Busquem centres educatius que se sumin a accelerar les oportunitats del seu alumnat

La crisi provocada per la COVID-19 ha suposat un sotrac per l’equitat educativa. Els mesos sense escola i l’empitjorament de la situació econòmica de les famílies han afectat de nou l’alumnat que ja es trobava en situació de vulnerabilitat.

Malgrat des de llavors s’han activitat diferents mesures de suport econòmic que han permès cobrir les necessitats bàsiques de les famílies més afectades, aquestes no són suficients per reduir l’impacte que les condicions econòmiques i familiars tenen en els aprenentatges d’infants i adolescents.

Per aquest motiu, és imprescindible reforçar la tasca de l’escola amb propostes de suport educatiu que incideixin en les competències clau que possibiliten no només l’èxit acadèmic sinó, sobretot, la formació necessària per desenvolupar-se amb autonomia en la societat.

Si ets un centre educatiu de màxima complexitat o un municipi i vols sumar-te a la iniciativa, inscriu-t'hi!

El projecte Suport Educatiu. Acompanyament per accelerar oportunitats, que lidera la Fundació Bofill, és una ocasió única per fer arribar a un gran nombre de centres educatius situats en entorns d’alta vulnerabilitat tres propostes de reforç i desenvolupament de competències clau per a l’èxit educatiu com són la competència lectora (programa Lecxit), la competència matemàtica (programa Math Tutoring) i les habilitats socioemocionals (programa Pentabilities).

Els tres programes que conformen “Suport Educatiu. Acompanyament per accelerar oportunitats” (Lecxit, Math Tutoring i Pentabilities) arribaran a més de 3.000 alumnes dels centres educatius que s’hagin inscrit en la convocatòria oberta que la Fundació ha llançat per participar-hi.

Si ets un centre educatiu de màxima complexitat o un municipi i vols sumar-te a la iniciativa, no t’ho pensis i inscriu-t'hi, t’estem esperant!

Tots els estudis realitzats des de fa anys, tant a Catalunya com europeus i internacionals evidencien com la situació familiar condiciona fortament els resultats i expectatives acadèmiques.

Si comparem els resultats en les proves de competències bàsiques, l’alumnat amb estatus socioeconòmic alt treu una puntuació superior equivalent a dos cursos escolars respecte aquells alumnes amb pitjor situació econòmica. L’abandonament escolar i l’assoliment d’un nivell educatiu superior també mostren aquesta correlació.

Els darrers informes del Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu alerten del descens en la puntuació mitjana de totes les matèries en l’avaluació de 4t d’ESO (essent la més acusada la de matemàtiques), fent evident que la pandèmia i el tancament de centres ha incidit en els resultats de les matèries. Com ja era habitual, les variables que tenen més incidència en els resultats són la variable de repetició de curs i la de complexitat de centre.

Davant del repte de garantir l’equitat educativa, es fa més necessari que mai accelerar les oportunitats d’aprenentatge de l’alumnat més vulnerable acompanyant l’alumnat amb iniciatives de suport educatiu efectives, basades en evidències i amb capacitat demostrada per reduir les escletxes d’aprenentatge.

Tutoria i mentoria, metodologies efectives que marquen tendència

Arran de la pandèmia i enmig de les interrupcions escolars generalitzades a tot el món, els programes de tutoria i mentoria intensiva han despuntat com a solució per combatre la pèrdua d'aprenentatge vinculada a la COVID-19 a diversos països. Majoritàriament, a través de programes de reforç en competències bàsiques adreçats a alumnat desafavorit, i específicament dissenyats per millorar el rendiment acadèmic en lectura i matemàtiques. Per aquest motiu, el projecte Suport Educatiu inclou dues propostes que utilitzen aquestes metodologies.

Lecxit és un programa amb més de 10 anys de trajectòria basat en mentoria i que actualment es du a terme a biblioteques, centres educatius i entitats socials d’arreu del país. Contribueix a millorar la comprensió lectora, bàsica per l'aprenentatge i clau pel desenvolupament de pràcticament totes les activitats escolars.

Math Tutoring utilitza la metodologia de les tutories en petit grup, inspirant-se en experiències internacionals com National Tutoring Programme i Americorps. Utilitzarà reptes, activitats manipulatives i suport digital per facilitar la comprensió de continguts clau en les matemàtiques de manera engrescadora.

Habilitats socioemocionals per incrementar el benestar i les expectatives formatives dels adolescents

La investigació en psicologia, neurociències, educació i economia ha demostrat que les habilitats socials i personals (que inclouen les cognitives, de relació i gestió personal) tenen un impacte directe a l'augment de les expectatives formatives, així com a la vida de les persones i les societats.

L’entitat referent en avaluació educativa d’impacte Education Endowment Foundation situa el potencial de les estratègies de desenvolupament socioemocional i de metacognició i autoregulació com a pràctiques de moderat i molt alt impacte respectivament, a un cost molt baix i basant-se en una recopilació d'evidència extensa.

Pentabilities és la proposta que dins el projecte Suport Educatiu reforçarà aquestes habilitats en l’alumnat de secundària participant. La seva metodologia integra el treball de les habilitats socioemocionals a les aules de secundària, formant i acompanyant el professorat. Treballar les habilitats socials i personals clau, com són l’autonomia, la responsabilitat, la gestió emocional, la cooperació i les habilitats de pensament, implica una millora de les ràtios d’absentisme, dels resultats acadèmics i de la participació a l’aula.

Acompanyament per a alumnat vulnerable i una potent avaluació, el doble impacte del projecte Suport Educatiu

Un altre dels grans beneficis que aportarà el projecte Suport Educatiu és el resultant de la seva avaluació. Al llarg de tot els curs els 3 programes pilot (Lecxit, Math Tutoring i Pentabilities) seran avaluats per comprovar-ne l’impacte tant en l’alumnat participant com en els seus companys d’aula, comparant-los amb els d’alumnat que no hagi format part del projecte.

Això permetrà conèixer fins a quin punt aquestes propostes són efectives, en quins casos ho són més, quins factors hi estan incidint i per tant què caldria fer per millorar-ne la seva eficàcia.

Aquest coneixement és clau per desenvolupar models de suport educatiu efectius i servirà tant als mateixos centres educatius, als municipis participants i als responsables públics a l’hora d’impulsar i invertir en polítiques basades en evidències.

Centres educatius i municipis encara es poden inscriure per participar en el projecte

Si sou un municipi o centre educatiu interessats en formar part del projecte i accelerar les oportunitats d’èxit educatiu del vostre alumnat, encara podeu presentar la vostra candidatura. Volem arribar a tot l’alumnat que més ho necessiti i per això és imprescindible el treball conjunt amb aquells qui coneixeu la realitat de cada centre i treballeu dia a dia per a l’èxit educatiu de tot l’alumnat.

Per ampliar la informació, podeu visitar la web del projecte Suport Educatiu , assistir a una de les sessions informatives que hem programat properament o posar-vos en contacte amb l’equip del projecte a hola@suporteducatiu.org.

Comptem amb vosaltres per construir polítiques de suport educatiu que impulsin aprenentatges per a què ningú es quedi enrere.

El projecte “Suport Educatiu. Acompanyament per accelerar oportunitats” és possible gràcies a fons europeus NextGeneration, al qual la fundació ha accedit mitjançant una convocatòria oberta del Ministerio d’Inclusió, Seguretat Social i Migracions per finançar projectes pilot d’inclusió social.