Més de 13.000 alumnes abandonen cada any el batxillerat i la Formació Professional
05/11/2024
Un informe de la Fundació Bofill aporta per primer cop dades d’una etapa fins ara poc analitzada i que l’indicador europeu d’abandonament no permet capturar
- CFGM: L'abandonament es produeix sobretot als cicles de grau mitjà. Només al curs 2020/21, un 14,8% de l'alumnat de CFGM va deixar els estudis sense aconseguir el títol, mentre que a batxillerat ho va fer un 4,7%.
- Alta concentració: L’abandonament és un problema especialment greu en determinats centres. Un 25% dels centres de CFGM i un 22% dels de batxillerat té nivells alts o molt alts d’abandonament.
- Primer curs: Dos terços de tot l'abandonament que es produeix en un any als CFGM i batxillerat es dona a primer curs, un indicador dels dèficits d’orientació.
- Perfils: Els dèficits del sistema afecten especialment els nois, l'alumnat amb nacionalitat estrangera i amb alguna necessitat específica, que abandonen per sobre la mitjana.
- Continuïtat: L’alumnat de més edat té una taxa d’abandonament de més del 20% i qui interromp i reprèn els estudis té més probabilitats d’abandonar.
- Propostes: Les dades demostren que és imprescindible prioritzar la continuïtat al sistema. L’informe proposa mesures que evitin les interrupcions, reforcin competències i es focalitzin als centres amb més abandonament.
“L'abandonament al batxillerat i als cicles formatius de grau mitjà”, elaborat per Adrián Zancajo i Carlos Bueno, aporta per primera vegada dades sobre una etapa educativa molt transcendent però molt poc analitzada. És la segona part de l’anàlisi sobre l’abandonament a l’educació secundària obligatòria, dels mateixos autors, que va permetre identificar els 9.905 alumnes que abandonen a 4t d’ESO.
L’informe detalla entre d’altres coses que més de 13.000 alumnes de l’alumnat que no abandona a 4t d’ESO ho acaba fent a batxillerat o als Cicles Formatius de Grau Mitjà. També que l’abandonament es dona especialment al primer curs i als CFGM, la qual cosa demostra que l’Abandonament Escolar Prematur a Catalunya continua sent estructural (14,8%) i requereix de mesures molt més profundes.
“No n'hi ha prou en facilitar la transició cap a la postobligatòria”
“L’abandonament escolar prematur no és un problema més, és un dels principals problemes de l’educació i ha estat menystingut al nostre país”, ha dit el director de la Fundació Bofill, Ismael Palacín, durant la presentació. “L'abandonament al batxillerat i als cicles formatius de grau mitjà” fa una contribució totalment nova, a través d’una anàlisi longitudinal que permet identificar el moment en què es produeix l’abandonament i conèixer com hi influeixen la trajectòria prèvia o les característiques de l’alumne. Es fonamenta en les dades del Registre d’Alumnes de Catalunya (RALC), que l’estudi complementa amb altres fonts de dades. Tot plegat permet comptar amb una informació que l’indicador europeu d’AEP no captura i que és fonamental per disposar de propostes de política pública molt més efectives. Com ha explicat l’Adrián Zancajo, coautor de l’informe “no només hem de facilitar la transició cap a la postobligatòria, sinó tenir en compte que els alumnes poden deixar d’estudiar en qualsevol moment”.
L’impacte d’una orientació deficient, de no reforçar competències i de repetir
Amb un primer curs crític, quan es produeix la gran majoria de l'abandonament (a 1r de batxillerat és gairebé el doble que a 2n), l’informe confirma les mancances de l’actual sistema d’orientació. Detalla que es produeix sobretot als cicles de grau mitjà i que els dèficits del sistema afecten tothom però especialment els nois, l'alumnat amb nacionalitat estrangera i amb alguna necessitat específica (NESE), que abandonen per sobre la mitjana.
L’informe parla també d’una alta concentració d’abandonament per centres, que alhora és també un factor d’abandonament: Un 25% de centres de CFGM i un 22% de batxillerat té nivells alt o molt alts d’abandonament.
Igualment, evidencia la necessitat de promoure trajectòries educatives lineals i continuar al sistema, ja que els estudiants que interrompen els estudis i els reprenen posteriorment tenen més probabilitats d’abandonar. Fa també dues alertes: L’absència d’un sistema de reforç que garanteixi les competències bàsiques condemna l’alumnat amb menys nivell a l’abandonament i haver repetit de curs augmenta entre 10 i 2,5 vegades la probabilitat d’abandonar.
Propostes per evitar la interrupció, reforçar les competències i prioritzar la complexitat
L’informe proposa diverses mesures per combatre la interrupció dels estudis i evitar la concentració d’abandonament en determinats centres, factors d’abandonament. Destaquen un sistema d’orientació individualitzat durant tota la trajectòria i que incorpori els serveis municipals o una política de beques d’entre 6.000 i 9.000€ l’any per alumne, en funció de situació econòmica, per eliminar barreres econòmiques. També programes de reforç de competències a la postobligatòria, no només a l’ESO, o que els centres puguin utilitzar els resultats a les proves de competències com a eines de prevenció.
També recomana identificar l’alumnat que necessita suport especial, com passa a la secundària obligatòria, i garantir que el reben també a Batxillerat i CFGM; la qual cosa també pot obrir la porta a la reserva de places i planificar l’oferta, per evitar la concentració d’alumnat amb més risc d’abandonar.
Contingut relacionat: