d5-300-x-405-nosubt_0.jpg
12/11/2019
17:00h - 19:00h

Per l’èxit dels centres desafavorits: Com ha de ser una política per a les escoles d’alta complexitat?

L’atenció als centres de major vulnerabilitat és un repte primordial en la política educativa per tal de pal·liar els efectes de les desigualtats socials i de condicions d’aprenentatge. Més encara, l’evidència demostra que la manera més efectiva i sostenible d’incrementar la qualitat del sistema educatiu passa per millorar els resultats dels alumnes i centres més desafavorits.

L’existència de centres socialment molt desafavorits (d’alta complexitat) és una problemàtica de primer nivell a casa nostra: els centres de major complexitat representen un 16% a secundària i un 17% i a primària.

Alhora, l’alta complexitat es concentra de manera clara en la xarxa pública: un 85% dels centres de secundària d’alta complexitat són públics, percentatge que s’eleva al 91% a infantil i primària.

La influència que té el nivell de complexitat dels centres en els seus resultats educatius és ben clara. Per exemple: les diferències entre la mitjana de resultats dels centres d’alta i baixa complexitat arriben a ser de 1,6 punts sobre 10 en matemàtiques i de 1,2 en català a l’ESO.

A Catalunya no disposem d’un model o d’una estratègia global d’atenció als centres desafavorits, sinó d’actuacions i plans puntuals i amb recursos insuficients. Si volem fer dels centres vulnerables espais d’èxit i autèntiques oportunitats educatives, cal una política decidida i global en aquest terreny, que es fixi en l’evidència internacional i que compti els recursos i el lideratge necessari.

Com podem avançar cap a una política d’aquestes característiques? Quins elements i actuacions l’haurien de configurar? Quines condicions polítiques, institucionals, tècniques, de recursos... l’haurien de fer possible i sostenible? Quin ha de ser el paper dels diferents agents (administració educativa, món local, tercer sector, centres educatius...)?

La finalitat del debat que aquí anunciem és donar resposta a aquests interrogants. L’acte comptarà amb els següents continguts:

- Carles Martínez, Secretari de Polítiques Educatives del Departament d’Educació.

- Teresa Sambola, Coordinadora de l'Àrea d'Educació, Esports i Joventut de la Diputació de Barcelona.

- Alfons Espinosa, Director de l’Escola Drassanes.

Aquest acte forma part del Cicle L’educació a Catalunya: les apostes necessàries, on debatem sobre les prioritats educatives del nostre país. Aquest cicle es nodreix de les contribucions dels anuaris de la Fundació Jaume Bofill.

Us hi esperem! Accés lliure i gratuït. Aquest acte es podrà seguir en directe per streaming a través del web de la Fundació Jaume Bofill, i també via Twitter @FundacioBofill amb el hashtag #PerQueApostem.

Informació relacionada:

Equip