Marta Ballvé Martró
Biòloga, professora de Secundària al Col·legi Mare de Déu dels Àngels de Barcelona i membre del seminari de formació de formadors d’APS a l’ICE de la Universitat de Barcelona.
Veure’n més
L’aprenentatge servei és una metodologia que no queda definida només per una tasca que es fa al servei de la comunitat, sinó que es tracta d’un projecte educatiu ben articulat, dins l’àmbit formal o no formal, que dona protagonisme a infants i joves i fomenta la seva participació dins la comunitat. L’objectiu és que puguin adquirir coneixements, desenvolupar habilitats i destreses, créixer en valors i enriquir els seus aprenentatges des d’un punt de vista competencial.
A la cuina dels projectes en clau d’aprenentatge servei, trobem diferents ingredients que no poden faltar i que es corresponen amb els dinamismes de l’APS. Cal assegurar que es doni un aprenentatge clar i planificat relacionat amb el servei, amb uns objectius educatius explícits que garanteixin un servei de qualitat i que permetin treballar el currículum, sovint de manera interdisciplinària, perquè, com diu Maria Nieves Tapia (2005), “la realitat té el mal costum de ser interdisciplinària”, tot potenciant les competències transversals. S’ha d’assolir un servei autèntic i eficaç que respongui a necessitats reals de l’entorn, entenent que l’escenari educatiu s’estén més enllà de les parets de l’aula i implica sinergies i bon treball en equip entre institucions educatives i entitats socials (partenariat).
Aquesta guia vol ser una eina per potenciar la importància de la reflexió en els projectes d’aprenentatge servei. Ens ofereix algunes pistes sobre quins poden ser els moments del projecte en què convé crear espais de reflexió, quins són els agents de reflexió, quins lligams podem establir amb l’avaluació dels projectes, quins recursos ens permeten potenciar espais de reflexió..., entre d’altres.
Publicacions, vídeos, actes i posts