L'estat de l'educació a Catalunya
L'Anuari de la Fundació Bofill
ObertDes de 2005, l’Anuari de l’educació de la Fundació Bofill ofereix un retrat de l’estat de l’educació a Catalunya, analitzant-ne els indicadors més rellevants així com un ventall ben fonamentat de propostes per fer front als principals reptes educatius del país. Una gran part dels anuaris inclouen un bloc d’anàlisi d’indicadors, en termes evolutius i comparats.
La direcció dels anuaris va a càrrec de referents en la recerca sobre educació. Xavier Bonal i Ferran Ferrer van dirigir les tres primeres edicions, Miquel Martínez les dues següents i Josep M. Vilalta, Francesc Pedró, Jordi Riera, César Coll i Aina Tarabini les més recents. L'Anuari, a més a més, es complementa amb la participació de professionals de l'educació que aporten dades, reflexions, experiències i propostes en diferents capítols temàtics. Fins avui, més de 100 experts d'àmbits diversos hi han participat, i la seva contribució fa de l'Anuari de l'Educació una obra de referència al nostre país. Marta Arànega, Anna Jolonch, Valtencir Mendes i Judit Vallès han format part de l'equip de la Fundació Bofill que ha impulsat l'Anuari.
Al 2024 la direcció de l'Anuari va a càrrec de Margarita León que compartirà direcció amb Bernat Albaigés, qui ha estat codirector en altres cinc ocasions. Comptarà amb 8 capítols, liderats per 12 persones referents, que s'han treballat també en seminaris al costat de 60 professionals de diferents àmbits vinculats a l'educació.
Consulta tots els Anuaris de l'educació a Catalunya:
- L'estat de l'educació a Catalunya. Anuari 2024
- Els reptes de l'educació a Catalunya. Anuari 2022
- L'estat de l'educació a Catalunya. Anuari 2020
- Els reptes de l'educació a Catalunya. Anuari 2018
- L'estat de l'educació a Catalunya. Anuari 2016
- Els reptes de l'educació a Catalunya. Anuari 2015
- L'estat de l'educació a Catalunya. Anuari 2013
- L'estat de l'educació a Catalunya. Anuari 2011
- L'estat de l'educació a Catalunya. Anuari 2008
- L'estat de l'educació a Catalunya. Anuari 2006
- L'estat de l'educació a Catalunya. Anuari 2005
Blog
Llegeix els articles relacionats
Publicacions
Video
No t’ho perdis
Projectes
Projectes relacionats
-
L’Anuari 2024 de la Fundació Bofill analitza els principals indicadors educatius en clau evolutiva i en comparativa internacional. L’anàlisi i l’aposta política que fa, va més enllà del d’anuaris anteriors, tot involucrant visions i accions d’àmbits que no són únicament escolars.
-
L’Anuari dels reptes de l’educació a Catalunya es presenta com un instrument de priorització i mobilització de l’agenda política, que assenyala desafiaments i polítiques prioritàries, identifica palanques de canvi i proposa mesures concretes de transformació.
-
Les col·laboracions recollides en aquest Anuari 2020, a càrrec de deu experts coordinats per César Coll i Bernat Albaigés, aborden alguns dels desafiaments educatius més punyents que compartim amb els països del nostre entorn. I ho fan partint de la realitat del sistema educatiu català, de les seves fortaleses i febleses.
-
El llistat de reptes d’aquest anuari 2018, dirigit per en Jordi Riera, ha estat construït mitjançant un procés deliberatiu i de treball en seminari d’experts. Cada repte és tractat en forma de capítol i liderat per un autor o autora experta en la matèria, amb la voluntat de combinar anàlisi, identificació de propostes i palanques de canvi.
-
Dirigit per en Bernat Albaigés i en Francesc Pedró, l’Anuari 2016 actualitza el sistema d’indicadors que mesuren l’èxit educatiu i els seus condicionants, a més de recollir aportacions expertes amb l’objectiu d’identificar les prioritats que han d’orientar la reinversió en educació, en un escenari de reactivació econòmica després de la crisi.
-
Dirigit per en Josep M. Vilalta, a partir d'un treball qualitatiu d'anàlisi i discussió en seminari, l’Anuari 2015 aprofundeix en temes clau com la innovació educativa, la personalització de l’educació, el multilingüisme i la internacionalització de les aules, l’abandonament escolar prematur o l’equitat i l’eficiència del sistema, entre d’altres.
-
L’Anuari de 2013, dirigit per Miquel Martínez i Bernat Albaigés, analitza la crisi econòmica, les reformes estructurals i els canvis al Govern de la Generalitat, fa un focus específic en la situació en què es troben els joves i analitza l’acció de govern entre 2010 i 2013 i les propostes de la controvertida LOMCE.
-
L'Anuari 2011, dirigit per Miquel Martínez i Bernat Albaigés, inclou tres novetats respecte les edicions anteriors: amplia la comprensió de l’èxit educatiu, s’inscriu en el debat internacional i proposa polítiques educatives fonamentades en la recerca. L'eix transversal que recorre aquesta edició de l'anuari és l'èxit educatiu.
Equip
Equip del projecte
-
Miquel Àngel Alegre
Cap de projectes
Doctor en Sociologia per la Universitat Autònoma de Barcelona. Ha treballat com a analista a l’Institut Català d’Avaluació de Polítiques Públiques (Ivàlua), coordinant avaluacions de polítiques i programes educatius, socials i laborals. Amb anterioritat, va ser investigador Ramón y Cajal i director …
Veure’n més
-
Laura Morató
Coordinadora de projectes
Coordinadora de projectes FormacióVaig fer Sociologia a la Universitat de Barcelona (UB) i tinc el Diploma d'Estudis Avançats en Sociologia per la mateixa universitat, també sóc experta en mètodes avançats d'estadística aplicada per la UNED i postgrau en docència universitària per la UB.Exper…
Veure’n més
-
Mònica Nadal
Directora de recerca
Directora de recerca Formació Llicenciada i Màster en Sociologia per la UAB i M.Phil en Women Studies pel Trinity College de Dublin (Irlanda). Experiència Des del maig del 2014 soc directora de l'àrea de recerca de la Fundació Bofill. Del 2009 al 2014 vaig ser cap de prospectiva (2009-2014) i pr…
Veure’n més
Autors
Autors del projecte
-
Margarita León Borja
Directora de l'Anuari 2024
Catedràtica de Ciències Polítiques a la Universitat Autònoma Barcelona i investigadora sènior a l'Institut de Govern i Polítiques Públiques (IGOP) FormacióDoctora en Política Social per la London School of Economics (Regne Unit). ExperiènciaVa ser Marie Curie Fellow al Robert Schuman Center fo…
Veure’n més
-
Bernat Albaigés Blasi
Director de l'Anuari 2024
Investigador en l'àmbit de l'educació i de la igualtat d'oportunitats en la infància i la joventut. FormacióLlicenciat en psicologia i DEA en sociologia per la Universitat Autònoma de Barcelona. Experiència Treballa com a assessor a l’Àrea d’infància i educació al Síndic de Greuges de Ca…
Veure’n més
-
Aina Tarabini-Castellani
Directora de l'Anuari 2022
Professora titular de Sociologia a la Universitat Autònoma de Barcelona i sots-directora del centre de recerca GEPS-UAB. És especialista en l’estudi de les desigualtats educatives. Formació Doctora en Sociologia per la Universitat Autònoma de Barcelona. Experiència Ha liderat nombrosos projec…
Veure’n més
-
Cèsar Coll
Catedràtic de Psicologia UB
Investigador en Psicologia de l’Educació. Formació Llicenciat en Psicologia i Doctor en Psicologia per la Universitat de Barcelona. Llicenciat en Psicologia Genètica i en Càlcul Numèric per la Université de Genève. Experiència Professor emèrit de Psicologia de l’Educació de la Universitat d…
Veure’n més
-
Jordi Riera Romaní
Jordi Riera Romaní, catedràtic d’Educació de la Universitat Ramon Llull i Vicerector de Política Acadèmica i Adjunt al Rector a la mateixa universitat. Professor de l’FPCEE Blanquerna (Universitat Ramon Llull). És l’Investigador Principal del Grup de Recerca PSITIC de la URL, en Pedagogia, …
Veure’n més
-
Francesc Pedró Garcia
Francesc Pedró Garcia, director de Polítiques Educatives i desenvolupament docent a la UNESCO (París). Director de L'estat de l'educació a Catalunya. Anuari 2016.
Veure’n més
-
Josep Maria Vilalta
Josep M. Vilalta Verdú és secretari executiu de l'Associació Catalana d'Universitats Públiques (ACUP) i director de la Global University Network for Innovation (GUNi), xarxa mundial d'universitats que promouen la UNESCO, la Universitat de les Nacions Unides i l'ACUP. Ha exercit diversos càrrecs i re…
Veure’n més
-
Miquel Martínez Martín
Miquel Martínez Martín, catedràtic de Teoria de l’Educació i membre del Grup de Recerca Educació en valors i desenvolupament moral GREM de la Universitat de Barcelona. La seva activitat acadèmica docent i investigadora tracta sobre: educació en valors i ciutadania; política i prospectiva de l’educ…
Veure’n més
-
Ferran Ferrer
Ferran Ferrer Julià era catedràtic d'educació comparada i membre del Grup Interdisciplinari de Polítiques Educatives (GIPE) de la UAB. Va dirigir els Anuaris de l'educació de 2006 i 2008, i va ser coautor de Municipis contra la segregació escolar. Sis experiències de política educati…
Veure’n més
-
Xavier Bonal
Xavier Bonal i Sarró, és Catedràtic de Sociologia al Departament de Sociologia de la Universitat Autònoma de Barcelona i Special Professor of Education and International Development a la Universitat d’Amsterdam. És director del Grup de recerca Globalització, Educació i Polítiques Socials (…
Veure’n més