Fundació Bofill

La fórmula de l'equitat

Un finançament per fórmula per a Catalunya

Obert

El finançament dels centres educatius és la base que sosté el sistema escolar. És el que determina quants i quins recursos (humans, monetaris, materials, formatius...) arriben a les escoles i instituts perquè aquests puguin oferir oportunitats educatives als seus alumnes. Els centres utilitzaran aquests recursos d’acord amb el seu projecte, però sense recursos o amb recursos insuficients no hi ha projectes sostenibles.

El sistema actual distribueix els recursos entre els centres educatius principalment en base al nombre d’alumnes que tenen, i s’afegeixen algunes correccions en funció de la complexitat dels centres. Però és una sobredotació molt marginal, molt per sota les seves necessitats reals dels centres educatius amb complexitat. Si volem que tots els centres puguin oferir una educació de qualitat i oportunitats educatives reals als seus alumnes és necessari que s’incrementi el finançament de les escoles i instituts amb major vulnerabilitat social i educativa.

La fórmula de l’equitat és una proposta d’un nou sistema de repartiment que, igual com es fa en la majoria de països del nostre entorn, reconegui que no tots els centres tenen les mateixes necessitats i que ajusti els recursos a la complexitat de cada escola o institut.

És a dir, un sistema que destini més a aquells centres que necessiten més. Així, plantegem una necessària reformulació del sistema de finançament, que atengui a un repte clau pel sistema educatiu: millorar l’equitat del sistema des de la diversitat de les necessitats dels centres.

No t’ho perdis

Roda de premsa: La fórmula de l'equitat. Finançament per fórmula. Ismael Palacín, Miquel A. Alegre

Quins recursos necessiten els centres educatius?

Quines són les principals dificultats per disposar dels recursos necessaris i quines les principals necessitats en el vostre centre? Núria Sabaté directora de l’Escola Marià Fortuny de Reus.

Quines necessitats prioritzaríeu i amb quina mena de recursos les afrontaríeu? Gemma Solé Escola Sagrat Cor - Besòs

Quines necessitats prioritzaríeu i amb quina mena de recursos les afrontaríeu? Com seria la millor manera de relacionar-vos amb l'administració per facilitar-ne la gestió? Domi Viñas directora de l’Institut escola El Til·ler de Barcelona

Quins instruments ajudarien en l'acompanyament als centres educatius, i especialment als més complexos, per adaptar els recursos a les seves necessitats? Albert Ramírez inspector en cap a la Catalunya Central

Què et sembla la proposta d'un finançament per fórmula i de què s'hauria d'acompanyar per ser efectiu? Xavier Bonal catedràtic de Sociologia de la UAB

Com us imagineu un sistema de retiment de comptes dels centres educatius? Participen tots els anteriors, i el Miquel Àngel que com a moderador també apareix a tots els vídeos.

Actes

Actes anteriors