El 74% dels professors perceben que els seus alumnes estan desinformats

Notícies
  • Del 23 al 25 d’octubre la UNESCO celebra la Setmana Mundial de l’Alfabetització Mediàtica. Segons la Unió Europea, “la promoció de l'alfabetització digital i la lluita contra la desinformació a les aules i les escoles mai ha estat tan important com avui”.
  • “L’informe PISA revela una capacitat insuficient entre els adolescents per reconèixer la fiabilitat d’una font, tot i que el 90% dels estudiants es veu capaç de distingir entre informació i opinió". Ministeri d’Educació i Formació Professional
  • El dimecres 25 d’octubre tindrà lloc la jornada: No m'ho empasso! Construïm espais de confiança mediàtica. Organitzada conjuntament per Verificat i la Fundació Bofill, s’hi debatrà i analitzarà l'estat de l'alfabetització mediàtica als centres educatius amb referents locals i internacionals.
  • Centres Desfake és el projecte pilot que impulsem conjuntament amb Verificat per contribuir a donar respostes a aquesta problemàtica. El programa té com a objectiu acompanyar els centres educatius i els seus equips directius i docents perquè puguin esdevenir referents d’unes comunitats educatives més informades, crítiques i democràtiques.

Barcelona, 23 d’octubre

La desinformació sempre ha estat present al nostre entorn, però l’accés generalitzat a la tecnologia i l’accelerada digitalització educativa han fet d’aquest complex fenomen quelcom encara més rellevant i urgent. Segons l’informe sobre Alfabetització Mediàtica en Espanya, de la Fundación Luca de Tena (2023), el 74% dels professors a Espanya perceben que els seus alumnes estan desinformats i un 67% assenyala que no s'ha invertit recursos a impartir alfabetització mediàtica a les aules, per a ensenyar als alumnes a tenir una actitud crítica enfront de la informació.

Les dades confirmen la gravetat de la situació i la necessitat de posar aquesta problemàtica sobre la taula: que els joves no tenen les eines suficients per analitzar la fiabilitat de la informació que es troben a internet. L’informe PISA “revela una capacitat insuficient entre els adolescents per reconèixer la fiabilitat d’una font, tot i que el 90% dels estudiants es veu capaç de distingir entre informació i opinió". Ministeri d’Educació i Formació Professional. I segons l’Institut Nacional d’Estadística (2021), el 58,7% dels internautes ha trobat informació dubtosa a Internet. D’aquests, el 51,7% va comprovar-ne la veracitat, mentre que el 48,3% no ho va fer.

Sabem que els nostres infants, adolescents i joves es troben altament exposats a grans volums d’informació que pot ser de baixa qualitat o malintencionada. Això fa que emergeixin riscos de manipulació ideològica, desmotivació per l’aprenentatge, desafecció democràtica, polarització i problemes relacionats amb la salut física i/o mental. A més a més, també sabem que la desinformació i els discursos d’odi impacten amb molta més rellevància a les comunitats més vulnerables, les quals disposen de menys eines i estratègies per protegir-se de la influència nociva d’aquestes informacions.

L’exposició a grans volums d'informació, especialment d’infants, adolescents i joves, fa que els centres educatius i les entitats socioeducatives tinguin un paper determinant a l'hora d’aprendre a construir espais de confiança mediàtica als entorns digitals.

La desinformació, amplificada per la proliferació de les xarxes socials, ha incrementat la necessitat de desenvolupar habilitats d'alfabetització mediàtica i informacional (AMI). En aquest context, i amb l'avenç de la digitalització educativa, els centres educatius tenen un paper determinant per preparar les noves generacions a fi d'afrontar el repte urgent de desenvolupar habilitats de l’AMI a les aules per acompanyar a les noves generacions en el desenvolupament un pensament crític.

La Fundació Bofill i Verificat, amb la col·laboració d'altres entitats, organitzen la jornada: “No m’ho empasso! Construïm espais de confiança mediàtica”. Durant l’acte, que tindrà lloc el 25 d'octubre al Hub Social (c/ Girona, 34 interior), es debatrà i analitzarà l'estat de l'alfabetització mediàtica als centres educatius amb referents internacionals i locals.

L’acte comptarà amb la participació d’Alex Mahadevan, director de Media Wise, Kari Kivinen, de l’EUIPO Observatory, així com de membres de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) i especialistes en recerca sobre alfabetització mediàtica. La jornada està organitzada conjuntament amb Verificat, Escuela21, Junior Report, Catesco, El Til·ler i amb el suport de la Unió Europea - Next Generation EU.

Centres Desfake, un projecte per treballar l’alfabetització mediàtica des del centre educatiu

Centres Desfake és la proposta que posem en marxa conjuntament amb Verificat, per afrontar aquesta situació. El propòsit d’aquest projecte és acompanyar a centres educatius i els seus equips directius i docents en projectes transformadors que facin de l'Alfabetització Mediàtica i Informacional (AMI) part de la cultura de centre perquè puguin esdevenir catalitzador d'una societat més informada, crítica i democràtica. Aquest pilot tindrà lloc fins a 2024 a deu centres educatius catalans on docents i directius treballaran per formar-se i desenvolupar eines de l’AMI amb els alumnes.

Aquest projecte pilot tindrà el seu kickoff amb la jornada “No m'ho empasso: Construïm espais de confiança mediàtica” on ens posarem les ulleres de l’AMI per debatre amb referents internacionals i locals la temàtica.

    Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar la informació que es fa pública al nostre lloc web i recopilar informació estadística. Si es continua navegant, considereu que s’accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració i obtenir més informació aquí.

    Acceptar