27/04/2023
09:00h - 14:00h

Entitats i ajuntaments per un #EstiuEnriquit. Junts garantim el dret d’infants i adolescents a aprendre durant l’estiu.

HUB SOCIAL - Fundació Bofill C/ Girona, 34 Interior Veure mapa

La col·laboració entre l’administració pública i el sector social és un dels elements imprescindibles per a garantir el dret a aprendre durant l’estiu d’infants i adolescents. Especialment d’aquells col·lectius que, per una situació de pobresa, de risc social o d’altres vulnerabilitats, no accedeixen, o ho fan en menor mesura, a les activitats d’estiu existents.

Entre aquests col·lectius, desconnectar-se del centre educatiu durant més de dos mesos els pot comportar, a més d’un ‘oblit estiuenc’ en el pla acadèmic, una pèrdua significativa d’oportunitats per al seu desenvolupament socioemocional així com un deteriorament dels hàbits de cura, salut i nutrició.

Sabem que l’escola pública esdevé un suport vital per a moltes famílies durant el curs. Però, i a l’estiu? Qui garanteix l’educació i l’atenció socioeducativa als fills i filles de les famílies que no se’n poden fer càrrec?

Les entitats socials no tanquen durant l’estiu i cada vegada hi ha més programes públics d’estiu orientats a l’aprenentatge i al lleure educatiu. Les activitats amb finalitat socioeducativa, que es realitzen en equipaments públics o en entitats, són les úniques que poden garantir una atenció, un suport i una referència educativa i estimulant perquè els infants i adolescents en situació de desavantatge no perdin oportunitats vitals durant el juliol i l’agost.

És important reforçar els llaços de col·laboració entre els agents implicats en l’estiu, amb més recursos, més cooperació i més confiança. L’articulació entre agents i entre serveis ha d’avançar més ràpid, s’ha d’estructurar millor i, sobretot, no ha de perdre el seu objectiu: oferir oportunitats educatives als infants i joves per afavorir el desenvolupament personal i el benestar col·lectiu.

Amb la jornada “Entitats i ajuntaments per un #EstiuEnriquit. La col·laboració público-social per a garantir el dret d’infants i adolescents a aprendre durant l’estiu” oferim un espai d’intercanvi d’experiències, de reflexió conjunta, de coneixement basat en evidència i, sobretot, d’aprenentatge compartit per poder seguir construint programes i polítiques d’estiu sòlids que vetllin pels drets dels infants.

La jornada tindrà lloc el proper 27 d’abril de 2023 de 9:00 a 14.00h al Hub Social de la Fundació Bofill (c. Girona, 34. Barcelona). També es retransmetrà en streaming. Per ambdós formats, cal inscripció prèvia.

Coneixement. A la jornada, compartirem els resultats de l’Enquesta de participació a activitats d’estiu que hem fet el 2022 i els aprenentatges més rellevants que es desprenen de les avaluacions d’una vintena de programes internacionals d’estiu: quins són els elements clau cal tenir en compte en el disseny de programes educatius amb alt impacte en el benestar infantil i juvenil?

Reflexió. A continuació, conversarem amb quatre convidades que gestionen projectes comunitaris articulats col·laborativament entre administracions públiques i entitats socioeducatives. Tindrem el plaer de descobrir dos projectes diferents i interrogar-los per saber com han resolt la col·laboració público-social i com garanteixen l’aprenentatge durant l’estiu als infants i adolescents en situació de desavantatge social.

Diàleg. En la segona part de la jornada, us convidem a participar a dos espais simultanis d’intercanvi d’accions reals, que es duen a terme als municipis, per enderrocar les barreres econòmiques, informatives, burocràtiques i socioculturals a les activitats d’estiu.

Us hi esperem!

8:45h Accés i acreditacions

9:00 h BENVINGUDA Laura Mencía, responsable de la campanya d’Estiu Enriquit

Presentació: Models avaluats de programes d’estiu: què en podem aprendre? Mauro Mediavilla, investigador i docent de la Universitat de València.

10:00 h TAULA RODONA: “La col·laboració público-social per garantir el dret a aprendre durant l’estiu”.

Modera: Enric Aragonès Jové, director de l’Aliança Educació 360.

Conversa:

• Espais Oberts per un Estiu Enriquit: Maite Martinez, Ajuntament de l’Hospitalet de Llobregat + Lídia González, AE Itaca.
  • Casal d’Estiu a l’Escola Vicente Ferrer: Mònica Petit, Fundació Marianao + Ajuntament de Sant Boi de Llobregat.

11:00 h Esmorzar

11:30 h LABORATORIS D'INTERCANVI DE SOLUCIONS

Espais simultanis per compartir entre els participants solucions per fer accessibles les activitats d’estiu als infants i adolescents en situació de risc social i pobresa.

• Lab 1. Les beques a debat. Com podem enderrocar les barreres econòmiques d’accés a les activitats d’estiu: gratuïtat o copagament, tarifació, bonificació o beca d’estiu?
  • Lab 2. Amb les beques no n’hi ha prou. Com podem enderrocar les barreres informatives i socioculturals d’accés a les activitats d’estiu: qui fa la prescripció i com s’informa, s’acompanya i s’orienta cap a les activitats d’estiu?

Dinamitzen: Claudia Vallvé i Rosalia Montenegro, de Xarxa de Consultors.

13:30 h TANCAMENT de la jornada

Material relacionat: