'Speed datings' socials per vincular projectes contra l'abandonament escolar amb agents locals

Notícies

La Plataforma Zero Abandonament organitza una matinal de contactes ràpids que possibilita la comunicació entre entitats i ajuntaments per implementar mesures que garanteixin la continuïtat educativa del jovent.

Divuit entitats que presentaven els seus projectes d'intervenció social i comunitària per reduir l'abandonament escolar prematur (AEP) entre els joves. Una quarantena de representants d'institucions que volien captar idees per fer-hi front. Vuit minuts per intercanviar la informació bàsica, expressar alguna consideració i donar-se les dades de contacte. I "piiiiip!". De cop, l'alarma indicava que s'havia acabat el temps i tocava canviar de taula.

Servint-se d'una metodologia més propera al món dels negocis que a l'àmbit social, la Plataforma Zero Abandonament va organitzar aquest dimarts, 6 de maig, una sessió d'speed dating de bones pràctiques. En acabar, les valoracions no podien ser més positives: "Ha estat molt interessant, perquè ha estat una manera molt àgil de conèixer moltes activitats de forma ràpida, que està molt bé per situar allò més important en el que estàs treballant", resumia Esmeralda Garcia, cap del Servei d’Infància i Joventut de l’Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet.

"Ens hem pogut conèixer, ens hem passat els contactes... Ens ha servit per fer xarxa, n'he sortit molt engrescada."

"M'ha semblat una jornada d'allò més inspiradora. Surto amb el cap ple d'idees sobre canvis que ja intuíem que podríem fer. Nosaltres ja treballem l'abandonament prematur, i aquesta sessió m'ha anat d'allò més bé per veure què s'està fent, per posar en comú, per veure què podem millorar...", hi afegia Bea Pérez, de l'Ajuntament de la Garriga.

L'enfortiment de la xarxa de contactes entre els propis assistents agents sensibilitzats en la lluita contra l'AEP també era un dels objectius que s'havia fixat la Plataforma. I, segons exposava Maribel Pena, de l'Ajuntament de Figueres, es va assolir: "Anava canviant d'entitat conjuntament amb dues persones més d'altres ajuntaments. Així ens hem pogut conèixer, ens hem passat els contactes... Ens ha servit per fer xarxa, n'he sortit molt engrescada."

Entre les entitats, la valoració era igualment positiva. “Sabies que tothom qui hi havia aquí tenia els mateixos objectius que nosaltres contra l’abandonament escolar. A més, nosaltres tot i que fa més de 10 anys que tenim el projecte ‘Senexcel·lència’, encara no és gaire conegut, i aquest espai ens ha donat l’oportunitat de promocionar-lo i hem vist que despertava l’interès d’alguns ajuntaments”, resumia Déguène Seck, de la Coordinadora d'Associacions Senegaleses de Catalunya.

“Perspectiva autobiogràfica i longitudinal del jove”

La jornada també va servir per presentar la guia "Comunitats que no abandonen. Acció social i comunitària contra l'abandonament escolar prematur: 15 pràctiques per la Inspir(Ac)ció", de Natàlia Gomà, que recull exemples d’entitats del tercer sector de tot el territori català que impulsen projectes que ja estan donant fruits reals en la lluita contra l'AEP: a Montcada i Reixac, a Balaguer, a Cornellà de Llobregat...

"Cada jove té la seva història i evitar que abandoni els estudis és un treball personalitzat"

Gomà va reivindicar la capacitat de les associacions de “treballar sobre la perspectiva autobiogràfica i longitudinal del jove”, entenent que cadascun “té la seva història”, i que per incidir-hi a l’hora d’evitar que abandoni els estudis “és un treball personalitzat”. “Es tracta d’un treball molt proper. Quan elaborava la guia, per exemple una entitat m’explicava que estava preocupada per trobar la manera sobre com apropar-se a una família que estava en crisi. Aneu cas per cas, i esteu fent una gran feina”, ressaltava.

Una taula rodona amb diversos dels protagonistes de la guia va complementar la jornada, que pots recuperar aquí.

📩 Subscriu-te al butlletí per estar al dia del debat educatiu!

* indicates required

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar la informació que es fa pública al nostre lloc web i recopilar informació estadística. Si es continua navegant, considereu que s’accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració i obtenir més informació aquí.

Acceptar