Anuari 2020
CompletatL’Anuari 2020: L’estat de l’educació a Catalunya revisa els principals indicadors sobre la realitat del sistema educatiu català i aporta propostes al voltant dels desafiaments que planteja la necessitat d’avançar cap a una educació de qualitat i generadora d’oportunitats per al conjunt de l’alumnat.
Les col·laboracions recollides en aquest Anuari 2020, a càrrec de deu experts coordinats per César Coll i Bernat Albaigés, aborden alguns dels desafiaments educatius més punyents que compartim amb els països del nostre entorn. I ho fan partint de la realitat del sistema educatiu català, de les seves fortaleses i febleses.
D’acord amb aquest plantejament, l’Anuari posa de manifest que, malgrat els esforços que s'han fet i els avenços assolits, el nostre sistema educatiu té encara assignatures pendents: estancament de les trajectòries educatives i abandonament, bretxa digital, desigualtats d’accés a l’educació 0-3 anys i al lleure, dèficits en la cobertura de beques i en la despesa educativa, entre d’altres.
Partint d’aquesta realitat, els autors analitzen i ofereixen propostes al voltant dels desafiaments que planteja la necessitat d’avançar cap a un sistema educatiu capaç de satisfer les necessitats d’aprenentatge de l’alumnat en aquestes primeres dècades del segle XXI: innovació educativa, noves necessitats d’aprenentatge, temps i espais educatius, formació docent, TIC, equitat. Un darrer capítol, a càrrec dels directors de l’Anuari, esbossa un seguit de propostes per afrontar i superar tant les febleses i mancances que arrossega el nostre sistema educatiu com els nous desafiaments a què s’enfronta.
Per saber-ne més:
- Descarrega el dossier de premsa de l'Anuari
- Recupera la presentació
- Descarrega l'Informe Breu de l'Anuari 2020
- Descarrega l'Anuari complet
Consulta tots els anuaris a l’Estat de l’educació a Catalunya
Blog
Llegeix els articles relacionats
Transformar la formació inicial de mestres des de la perspectiva de la personalització
Transformar la formació inicial de mestres des de la perspectiva...
Com trencar el sostre de millora del sistema educatiu
Com trencar el sostre de millora del sistema educatiu
La millora de l’èxit educatiu, el gran repte per als pròxims anys
La millora de l’èxit educatiu, el gran repte per als pròxims...
Un currículum per donar sentit i valor personal als aprenentatges escolars
Un currículum per donar sentit i valor personal als aprenentatges...
Menys desiguals per ser més eficaços
Menys desiguals per ser més eficaços
Com combatre les desigualtats en les oportunitats i recursos per aprendre
Com combatre les desigualtats en les oportunitats i recursos per...
Publicacions
Video
No t’ho perdis
Per què i com potenciar les trajectòries personals d’aprenentatge? Moisès Esteban-Guitart. Anuari 2020
Projectes
Projectes relacionats
-
L’Anuari dels reptes de l’educació a Catalunya es presenta com un instrument de priorització i mobilització de l’agenda política, que assenyala desafiaments i polítiques prioritàries, identifica palanques de canvi i proposa mesures concretes de transformació.
-
El llistat de reptes d’aquest anuari 2018, dirigit per en Jordi Riera, ha estat construït mitjançant un procés deliberatiu i de treball en seminari d’experts. Cada repte és tractat en forma de capítol i liderat per un autor o autora experta en la matèria, amb la voluntat de combinar anàlisi, identificació de propostes i palanques de canvi.
-
Dirigit per en Bernat Albaigés i en Francesc Pedró, l’Anuari 2016 actualitza el sistema d’indicadors que mesuren l’èxit educatiu i els seus condicionants, a més de recollir aportacions expertes amb l’objectiu d’identificar les prioritats que han d’orientar la reinversió en educació, en un escenari de reactivació econòmica després de la crisi.
-
Dirigit per en Josep M. Vilalta, a partir d'un treball qualitatiu d'anàlisi i discussió en seminari, l’Anuari 2015 aprofundeix en temes clau com la innovació educativa, la personalització de l’educació, el multilingüisme i la internacionalització de les aules, l’abandonament escolar prematur o l’equitat i l’eficiència del sistema, entre d’altres.
-
L’Anuari de 2013, dirigit per Miquel Martínez i Bernat Albaigés, analitza la crisi econòmica, les reformes estructurals i els canvis al Govern de la Generalitat, fa un focus específic en la situació en què es troben els joves i analitza l’acció de govern entre 2010 i 2013 i les propostes de la controvertida LOMCE.
-
L'Anuari 2011, dirigit per Miquel Martínez i Bernat Albaigés, inclou tres novetats respecte les edicions anteriors: amplia la comprensió de l’èxit educatiu, s’inscriu en el debat internacional i proposa polítiques educatives fonamentades en la recerca. L'eix transversal que recorre aquesta edició de l'anuari és l'èxit educatiu.
-
Sota la direcció d’en Ferran Ferrer, aquest Anuari de l’educació analitza una de les èpoques més importants de la història de l’educació a Catalunya amb l’aprovació de la Llei d’Educació (LEC), la primera llei d’educació des de la restauració de la democràcia i l’autogovern a Catalunya.
-
L’Anuari 2006 és un informe objectiu i plural que proporciona una radiografia sobre els punts forts i febles del sistema educatiu català. Sota la direcció d’en Ferran Ferrer i en Bernat Albaigés, compta amb la contribució de diversos especialistes i amb les aportacions de bona part dels exconsellers i exconselleres d'aquell moment.
Coordinació
Coordinadors del projecte
-
Miquel Àngel Alegre
Cap de projectes
Doctor en Sociologia per la Universitat Autònoma de Barcelona. Ha treballat com a analista a l’Institut Català d’Avaluació de Polítiques Públiques (Ivàlua), coordinant avaluacions de polítiques i programes educatius, socials i laborals. Amb anterioritat, va ser investigador Ramón y Cajal i director …
Veure’n més
-
Laura Morató
Coordinadora de projectes
Coordinadora de projectes FormacióVaig fer Sociologia a la Universitat de Barcelona (UB) i tinc el Diploma d'Estudis Avançats en Sociologia per la mateixa universitat, també sóc experta en mètodes avançats d'estadística aplicada per la UNED i postgrau en docència universitària per la UB.Exper…
Veure’n més
Equip
Equip del projecte
-
Cèsar Coll
Catedràtic de Psicologia UB
Investigador en Psicologia de l’Educació. Formació Llicenciat en Psicologia i Doctor en Psicologia per la Universitat de Barcelona. Llicenciat en Psicologia Genètica i en Càlcul Numèric per la Université de Genève. Experiència Professor emèrit de Psicologia de l’Educació de la Universitat d…
Veure’n més
-
Bernat Albaigés Blasi
Director de l'Anuari 2024
Investigador en l'àmbit de l'educació i de la igualtat d'oportunitats en la infància i la joventut. FormacióLlicenciat en psicologia i DEA en sociologia per la Universitat Autònoma de Barcelona. Experiència Treballa com a assessor a l’Àrea d’infància i educació al Síndic de Greuges de Ca…
Veure’n més
-
Gerard Ferrer-Esteban
Professor a la UOC i investigador en polítiques educatives, desigualtats i estratègies d’ensenyament Formació Doctor en Sociologia per la UAB, pedagog i educador social. Experiència Ha estat docent i investigador a la UAB i a la UdG. També ha treballat com a project manager i recercador a la F…
Veure’n més
-
Fernando Hernández-Hernández
Fernando Hernández-Hernández, que forma part del grup de recerca Esbrina i de la xarxa interuniversitària Reunid. Acompanya processos de transformació en l'educació, en especial des de la perspectiva educativa de l'aprendre a partir de projectes d'indagació.
Veure’n més
-
Raül Manzano Tovar
Raül Manzano Tovar és mestre i llicenciat en ciències de l'educació, organització educativa. Actualment treballa al Centre de Recursos Pedagògics del Segrià en formació del professorat i innovació educativa. Membre dels Moviments de Renovació Pedagògica, és Expresident de Moviments d’Innovació…
Veure’n més
-
Moisès Esteban
Director Institut de Recerca Educativa i professor d'Educació i Psicologia (UdG).
Veure’n més
-
Juana M Sancho
Catedràtica emèrita de Tecnologies Educatives del Departament de Didàctica i Organització Educativa de la Universitat de Barcelona. Ha coordinat el grup de recerca ESBRINA- Subjectivitats, visualitats i Entorns Educatius Contemporanis: http://esbrina.eu, i REUNI+D - Xarxa Universitària de Rece…
Veure’n més
-
Teresa Mauri
Doctora en Psicologia de l'Educació i Mestra. Catedràtica d'Escola Universitària del Departament de Cognició, Desenvolupament i Psicologia de l'Educació de la Universitat de Barcelona. He desenvolupat treballs sobre el currículum escolar, l'anàlisi de la influència educativa i l’avaluació dels apren…
Veure’n més
-
Antoni Tort
Antoni Tort Bardolet és Catedràtic a la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya.
Veure’n més
-
Jordi Serarols
Inspector d'educació a Barcelona. Doctor en Educació i TIC.
Veure’n més
-
Sarai Samper Sierra
Sarai Samper Sierra és sociòloga i especialista en investigació social aplicada. Des de 2004 desenvolupa la seva tasca professional a D-CAS (Col·lectiu d'Analistes Socials), col·laborant amb institucions públiques en la realització de projectes aplicats en l'àmbit de les polítiques socials.…
Veure’n més