La fórmula de l'equitat
Un finançament per fórmula per a Catalunya
ObertEl finançament dels centres educatius és la base que sosté el sistema escolar. És el que determina quants i quins recursos (humans, monetaris, materials, formatius...) arriben a les escoles i instituts perquè aquests puguin oferir oportunitats educatives als seus alumnes. Els centres utilitzaran aquests recursos d’acord amb el seu projecte, però sense recursos o amb recursos insuficients no hi ha projectes sostenibles.
El sistema actual distribueix els recursos entre els centres educatius principalment en base al nombre d’alumnes que tenen, i s’afegeixen algunes correccions en funció de la complexitat dels centres. Però és una sobredotació molt marginal, molt per sota les seves necessitats reals dels centres educatius amb complexitat. Si volem que tots els centres puguin oferir una educació de qualitat i oportunitats educatives reals als seus alumnes és necessari que s’incrementi el finançament de les escoles i instituts amb major vulnerabilitat social i educativa.
La fórmula de l’equitat és una proposta d’un nou sistema de repartiment que, igual com es fa en la majoria de països del nostre entorn, reconegui que no tots els centres tenen les mateixes necessitats i que ajusti els recursos a la complexitat de cada escola o institut.
És a dir, un sistema que destini més a aquells centres que necessiten més. Així, plantegem una necessària reformulació del sistema de finançament, que atengui a un repte clau pel sistema educatiu: millorar l’equitat del sistema des de la diversitat de les necessitats dels centres.
Blog
Llegeix els articles relacionats
Un finançament insuficient i poc equitatiu genera majors desigualtats
Un finançament insuficient i poc equitatiu genera majors desigua...
"Ho donem tot pels alumnes, i ens cal un finançament just"
"Ho donem tot pels alumnes, i ens cal un finançament just"
Publicacions
Video
No t’ho perdis
Quines són les principals dificultats per disposar dels recursos necessaris i quines les principals necessitats en el vostre centre? Núria Sabaté directora de l’Escola Marià Fortuny de Reus.
Quines necessitats prioritzaríeu i amb quina mena de recursos les afrontaríeu? Gemma Solé Escola Sagrat Cor - Besòs
Quines necessitats prioritzaríeu i amb quina mena de recursos les afrontaríeu? Com seria la millor manera de relacionar-vos amb l'administració per facilitar-ne la gestió? Domi Viñas directora de l’Institut escola El Til·ler de Barcelona
Quins instruments ajudarien en l'acompanyament als centres educatius, i especialment als més complexos, per adaptar els recursos a les seves necessitats? Albert Ramírez inspector en cap a la Catalunya Central
Què et sembla la proposta d'un finançament per fórmula i de què s'hauria d'acompanyar per ser efectiu? Xavier Bonal catedràtic de Sociologia de la UAB
Actes
Actes anteriors
-
Quins recursos necessiten els centres educatius?
Quins recursos necessiten els centres educatius?
Per un finançament just i al servei de la millora de les oportunitats ...
04/05/2022 17:00h - 19:00h
Més informació
Coordinació
Coordinadors del projecte
-
Miquel Àngel Alegre
Cap de projectes
Doctor en Sociologia per la Universitat Autònoma de Barcelona. Ha treballat com a analista a l’Institut Català d’Avaluació de Polítiques Públiques (Ivàlua), coordinant avaluacions de polítiques i programes educatius, socials i laborals. Amb anterioritat, va ser investigador Ramón y Cajal i director …
Veure’n més
-
Xavier Chavarria
Xavier Chavarria (Barcelona, 1954) ha treballat com a inspector escolar des de 1990 fins a la seva jubilació l’any 2020 (els darrers 15 anys com a inspector en cap). Feina que ha compatibilitzat amb la docència universitària (UB: 2000-2012; UOC: des de l’any 1998). Actualment, segueix ensenyant …
Veure’n més
Equip
Equip del projecte
-
Laura Morató
Coordinadora de projectes
Coordinadora de projectes FormacióVaig fer Sociologia a la Universitat de Barcelona (UB) i tinc el Diploma d'Estudis Avançats en Sociologia per la mateixa universitat, també sóc experta en mètodes avançats d'estadística aplicada per la UNED i postgrau en docència universitària per la UB.Exper…
Veure’n més
-
Candela Blanco
Tècnica de coneixement MATH TUTORING
Graduada en sociologia per la Universitat Autònoma de Barcelona i màster del professorat a la mateixa institució. Amb experiència en el món de la consultoria social. Especialment en l'àmbit de l’administració local, generant eines, diagnosis i plans estratègics aplicats per a la millora de les po…
Veure’n més
-
Marcel Pagès
Marcel Pagès doctor en sociologia, membre del grup de recerca GEPS i investigador del Projecte Reformed, del Departament de Sociologia de la Universitat Autònoma de Barcelona. Els seus interessos de recerca són els processos de reforma educativa global, la governança escolar i les desigualtats edu…
Veure’n més