
Anuari 2020
CompletatL’Anuari 2020: L’estat de l’educació a Catalunya revisa els principals indicadors sobre la realitat del sistema educatiu català i aporta propostes al voltant dels desafiaments que planteja la necessitat d’avançar cap a una educació de qualitat i generadora d’oportunitats per al conjunt de l’alumnat.
Les col·laboracions recollides en aquest Anuari 2020, a càrrec de deu experts coordinats per César Coll i Bernat Albaigés, aborden alguns dels desafiaments educatius més punyents que compartim amb els països del nostre entorn. I ho fan partint de la realitat del sistema educatiu català, de les seves fortaleses i febleses.
D’acord amb aquest plantejament, l’Anuari posa de manifest que, malgrat els esforços que s'han fet i els avenços assolits, el nostre sistema educatiu té encara assignatures pendents: estancament de les trajectòries educatives i abandonament, bretxa digital, desigualtats d’accés a l’educació 0-3 anys i al lleure, dèficits en la cobertura de beques i en la despesa educativa, entre d’altres.
Partint d’aquesta realitat, els autors analitzen i ofereixen propostes al voltant dels desafiaments que planteja la necessitat d’avançar cap a un sistema educatiu capaç de satisfer les necessitats d’aprenentatge de l’alumnat en aquestes primeres dècades del segle XXI: innovació educativa, noves necessitats d’aprenentatge, temps i espais educatius, formació docent, TIC, equitat. Un darrer capítol, a càrrec dels directors de l’Anuari, esbossa un seguit de propostes per afrontar i superar tant les febleses i mancances que arrossega el nostre sistema educatiu com els nous desafiaments a què s’enfronta.
Per saber-ne més:
- Descarrega el dossier de premsa de l'Anuari
- Recupera la presentació
- Descarrega l'Informe Breu de l'Anuari 2020
- Descarrega l'Anuari complet
Blog
Llegeix els articles relacionats
Transformar la formació inicial de mestres des de la perspectiva de la personalització
Transformar la formació inicial de mestres des de la perspectiva...
Com trencar el sostre de millora del sistema educatiu
Com trencar el sostre de millora del sistema educatiu
La millora de l’èxit educatiu, el gran repte per als pròxims anys
La millora de l’èxit educatiu, el gran repte per als pròxims...
Un currículum per donar sentit i valor personal als aprenentatges escolars
Un currículum per donar sentit i valor personal als aprenentatges...
Menys desiguals per ser més eficaços
Menys desiguals per ser més eficaços
Com combatre les desigualtats en les oportunitats i recursos per aprendre
Com combatre les desigualtats en les oportunitats i recursos per...
Publicacions






Video
No t’ho perdis
Per què i com potenciar les trajectòries personals d’aprenentatge? Moisès Esteban-Guitart. Anuari 2020
Projectes
Projectes relacionats
-
A diferència de L'estat de l'educació a Catalunya amb qui s'alternarà anualment, aquest anuari té la vocació d’abordar un seguit de desafiaments d’especial rellevància i actualitat per a la política educativa del nostre país. El llistat de reptes d’aquest anuari 2018 ha estat construït mit…
-
Quina és l’evolució de l’educació al nostre país? Quins efectes ha tingut la crisi sobre la qualitat i l’equitat en educació? Com estan influint els canvis demogràfics o les polítiques educatives dels últims anys? Quines són les prioritats que han d’orientar la reinversió en educació en un es…
-
L'Anuari dels reptes educatius aborda alguns dels principals reptes del sistema educatiu català a partir d'un treball qualitatiu d'anàlisi i discusió en seminari. Aquest anuari posa l’èmfasi en el diagnòstic compartit i sobretot en les propostes per a l’acció a curt, mig i llarg termini en matèria de gestió i política educativa.
-
L'estat de l'educació a Catalunya. Anuari 2013 aporta elements per comprendre l'evolució de l'educació al nostre país i les seves principals cruïlles i tendències.
-
Una radiografia rigorosa i actualitzada sobre la situació de l’educació al nostre país. L’edició de 2011 se centra en l’anàlisi dels factors que contribueixen a la millora de l'èxit educatiu, tant dels sistemes formals com l'escola, com dels sistemes no formals i informals, fortament interrelacionats.
-
Bona part dels reptes que té actualment plantejats l’educació al nostre país no són pas nous. Però adquireixen una rellevància especial en el moment actual; el context social i econòmic possibilita pensar en apostes educatives de més calat i ambició del que ho han vingut sent els darrers anys.
Coordinació
Coordinadors del projecte
-
Miquel Àngel Alegre
Cap de projectes
Doctor en Sociologia per la Universitat Autònoma de Barcelona. Ha treballat com a analista a l’Institut Català d’Avaluació de Polítiques Públiques (Ivàlua), coordinant avaluacions de polítiques i programes educatius, socials i laborals. Amb anterioritat, va ser investigador Ramón y Cajal i director …
Veure’n més
-
Laura Morató
Coordinadora de projectes
Llicenciada en sociologia (UB), Diploma d’Estudis Avançats-DEA en sociologia (UB), Postgrau en docència universitària (UB) i experta universitària en Mètodes Avançats d’Estadística Aplicada (UNED). Accedeix als estudis superiors ratllant la trentena, en la cerca d’un canvi professional radical. Des…
Veure’n més
Equip
Equip del projecte
-
Cèsar Coll
Catedràtic de Psicologia UB
Cèsar Coll Salvador és catedràtic de Psicologia Evolutiva i de l'Educació a la Universitat de Barcelona i coordinador del grup de recerca sobre Interacció i Influència Educativa - GRINTIE. Més informació: Web grup de recerca i innovació docent Web projecte I+D+i
Veure’n més
-
Bernat Albaigés Blasi
Bernat Albaigés Blasi, investigador en l'àmbit de l'educació, director de L'estat de l'educació a Catalunya. Anuari 2016 i codirector de l'Anuari de l'educació 2013.
Veure’n més
-
Gerard Ferrer-Esteban
Gerard Ferrer-Esteban, pedagog i doctor en sociologia per la UAB. Professor dels Estudis de Psicologia i Ciències de l'Educació de la UOC.
Veure’n més
-
Fernando Hernández-Hernández
Fernando Hernández-Hernández, que forma part del grup de recerca Esbrina i de la xarxa interuniversitària Reunid. Acompanya processos de transformació en l'educació, en especial des de la perspectiva educativa de l'aprendre a partir de projectes d'indagació.
Veure’n més
-
Raül Manzano Tovar
Raül Manzano Tovar és mestre i llicenciat en ciències de l'educació, organització educativa. Actualment treballa al Centre de Recursos Pedagògics del Segrià en formació del professorat i innovació educativa. Membre dels Moviments de Renovació Pedagògica, és Expresident de Moviments d’Innovació…
Veure’n més
-
Moisès Esteban
Director Institut de Recerca Educativa i professor d'Educació i Psicologia (UdG).
Veure’n més
-
Juana M Sancho
Catedràtica emèrita de Tecnologies Educatives del Departament de Didàctica i Organització Educativa de la Universitat de Barcelona. Ha coordinat el grup de recerca ESBRINA- Subjectivitats, visualitats i Entorns Educatius Contemporanis: http://esbrina.eu, i REUNI+D - Xarxa Universitària de Rece…
Veure’n més
-
Teresa Mauri
Doctora en Psicologia de l'Educació i Mestra. Catedràtica d'Escola Universitària del Departament de Cognició, Desenvolupament i Psicologia de l'Educació de la Universitat de Barcelona. He desenvolupat treballs sobre el currículum escolar, l'anàlisi de la influència educativa i l’avaluació dels apren…
Veure’n més
-
Antoni Tort
Antoni Tort Bardolet és Catedràtic a la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya.
Veure’n més
-
Jordi Serarols
Inspector d'educació a Barcelona. Doctor en Educació i TIC.
Veure’n més
-
Sarai Samper Sierra
Sarai Samper Sierra és sociòloga i especialista en investigació social aplicada. Des de 2004 desenvolupa la seva tasca professional a D-CAS (Col·lectiu d'Analistes Socials), col·laborant amb institucions públiques en la realització de projectes aplicats en l'àmbit de les polítiques socials.…
Veure’n més