dels equips docents, sinó també perquè qualsevol problemàtica social que hi ha, la responsabilitat acaba carregant-se sobre les espatlles del centre educatiu. I, òbviament, això no pot ser". Davant d'aquesta situació, creuen que la proposta formativa tant pot ajudar el cos docent com l'alumnat en general, contribuint així a combatre l'Abandonament Escolar Prematur (AEP).
Anys d'expertesa
L'entitatva començar el 2014 amb un projecte per orientar nois i noies d'arreu de Catalunya en el seu recorregut formatiu post-obligatori. En aquell moment, van començar impartint tallers a entitats socials i instituts, amb una molt bona rebuda per part dels docents i el propi alumnat. "Però fa uns dos-tres anys vam començar una reflexió, perquè la idea era que fossin els propis instituts els que continuessin amb la metodologia d'orientació, i vèiem que això no passava. Quan marxàvem d'un centre per anar a un altre, tendien a retornar a la dinàmica anterior", exposa.
"D'aquella reflexió en va néixer l'actual programa de formació Unkover", ressalta. Aquest any uns 160 docents d'arreu de Catalunya n'han finalitzat les dues primeres edicions, de 20 hores de durada, de caràcter gratuït i en format on-line asincrònic, que cadascú pot haver seguit segons el seu propi horari. "Hi ha professors que ja han implementat alguna reflexió a l'aula, i ens han dit que els ha anat molt bé", ressalta. De fet, en acabar la formació, el 98% dels participants han assegurat que se sentien més segurs i preparats per acompanyar l'alumnat com a tutors.
El 15 de desembre s’iniciarà la tercera edició del programa, amb un abast encara més ampli de docents que busquen eines, estratègies i recursos per orientar millor al seu alumnat, des dels espais de tutoria.
A més de la formació per a tutors i tutores, el programa ofereix també una proposta d'acompanyament estratègic dirigida a equips directius i orientadors. La proposta pretén convertir l'orientació en una prioritat institucional i provocar un canvi sistèmic en la manera com s'aborda l'orientació dins del centre educatiu. Es tracta d'una formació semipresencial, també acreditada pel Departament d'Educació, i adreçada a instituts que volen fer un pas endavant i afrontar el repte de l'orientació des d'una mirada encara més estratègica. Aquest curs 2025/2026, 17 nous centres educatius de Terrassa, Viladecans, Martorell, Cornellà i El Prat començaran aquest itinerari més intens, que és complementari a la formació de tutors i tutores.
Un llenguatge comú per orientar els joves
Mitjançant el curs de capacitació per a tutors, Nous Cims dona eines al professorat per "crear un llenguatge comú entre ells, els joves i les seves famílies". Parteixen de la premissa que "l’autoconeixement no és una acció puntual sinó un procés dialògic allargat en el temps", per això utilitzen el model RIASEC "com a llenguatge comú per fomentar l’hàbit d’explorar interessos, habilitats i projeccions de futur dels joves al llarg de l’ESO". Han optat per aquest model perquè “destaca per la seva senzillesa i caràcter intuïtiu.”
"Hi ha una alta necessitat per part dels docents de poder compartir els reptes i bones pràctiques en relació amb l’acció tutorial i l’orientació dels joves"
El model estableix sis perfils vocacionals (Realista, Investigador, Artístic, Social, Emprenedor i Convencional) que “no són fixes sinó es poden combinar i per tant ofereixen un vocabulari compartit entre alumnat, famílies i docents”, explica Brandt. En la formació, recreen escenaris interactius per simular converses o situacions reals de l’acció tutorial, i els ofereixen espais digitals de dinamització i per compartir reflexions amb la comunitat educativa. “Ens va sorprendre molt positivament l’alta activitat en debats i comentaris en els diferents fòrums digitals que inclou la formació. Ens reconfirma que hi ha una alta necessitat per part dels docents de poder compartir els reptes i bones pràctiques en relació amb l’acció tutorial i l’orientació dels joves” afegeix.
Un tutor d'aula a l'Institut Bitàcola de Barberà de Vallès, Albert Freixenet, explica: "El model RIASEC és una excel·lent eina per a l'autoconeixement, així com per a prendre consciència de la multiplicitat de vectors que ens constitueixen. És excel·lent per trobar un llenguatge comú entre adolescents, famílies i professorat: tothom pot entendre quins elements són significatius en cada persona, alhora que ens permet fer un seguiment al llarg dels diversos cursos per a observar l'evolució al llarg del temps, així com els trets comuns al llarg del procés."
Des de 1r d'ESO
El curs destaca el paper dels tutors i tutores en la prevenció de l'abandonament mitjançant una orientació personalitzada, oferint-los estratègies per dur-la a terme, incloent-hi plans de carrera i tutories individualitzades. També els proporciona eines pràctiques per acompanyar l'alumnat en l'exploració dels seus interessos i motivacions inicials ja a 1rd'ESO, de tal manera que puguin anar sent conscients de les seves fortaleses.
El curs, en essència, ajuda els docents perquè puguin acompanyar l'alumnat a l'hora de descobrir els vincles entre els seus interessos i les matèries impartides, i entre els interessos i el món professional,"preparant l'alumnat per identificar les opcions formatives que millor s'adaptin als seus objectius vitals".
"No ens agraden els tests d'orientació que es fan, simplement respons unes preguntes i ja està... Quan tens 15 anys, això és molt limitant. Creiem que es tracta més d'un diàleg al llarg de tota l'etapa educativa del jove. Per això ens basemen el model RIASEC, que és molt senzill. A vegades se'l critica per això, però precisament és el que busquem, un llenguatge que sigui fàcil d'aplicar i de combinar. Perquè no ens dirigim en primer lloc a psicopedagogs, sinó a matemàtics, a biòlegs, a filòlegs...", conclou Brandt.