actepereducacioresponc_0.jpg
12/04/2018
16:00h - 18:00h

Sostenir la innovació educativa: què necessiten els docents per garantir la transformació?

Palau Macaya, Obra Social La Caixa Veure mapa

El sistema educatiu respira aires d’innovació durant els últims anys. Tal i com demostren els resultats de l’edubaròmetre, el 43% dels centres educatius estan immersos en processos de canvi i transformació. Els docents estan molt oberts a la innovació i són optimistes respecte el futur del sistema educatiu.

Ens trobem en un moment d’oportunitat, amb docents i equips directius disposats i treballant pel canvi i la innovació educativa. I tot això passa en un context que no sempre és del tot favorable. A nivell social les famílies i alumnes han patit les conseqüències de la crisi, i a nivell de sector públic els equips han hagut de fer front a importants retallades.

Ens trobem doncs en un moment d’oportunitat, però la millora i el canvi encara són fràgils. Cal treballar en les condicions necessàries a nivell docent, d’equips, de centre i de departament per no perdre aquesta oportunitat. Us convidem a debatre sobre quines condicions hem de garantir per  aprofitar i no perdre aquesta gran oportunitat. Més concretament, debatrem al voltant de les següents qüestions:

• Quins són els principals factors i els obstacles per fomentar la innovació? Quines polítiques s’han d’impulsar en el sistema per no perdre l’oportunitat?
  • Poden els docents, sols, innovar de manera sostenible? Què necessiten per fer la innovació sostenible? Quins elements i eines es poden desenvolupar en l’entorn educatiu per a fomentar i fer créixer els professionals? Quin tipus de formació necessiten els docents per a ser innovadors? Com garantim que aquesta formació tingui impacte?
  • Quin lideratge ha de tenir la direcció per fomentar la innovació? Com ho poden fer els centres i els diferents nivells de l’administració per escalar la innovació?
  • Es pot innovar a diferents ritmes? Com gestionem els diferents enfocs i visions de la innovació dins el centre? Què podem fer perquè la innovació arribi a tothom?

Per l’educació responc, edubarometre.cat és la primera enquesta que pregunta a famílies i docents sobre les seves necessitats, expectatives i visions sobre l’educació dels seus fills i filles, dels seus alumnes, del seu centre i sobre com ha de ser l’educació del país. En el moment actual de canvis en l’educació, cal obrir i ampliar el debat, incorporant la pluralitat i riquesa de visions dels principals actors educatius.

L’acte s’iniciarà amb la presentació dels resultats de l’enquesta realitzada entre maig i juliol de 2017, a docents d’infants i joves d’1 a 18 anys. Més de 8.000 persones van respondre l’enquesta, entre famílies, docents i administradors de l’educació. Laura Morató, coordinadora de projectes de la Fundació Jaume Bofill, presentarà els resultats de l’enquesta i Mònica Nadal, directora de recerca de la Fundació Jaume Bofill, moderarà el debat posterior amb diferents ponents:

• Ita Alabat, mestra i cap d'estudis de l'Escola Dovella de Barcelona.
  • Laia Bou, Inspectora d'educació.
  • Miquel Martínez, Catedràtic de teoria de l'educació de la Universitat de Barcelona i membre del grup de recerca consolidat sobre educació en valors i desenvolupament moral (GREM).
  • Mercè Massa, Gerent del Consorci d'Educació de Barcelona.

L’accés a l’acte és lliure i gratuït, amb inscripció prèvia. El debat es podrà seguir en directe per streaming i també via Twitter amb el hashtag #perleducacioresponc

Us hi esperem!

Palau Macaya, Obra Social La Caixa