La Fundació Bofill situa la lluita contra les desigualtats educatives com el gran repte municipal a les portes de les eleccions del 28-M
12/05/2023
- L’educació 0-3, capacitats parentals i implicació educativa, la lluita contra la segregació escolar, l’absentisme i l’abandonament escolar, l’accés a les activitats extraescolars, suport educatiu per no deixar ningú enrere o la formació al llarg de la vida, són àmbits nuclears per garantir les oportunitats educatives de tots els ciutadans i ciutadanes.
- Malgrat tenir poques competències com a administració educativa, els darrers anys els ajuntaments han assumit un rol de lideratge oferint oportunitats educatives al llarg i ample de la vida.
- En un moment de crisi social i econòmica, caldrà que alcaldes i alcaldesses, regidors i regidores, del pròxim mandat municipal situïn l’equitat educativa al capdavant de l’acció de govern i liderin una aposta per l’educació com a instrument d’igualtat i benestar social.
- Els ajuntaments tindran un paper fonamental en la lluita contra les desigualtats educatives. Per això, en l’inici de la campanya electoral de les eleccions municipals, la Fundació Bofill inicia una crida perquè l’equitat educativa sigui present en el debat polític de les pròximes setmanes.
- L’agenda L’educació que t’acompanya elaborada per la Fundació, que va ser presentada a les principals formacions polítiques, té en compte allò que la recerca ens diu que funciona i allò que molts municipis grans i petits, amb governs de diferent color polític, ja estan fent amb impactes positius sobre l’equitat.
Barcelona, 12 de maig
Apostar per l’educació és apostar per un municipi que ofereix oportunitats i qualitat de vida als seus ciutadans, alhora que garanteix el progrés i la cohesió social del conjunt de la seva comunitat. Perquè l’educació és clau per lluitar contra les desigualtats socials i territorials, un antídot contra l’exclusió i la pobresa, i contra els efectes de qualsevol crisi econòmica, social o pandèmica.
L’educació acompanya el creixement personal i social dels individus des de la més petita infància fins a la vellesa, i són múltiples els agents que hi participen: la família, l’escola, el teixit associatiu, la comunitat i l’espai públic... És per això que el municipi està cridat a acomplir un rol central en aquest acompanyament educatiu, al llarg i ample del cicle de vida de les persones. Des de la proximitat i l’articulació d’una autèntica estratègia local a favor de les oportunitats educatives de tots els ciutadans i ciutadanes.
Malgrat les poques competències que tenen en àmbits com la planificació i organització dels recursos escolars (oferta de places, assignació de docents i econòmiques a centres, continguts curriculars, etc.), els darrers anys molts ajuntaments han fet un pas endavant assumint cada cop més un rol de lideratge en política educativa. Aquest rol l’han exercit combinant iniciativa i audàcia i actuant en corresponsabilitat amb el Departament d’Educació en àmbits de competència autonòmica.
Relacionat: Els 8 reptes educatius municipals a tenir presents abans d'anar a votar
D’aquesta manera, molts ajuntaments han liderat polítiques en àmbits tan nuclears com l’educació infantil, la lluita contra la segregació escolar, l’absentisme o l’abandonament educatiu, programes de beques i suport a l’estudi, la democratització de l’accés a les activitats extraescolars o la formació de persones adultes.
De fet, segons indiquen les dades: l’atenció a la petita infància, l’admissió de l’alumnat i l’escolarització equilibrada i els programes en favor de l’èxit educatiu concentren el 80% de les prioritats destacades de les polítiques educatives (Panel de Polítiques Públiques Locals, 2021).
Però encara hi ha desafiaments per a la cohesió social a molts municipis catalans que resten pendents de resoldre de manera substantiva, com és la segregació escolar: 9 dels 10 municipis més grans de Catalunya tenen nivells molt alts de segregació escolar.
Per contribuir a que els partits incorporin als seus projectes polítics municipals i als programes electorals mesures d’equitat educativa, la Fundació Bofill ha elaborat i presentat a les formacions polítiques dels municipis més grans de Catalunya L’educació que t’acompanya: una agenda d’equitat per als municipis catalans 2023-2027, un recull de 8 àmbits i 19 propostes d’actuació.
L’agenda és una proposta de full de ruta per als alcaldes i alcaldesses, regidors i regidores, dels governs municipals sortint de les eleccions municipals del mes de maig que lideraran els ajuntaments en uns anys que es preveuen reptes molt importants.
En un context de crisi social i econòmica, caldrà que alcaldes i alcaldesses, regidors i regidores, del pròxim mandat municipal situïn l’equitat educativa al capdavant de l’acció de govern i liderin una aposta per l’educació com a instrument d’igualtat i benestar social.
L’educació és un dels grans àmbits de preocupació de la ciutadania, però sovint en contextos de debat polític com ho són les campanyes electorals queda relegada. Per això, a les portes de la campanya per les eleccions municipals, la Fundació Bofill inicia una crida perquè l’equitat educativa sigui present en el debat polític de les pròximes setmanes i en els programes electorals.
Els 8 àmbits i 19 mesures tenen en compte allò que la recerca ens diu que funciona i allò que molts municipis, governats per uns i altres colors polítics, ja estan fent amb impactes positius sobre la igualtat i el benestar dels seus ciutadans. Una agenda formulada per àmbits complementaris i adaptable a les característiques del territori, amb mesures llestes per ser incloses en els programes electorals.
Bona part de les propostes no s’entenen sense una visió de corresponsabilitat, de cooperació entre administracions locals i autonòmica, entitats socials i educatives... tant en el repartiment dels recursos necessaris per dur-les a terme, com en la seva gestió. Però cap de les mesures d’aquesta agenda s’entén si no és des del lideratge polític municipal i l’aposta valenta per l’equitat educativa.
Per saber-ne més:
- Descarrega la publicació completa dels 8 àmbits i 19 propostes per construir municipis més resilients i amb oportunitats per a tothom