La mirada de PENTABILITIES arriba a 45 centres catalans

• Els actes de tancament asseuen a la mateixa taula docents, direccions de centre i administracions.
  • Les sessions serveixen per posar en comú experiències i aprenentatges i donar una pauta als docents que es formaran durant aquest estiu

• “Després de fer PENTABILITIES ens enduem una mirada nova de l’educació. Passem de ser executors a ser creadors”, Vapor del Fil, Barcelona

Compartir experiències i reconèixer-se com agents de canvi educatiu són alguns dels objectius de les tres jornades de tancament de PENTABILITIES que es van celebrar a Mataró, Barcelona i Lleida. Després de 6 mesos d’implementació en 44 centres educatius del territori, la sessió de tancament va ser un espai on els docents van poder intercanviar experiències i sensacions.

Els espais d’exposició van fer aflorar les impressions dels docents que han implementat PENTABILITIES durant el curs:

“Ens emportem una reflexió sobre la nostra pràctica educativa. Hem après a tenir una nova mirada sobre l’alumne. Ara podem mirar més el comportament i no només el resultat acadèmic. Ens ha obert la mirada i ens ha fet conèixer multiplicitat de comportaments”, equip docent Ramon Pont de Terrassa.

“Ens emportem una reflexió sobre la nostra pràctica educativa.

“Amb PENTABILITIES som capaços de definir i ser conscients dels comportaments tant de docents com d’alumnes. PENTABILITIES ens ha ajudat a ordenar i sistematitzar tasques per abordar les habilitats socioemocionals i els comportaments a l’aula” equip docent des de l’Escola Sant Jaume de l’Hospitalet.

Aquesta és una reflexió compartida per molts altres centres que aplaudien la capacitat del programa de definir els comportaments i les habilitats: “Sabíem que existien, però no teníem paraules per definir-los. Amb la definició i la consciència és més fàcil poder treballar-los”, apuntaven des de l’Institut Thos i Codina de Mataró.

La trobada perseguia també l’objectiu d’encoratjar als nous docents que es formaran aquest estiu i implementaran PENTABILITIES a partir del proper curs a les seves aules. A més a més, entre els centres van intercanviar idees per a poder seguir amb PENTABILITIES en diferents espais, des de claustres complets a treballs per projectes o fins i tot acostar-ho a les famílies.

"L'objectiu és que la meitat del claustre implementi PENTABILITIES un curs sencer."

“el que ens agradaria és implementar el programa durant tot el curs sencer i que ho faci el 50% del claustre. A més a més, volem acostar PENTABILITIES a les famílies i que coneguin el que estem fent i com ho estem fent”, apuntaven des de l'equip docent de l'Institut Damià Campeny de Mataró.

Les direccions dels centres i les administracions van poder copsar la magnitud del programa i escoltar les diferents formes que havia pres a cada institut. La idea és que ambdós agents educatius incorporin en el seu imaginari la capacitat transformadora de PENTABILITIES a través de l’experiència viscuda pels docents.

"PENTABILITIES és una metodologia per a integrar el desenvolupament de les habilitats socioemocionals a les aules de qualsevol disciplina."

PENTABILITIES és una metodologia per a integrar el desenvolupament de les habilitats socioemocionals a les aules de qualsevol disciplina. Això ho fa mitjançant:

• un llenguatge comú per definir comportaments que expliquen les habilitats
  • dirigir l’observació i registre d’aquests comportaments durant les activitats
  • pautes per la conversa i reflexió basat en l’evidència recollida

Un cop finalitzat el programa, més de 50 docents de diferents centres de Catalunya rebran una formació específica per a poder aplicar PENTABILITIES el curs vinent, al costat d'aquell grup de professorat que ja l'han implementat durant el curs 2022-2023.

Si vols saber-ne més sobre PENTABILITIES: