Recull de les experiències guanyadores i presentades en el Simpòsium Internacional "La innovació educativa contra les desigualtats"
02/06/2016
Amb motiu de la Conferència Internacional “La innovació educativa contra les desigualtats” del passat 28 d’abril de 2016, vàrem iniciar un treball de fons sobre com fer de la innovació educativa una palanca de canvi en els centres d’entorns més desfavorits. En aquest sentit, ens vàrem proposar trobar agents del món educatiu que estiguessin col·laborant en la millora de l’educació en entorns d’alta complexitat.
Aquesta proposta es va materialitzar obrint una col·laboració amb centres i entitats catalanes per crear una col·lecció de noves pràctiques, que ajudin a identificar els obstacles amb què es troben i com superar-los, descobrir entre tots i totes com millorar les condicions que afavoreixin la superació de les desigualtats en entorns d’alta complexitat.
En aquesta crida feta pel Simpòsium Internacional hem obtingut un breu repositori d’alternatives des d’una perspectiva pràctica, fórmules d’innovació, que apunten cap a la millora de la qualitat educativa i permeten avançar cap a nous reptes de futur, a l’alumnat més desfavorit per diferents realitats socials. Aquestes experiències, finalment, ens han permès visualitzar en el territori, idees i iniciatives que ens han ajudat a explorar el potencial de la innovació per a superar les desigualtats educatives
De les experiències que ens han fet arribar diversos centres i entitats explicant-nos la seva experiència innovadora en un centre amb un entorn i condicions d’alta complexitat, es va fer una tria per un conjunt d’experts en pedagogies innovadores per tal que triessin una experiència a presentar en directe durant la pròpia conferència internacional.
L’experiència triada com a guanyadora va ser “Prosperem Junts” de l’Escola Mercè Rodoreda de Barcelona. En aquest vídeo podeu veure la presentació del projecte per part de la seva directora Àngels Cadena.
Criteris de participació: Més informació aquí (crida tancada)
Les experiències presentades a la crida a la participació i la valoració final es detallen a continuació.
Experiència guanyadora
- Prosperem Junts (Escola Mercè Rodoreda, Barcelona)
Experiències seleccionades finalistes
- L’Èxit dels dijous (IES Joan Manuel Zafra, Barcelona)
- Projecte Rossinyol (Fundació Servei Solidari, UAB)
- Junts aprenem a aprendre, creant i representant (Escola Prat de Llobregat I)
Altres experiències presentades
- 4 cordes (Cooperativa Musicop)
- AnimaTIC – projecte de docència AICLE (Empar Cogollos, implementat en diverses escoles del Barcelonès)
- Aprenc a participar (Serveis de Joventut i Educació de l'Ajuntament de Sant Adrià de Besòs, en col·laboració amb l'Institut Manuel Vázquez Montalbán)
- Crea.tu (Eduard Tió, implementat en diverses escoles de Barcelona)
- Educació primària dual (Meritxell Morera, ICE Universitat de Lleida)
- Espais de joc i desigualtats de gènere a la infància (Equal Saree, CEIP Joan Solans, Granollers).
- enTàndem (AFEV – Voluntariat social universitari)
- Ioga Can Llupià (Centre Educatiu Can Llupià - Centre de Justícia Juvenil, Barcelona)
- Inspira secundària (Arantza Lacasa, Col·lectiu d’Innovació pedagògica)
- Inventors4change (Eduard Muntaner, UdiGitalEdu - Universitat de Girona)
- Jump Math (UpSocial)
- La Màquina Particolare (projecte Coenzims i Ajuntament de Granollers, Institut Cumella, Granollers.
- L’Èxit: la col·laboració de tots (Escola Pompeu Fabra, Cunit)
- M’agraden les mates (Maite Gòrriz, INS Arquitecte Manuel Raspall, Cardedeu)
- Matèries multidisciplinàries i el seu paper en la millora del caràcter inclusiu dels instituts (Sílvia Martínez, Universitat de Barcelona)
- Obrint l’escola al món (Escola Santiago Ramon y Cajal, L'Hospitalet de Llobregat)
- Pensar l’Holocaust (Escola Mossèn Jacint Verdaguer, Barcelona)
- Petits universitaris (Meritxell Morera, ICE Universitat de Lleida)
- Projecte innovador per una educació de qualitat (Institut de Cornellà)Second Change (CFA Jacint Verdaguer, escola d’adults del Centre Penitenciari Homes, Barcelona)
- Sistema Escalae en la Escuela Indígena Melchor Ocampo – Mèxic (Institut Escalae)
- Tic Tac (Eduard Muntaner, UdiGitalEdu - Universitat de Girona)
- Univers d’històries d’Europa al món (Anna Jarque, responsable de Cultura de la Càtedra UNESCO de sostenibilitat)