Mònica Gijón
Veure’n més
Aquesta guia explica com la metodologia educativa Aprenentage Servei es pot aplicar al procés d'inclusió social.
Fomentar processos d'inclusió social no és una responsabilitat aïllada dels agents especialitzats o de les polítiques socials, sino que requereix la implicació de tota la ciutadania en l'anàlisi crítica dels mecanismes d'exclusió i en la construcció de xarxes d'inclusió i reconeixement.
Els processos d'exclusió estan relacionats amb la injustícia i la manca d'accés a drets econòmics, socials i culturals. Es tracta d'un procés complex que té una dimensió estructural i econòmica, que es concreta en dificultats d'accés al mercat laboral i altres recursos educatius i socials; una dimensió contextual i territorial, relacionada amb les dificultats d'integració comunitària i la ruptura de les relacions familiars i socials, i una dimensió personal i subjectiva, que té a veure amb la ruptura de la comunicació, la dificultat per donar sentit a la pròpia vida i l'erosió de les capacitats personals (Garcia Roca, 2006).
Sovint es relaciona l'exclusió amb circumstàncies que culpabilitzen les persones per les seves històries de vida o les revictimitzen identificant-se amb els perfils poblacionals de risc. Una lectura que obliga les fortaleses i capacitats dels subjectes, construeix una imatge estereotipada de l'exclusió i no facilita la construcció de capital social.
Afavorir processos d'inclusió requereix doncs accions de caure estructural, contextual i individual: propostes orientades a enfortir un sistema social i econòmic més just i equitatiu, a facilitar la vinculació i la participació al territori, i a afavorir processos d'humanització i dignificació de les persones que viuen en situacions d'exclusió.
Podeu consultar altres guies d'Aprenentage Servei aquí.
Equip implicat
Publicacions, vídeos, actes i posts