L'estat de l'educació a Catalunya. Anuari 2024
ObertL’Anuari 2024: L’estat de l’educació a Catalunya revisa el panorama educatiu al nostre país, analitzant els seus principals indicadors en clau evolutiva i en comparativa internacional. Això permet identificar els principals reptes que el sistema educatiu català haurà de superar en els propers anys per tal d’aconseguir un autèntic marc d’oportunitats vitals per al conjunt de l’alumnat.
Aquesta anàlisi i identificació de reptes permeten als directors de l’Anuari, Margarita León i Bernat Albaigés, i els dotze autors i autores dels seus diferents capítols, formular propostes de política pública per a la millora de l’educació a Catalunya. Amb una premissa clara, que fa un pas més enllà del plantejament d’anuaris anteriors: les problemàtiques educatives que té actualment el país ja no poden ser resoltes amb una mirada únicament escolar.
Problemes actuals com les desigualtats de resultats i d’accés a recursos educatius clau (suport educatiu, educació 0-3, extraescolars, etc.), l’abandonament escolar prematur, la segregació, el baix nivell d’aprenentatges mostrat en determinades competències i etapes, el malestar docent..., requereixen una anàlisi i una aposta política que involucri visions i accions de l’àmbit educatiu, però també del terreny de les polítiques de rendes, socials, urbanes, comunitàries i de salut, de joventut.
Des d’aquesta perspectiva s’entenen les contribucions dels diferents capítols de l’Anuari, que aborden qüestions com la gratuïtat i universalització de l'educació 0-3 anys i del menjador escolar, l’impacte dels sistemes de transferència de rendes en l’abandonament dels estudis, el treball de professionals no docents als centres educatius, l’exposició de l’alumnat a entorns climàtics, alimentaris i de salut desiguals, etc
Els 12 autors dels 8 capítols de l’Anuari 2024: L’estat de l’educació a Catalunya han treballat també les seves propostes en diversos seminaris al costat de 60 professionals de diferents àmbits vinculats a l'educació.
Consulta tots els anuaris a l’Estat de l’educació a Catalunya
Blog
Llegeix els articles relacionats
Projectes
Projectes relacionats
-
Des de 2005, l’Anuari de l'educació de la Fundació Bofill diagnostica els principals indicadors i tendències educatives a Catalunya i ofereix reflexions i propostes per a la seva millora. Aquesta publicació ha esdevingut de referència i cada edició és un reflex rigorós de l’actualitat educativa.
-
L’Anuari dels reptes de l’educació a Catalunya es presenta com un instrument de priorització i mobilització de l’agenda política, que assenyala desafiaments i polítiques prioritàries, identifica palanques de canvi i proposa mesures concretes de transformació.
-
Les col·laboracions recollides en aquest Anuari 2020, a càrrec de deu experts coordinats per César Coll i Bernat Albaigés, aborden alguns dels desafiaments educatius més punyents que compartim amb els països del nostre entorn. I ho fan partint de la realitat del sistema educatiu català, de les seves fortaleses i febleses.
-
El llistat de reptes d’aquest anuari 2018, dirigit per en Jordi Riera, ha estat construït mitjançant un procés deliberatiu i de treball en seminari d’experts. Cada repte és tractat en forma de capítol i liderat per un autor o autora experta en la matèria, amb la voluntat de combinar anàlisi, identificació de propostes i palanques de canvi.
-
Dirigit per en Bernat Albaigés i en Francesc Pedró, l’Anuari 2016 actualitza el sistema d’indicadors que mesuren l’èxit educatiu i els seus condicionants, a més de recollir aportacions expertes amb l’objectiu d’identificar les prioritats que han d’orientar la reinversió en educació, en un escenari de reactivació econòmica després de la crisi.
-
Dirigit per en Josep M. Vilalta, a partir d'un treball qualitatiu d'anàlisi i discussió en seminari, l’Anuari 2015 aprofundeix en temes clau com la innovació educativa, la personalització de l’educació, el multilingüisme i la internacionalització de les aules, l’abandonament escolar prematur o l’equitat i l’eficiència del sistema, entre d’altres.
-
L’Anuari de 2013, dirigit per Miquel Martínez i Bernat Albaigés, analitza la crisi econòmica, les reformes estructurals i els canvis al Govern de la Generalitat, fa un focus específic en la situació en què es troben els joves i analitza l’acció de govern entre 2010 i 2013 i les propostes de la controvertida LOMCE.
-
L'Anuari 2011, dirigit per Miquel Martínez i Bernat Albaigés, inclou tres novetats respecte les edicions anteriors: amplia la comprensió de l’èxit educatiu, s’inscriu en el debat internacional i proposa polítiques educatives fonamentades en la recerca. L'eix transversal que recorre aquesta edició de l'anuari és l'èxit educatiu.
Coordinació
Coordinadors del projecte
-
Miquel Àngel Alegre
Cap de projectes
Doctor en Sociologia per la Universitat Autònoma de Barcelona. Ha treballat com a analista a l’Institut Català d’Avaluació de Polítiques Públiques (Ivàlua), coordinant avaluacions de polítiques i programes educatius, socials i laborals. Amb anterioritat, va ser investigador Ramón y Cajal i director …
Veure’n més
-
Laura Morató
Coordinadora de projectes
Coordinadora de projectes FormacióVaig fer Sociologia a la Universitat de Barcelona (UB) i tinc el Diploma d'Estudis Avançats en Sociologia per la mateixa universitat, també sóc experta en mètodes avançats d'estadística aplicada per la UNED i postgrau en docència universitària per la UB.Exper…
Veure’n més
Autors
Autors del projecte
-
Margarita León Borja
Directora de l'Anuari 2024
Catedràtica de Ciències Polítiques a la Universitat Autònoma Barcelona i investigadora sènior a l'Institut de Govern i Polítiques Públiques (IGOP) FormacióDoctora en Política Social per la London School of Economics (Regne Unit). ExperiènciaVa ser Marie Curie Fellow al Robert Schuman Center fo…
Veure’n més
-
Bernat Albaigés Blasi
Director de l'Anuari 2024
Investigador en l'àmbit de l'educació i de la igualtat d'oportunitats en la infància i la joventut. FormacióLlicenciat en psicologia i DEA en sociologia per la Universitat Autònoma de Barcelona. Experiència Treballa com a assessor a l’Àrea d’infància i educació al Síndic de Greuges de Ca…
Veure’n més
-
Ismael Blanco Fillola
Catedràtic en Ciència Política a la UAB. Director de l’Institut de Govern i Polítiques Públiques. FormacióDoctor en Ciència Política per la Universitat Autònoma de Barcelona. Experiència Investigador en el camp dels estudis urbans, especialitzat en l'estudi de la segregació urbana, l'acció col·…
Veure’n més
-
Elena Costas Pérez
Experta en avaluació de polítiques públiques, especialment en les àrees de pobresa i desigualtat, i infància i joventut FormacióDoctora en Economia per la Universitat de Barcelona, i màster per la University College of London (UCL). ExperiènciaÉs sòcia de KSNET, empresa especialitzada en la transf…
Veure’n més
-
Ivana Dobrotic
Professora de Política Social Comparada a la Universitat de Zagreb i membre associada del Departament de Política Social i Intervenció de la Universitat d'Oxford. FormacióDoctora en Sociologia per la Universitat de Ljubljana (Eslovènia) i Màster en Treball Social per la Universitat de Zagreb (Croà…
Veure’n més
-
Elena Domene Gómez
Cap de l'Àrea de Sostenibilitat de l'Institut Metròpoli FormacióDoctora en Ciències Ambientals. ExperiènciaA l’Institut Metròpoli, la meva recerca se centra en l'estudi de les desigualtats socials i espacials en el sistema metropolità i en la promoció de polítiques justes des d'una perspectiv…
Veure’n més
-
Gerard Ferrer-Esteban
Professor a la UOC i investigador en polítiques educatives, desigualtats i estratègies d’ensenyament Formació Doctor en Sociologia per la UAB, pedagog i educador social. Experiència Ha estat docent i investigador a la UAB i a la UdG. També ha treballat com a project manager i recercador a la F…
Veure’n més
-
Marta García-Sierra
Investigadora en metabolisme urbà, entorns alimentaris i obesitat infantil FormacióDoctora en Ciència i Tecnologia Ambiental i Màster en Estudis Ambientals per la UAB. ExperiènciaDes de 2023 és a la Fundació FISABIO de la Comunitat Valenciana per a treballar en tres Accions Conjuntes del progra…
Veure’n més
-
Sheila González Motos
Investigadora en desigualtats educatives FormacióDoctora en Polítiques Públiques i Transformació Social per la UAB ExperiènciaProfessora lectora al Departament de Ciència Política de la Universitat de Barcelona. Ha estat investigadora al Departament de Sociologia de la UAB i visitant a la Hochsc…
Veure’n més
-
Eloi Mayordomo
Politòleg expert en serveis socials, infància i participació FormacióLlicenciat en Ciències Polítiques i de l’Administració (UPF), Màster en Participació i Polítiques Locals (UAB) i Diploma d’Expert en Anàlisi de dades per a l’anàlisi política i la gestió pública (UB) ExperiènciaLes…
Veure’n més
-
Lara Navarro Varas
Investigadora en infància i polítiques socials Formació Doctora en Sociologia per la Universitat Autònoma de Barcelona, Màster en Treball i Política Social per la mateixa univeristat, Especialista en Investigació Social Aplicada i Anàlisi de Dades pel Centro de Investigaciones Socioló…
Veure’n més
-
Maria Sanchez Vidal
Experta en avaluació de polítiques públiques FormacióDoctora en Economia per la Universitat de Barcelona ExperiènciaÉs sòcia de KSNET, empresa especialitzada en la transferencia de coneixement i l’avaluació de polítiques públiques. Ha treballat com a investigadora postdoctoral al Centre for …
Veure’n més
-
Mar Satorras Grau
Investigadora en sostenibilitat urbana des d’una mirada social, especialment en els camps del canvi climàtic i l’aigua. Formació Doctora en Ciència i Tecnologia Ambiental per l'ICTA-UAB, Màster en canvi climàtic, llicenciada en Ciències Ambientals per la UAB i en Antropologia Social i Cultural …
Veure’n més
-
Pere A Taberner
Investigador en economia FormacióMàster en Economia per la Universitat de Barcelona i doctorand en economia a la School of Economics (UB) i en Polítiques Públiques a l’Institut d’Economia de Barcelona (IEB) ExperiènciaInvestigador en economia a KSNET des de febrer de 2018. Anteriorment, ha reali…
Veure’n més