El país s’activa contra l’abandonament escolar: més de 100 iniciatives locals impulsen la Setmana Zero Abandonament Escolar
16/10/2025
- Del 20 al 27 d’octubre se celebraran actes a tot Catalunya adreçats a joves, famílies, professionals i responsables polítics, amb l’objectiu de demostrar que és possible reduir l’abandonament escolar prematur.
- Lucie Cerna (analista de l’OCDE) detallarà com ha de ser una estratègia efectiva contra l'abandonament escolar, que a Catalunya és del 13,7% i continua molt per sobre l’objectiu europeu del 9%.
- La Setmana és una iniciativa de la Fundació Bofill i més de 60 entitats i ajuntaments. Culminarà amb una entrega de cartes als diputats del Parlament, en què centenars de joves escriuran els seus impediments per continuar estudiant.
Tallers de teatre crític per “trencar el guió” d’un futur escrit, produccions de vídeo per parlar del futur en primera persona, xerrades per ajudar les famílies a orientar adolescents, visites a centres de noves oportunitats, jornades sobre coordinació entre serveis municipals… I així fins a 100 activitats, en una setantena de municipis de totes les demarcacions del país.
Són les propostes de la primera Setmana Zero Abandonament Escolar, que del 20 al 27 d’octubre demostrarà el compromís i el lideratge del món local en la lluita contra l’abandonament escolar prematur (AEP), una xacra que a Catalunya continua trencant els futurs de molts joves i es manté als nivells alts de la Unió Europea (13’7%).
Sota el lema “Per un país que no abandona”, la Setmana Zero Abandonament és una iniciativa de la Fundació Bofill, que compta amb la implicació de més de seixanta ajuntaments i entitats socials i educatives de Catalunya. Totes elles s’han encarregat d’impulsar tallers, seminaris, xerrades, visites i activitats formatives, adaptades a les seves realitats i necessitats municipals. Es poden consultar al web de la Plataforma Zero Abandonament.
Les activitats assenyalen sis grans traves que impedeixen continuar estudiant a Catalunya: Les barreres econòmiques (l’alumnat de llars amb menys renda abandonen 6 vegades més), la descoordinació entre serveis, la desorientació (després de l’ESO, triar per desconeixement o prejudicis comporta més abandonament), les dificultats d’aprenentatge (l’alumnat amb baix nivell abandona més del doble), els impediments al retorn (l’alumnat que ha interromput els estudis abandona entre 3 i 10 vegades més) i la invisibilitat (obviar que aquest no és un problema de tot el país).
D’entre els diversos actes, destaca la ponència de l’analista sènior en Equitat, Inclusió i Transicions de l’OCDE Lucie Cerna, que el proper 27 d’octubre situarà l’estratègia contra l’abandonament escolar en el context internacional i presentarà recomanacions específiques per a Catalunya.
Per la responsable de la Setmana Rosalina Alcalde, directora de la Plataforma Zero Abandonament, “els centenars d’iniciatives i d’històries de la setmana evidencien el lideratge del món local i demostren que és possible aconseguir el zero abandonament escolar”.
Alcalde té clar que “un país que no abandona és un país que no gira l’esquena als seus infants i joves, que no accepta que l’educació depengui del codi postal, la renda o l’origen i es compromet a garantir el dret de tothom a continuar aprenent”.
De les aules al Parlament: Els joves del país enviaran una carta als diputats
L’abandonament escolar no és només un percentatge o un número abstracte. A la Setmana Zero Abandonament els i les joves catalanes alçaran la veu per explicar com viuen els obstacles per continuar estudiant i demanar compromisos concrets perquè ningú no hagi de renunciar al seu futur. Ho faran en diverses activitats que, entre d’altres, els portaran a escriure cartes personalitzades adreçades a tots els diputats i diputades del país, que es faran arribar al Parlament de Catalunya al final de la setmana.
L’objectiu és deixar clar que l’absència d’una política transversal, seriosa i coordinada impacta en múltiples històries vitals que condicionen el seu futur i el de tota la societat, així com demanar un compromís explícit dels representants públics per fer possible una estratègia de país contra l’abandonament escolar prematur.
Catalunya té un dels abandonaments escolars més alts d’Europa
A Catalunya, més de 70.000 joves s’han vist empesos a deixar els estudis abans d’hora. L’Abandonament Escolar Prematur (AEP) assenyala el nombre de joves d’entre 18 i 24 anys que no tenen cap titulació més enllà de l’ESO ni estan estudiant. Deixar d’estudiar abans d’hora limita el futur dels joves i empobreix el conjunt de la societat.
Tot i la reducció de les últimes dècades, continua sent un dels països europeus amb una taxa més alta d’Abandonament Escolar Prematur (un 13,7% l’any 2024, quan l’objectiu europeu està al 9%). Darrere l’abandonament escolar hi ha, a més a més, fortes desigualtats, per gènere, origen i sobretot renda, que impedeixen trencar amb la reproducció del cercle de pobresa (que, en el cas de la pobresa infantil, és especialment alta a Catalunya, d’un 35%).
El món local pren el lideratge contra l’abandonament escolar a Catalunya
Si bé és cert que la reducció de l’abandonament escolar de les darrers dècades s’explica, en bona part, per l’augment de places de formació professional (la qual cosa ha reduït un dels dèficits estructurals de Catalunya), és el món local qui lidera actualment el desplegament d’iniciatives explícites per fer front a l’Abandonament Escolar Prematur.
En són un exemple els municipis i les entitats d’arreu del país que formen part de la Plataforma Zero Abandonament. Ho fan amb programes de mentoria, fires d’orientació, la coordinació entre educació, serveis socials o ocupació, comissions locals de seguiment o programes d’acompanyament als instituts, entre moltes d’altres.
Gràcies a:
La Setmana Zero Abandonament és una iniciativa organitzada i liderada per una àmplia xarxa de municipis, administracions públiques, entitats, centres educatius, col·lectius comunitaris i empreses compromeses amb la lluita contra l’abandonament educatiu.
Ajuntaments participants: Sant Joan Despí, Sant Celoni, Cambrils, Girona (Educació), Vilafranca del Penedès, Manlleu (Educació), Barberà del Vallès, El Prat de Llobregat, Granollers, Viladecans, Casal de Joves El Kanal (Artés), Mataró, Castelldefels, Badia del Vallès, Mollet del Vallès, Sant Adrià del Besòs, Tarragona, Canet de Mar, Vic, Santa Coloma de Gramenet, Vilanova i la Geltrú, Sabadell i Centelles.
Administracions públiques: Consorci d’Educació de Barcelona, Barcelona Activa, Oficina Jove Alt Urgell, Institut Municipal d’Educació i Treball (IMET) de Vilanova i la Geltrú.
Entitats i plataformes: Fundació Marianao, El Llindar, Mentora – Aquí seguim estudiant, Lecxit – Lectura per a l’èxit educatiu, Pere Claver Serveis Socials, Fundació SERGI, Programa Vitamina (Novact), Fundación Empieza por Educar, AFEV, Fundació Fem Pedagogia, Fundació Ciutat de Viladecans, CASC, SaóPrat, Fundació Èxit, Intermedia, Fundació Main, CC.OO., Martí Codolar, Plàudite Teatre – Espai d’Arts Escèniques, Ocell de Foc, EcoJove – Fundació Main, Fundació Privada Pere Closa, Fedaia, Fundació per a Joves La Carena.
Centres educatius: Institut Rocagrossa, CFA Balaguer, Institut Abat Oliva.
Col·lectius de la comunitat: JubicatFP – Associació de Jubilats de la FP.
Empreses: El despertador, PIMEC.
