Des de 2005, l’Anuari de l'educació de la Fundació Bofill diagnostica els principals indicadors i tendències educatives a Catalunya i ofereix reflexions i propostes per a la seva millora. Aquesta publicació ha esdevingut de referència i cada edició és un reflex rigorós de l’actualitat educativa.
Miquel Martínez Martín
Catedràtic de Teoria de l’Educació. Professor col·laborador de la Universitat de Barcelona i del Grup de Recerca en Educació en valors i desenvolupament moral GREM-UB.
Formació
Doctor en Filosofia i Ciències de l’Educació.
Experiència
La seva activitat docent i investigadora tracta sobre ètica i pedagogia, política educativa, formació del professorat, política universitària i educació superior.
Forma part de la direcció de l’estudi sobre condicions de vida dels i les estudiants universitaris Via Universitària de la Xarxa Lluis Vives; és membre del consell acadèmic de la Red UNISERVITATE d’universitats amb Aprenentatge Servei i de la direcció de la Càtedra UB- Planeta Formació i Universitats d’Estudis sobre Educació Superior.
Va ser el coordinador del primer Programa de Millora i Innovació en la Formació de mestres MIF del Consell Interuniversitari de Catalunya.
Ha estat degà de la Facultat de Pedagogia, director de l’Institut de Ciències de l’Educació i vicerector de la Universitat de Barcelona.
L’any 1980 va formar part de l’equip fundador de l’Escola Projecte de Barcelona -ara Institut Escola Projecte de la xarxa pública- i del seu equip pedagògic.
Ha estat professor convidat a diferents universitats i participa com a consultor i avaluador a organitzacions i administracions educatives i d’educació superior a nivell nacional i internacional.
Projectes i publicacions destacades
És autor i coautor de diversos llibres, entre els que hi ha Tiempo de liderazgo educativo, Educación, Les paradoxes de la innovació educativa i La educación, en teoría, i d’articles com “Consideraciones y argumentos a favor del aprendizaje-servicio en la educación superior y la universidad” i “Educación, esferas de participación y ciudadanía”. Actualment col·labora en projectes de recerca del GREM sobre Ciutadania activa, participació, infància i democràcia i sobre Aprenentatge Servei a l’educació superior.
Ha estat codirector de l’Anuari de la Fundació Bofill sobre l’Estat de l’Educació a Catalunya en les edicions de 2011 i 2013, a més d’autor de diversos capítols d’altres edicions de l’anuari, entre d’altres, sobre professorat en el de 2006 i sobre eficiència del sistema universitari al 2015. Va ser director del seminari i de la publicació El professorat i el Sistema Educatiu Català i va participar en els projectes Què vol dir ser mestre avui? i Aprenentatge Servei, a més d'haver participat en diversos actes públics.
Projectes
Involucrats a la iniciativa
-
-
L’Anuari de 2013, dirigit per Miquel Martínez i Bernat Albaigés, analitza la crisi econòmica, les reformes estructurals i els canvis al Govern de la Generalitat, fa un focus específic en la situació en què es troben els joves i analitza l’acció de govern entre 2010 i 2013 i les propostes de la controvertida LOMCE.
-
L'Anuari 2011, dirigit per Miquel Martínez i Bernat Albaigés, inclou tres novetats respecte les edicions anteriors: amplia la comprensió de l’èxit educatiu, s’inscriu en el debat internacional i proposa polítiques educatives fonamentades en la recerca. L'eix transversal que recorre aquesta edició de l'anuari és l'èxit educatiu.
-
"Via Universitària" és una enquesta en línia als estudiants universitaris per tal de conèixer qui són, com és el seu pas per la universitat i què n’esperen.
-
Aquest cicle de debats es va realitzar en paral·lel a l’emissió de la sèrie “Mestres” de TV3, i continua les reflexions del document "El compromís ètic del professorat", fruit d'un procés participatiu impulsat per la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica.
-
El Centre Promotor té l'objectiu de promoure l’Aprenentatge Servei a través de l'impuls de la recerca, la difusió, l’arrelament i la construcció d'una xarxa d'agents que cooperen.
Publicacions i vídeos
Contingut relacionat
Actes
Ha format part dels actes següents
-
Sostenir la innovació educativa: què necessiten els docents per garantir la transformació?
Sostenir la innovació educativa: què necessiten els docents per...
El sistema educatiu respira aires d’innovació durant els últims anys. Tal i com demostren els resultats de l’edubaròmetre, el 43% dels centres educatius estan...
12/04/2018 16:00h - 18:00h
Palau Macaya, Obra Social La Caixa
Més informació -
Qui és i com viu l’estudiantat universitari avui? (Barcelona)
Qui és i com viu l’estudiantat universitari avui? (Barcelona)
Com són els estudiants universitaris? Quin és el seu origen social? Ha canviat el seu perfil en els darrers anys? Estudien tots a temps complet, o compaginen...
25/05/2016 07:00h - 11:00h
Barcelona: Auditori de la Pedrera
Més informació -
Com volem que sigui la professió docent?
Com volem que sigui la professió docent?
Information in English
10/12/2015 17:00h - 19:00h
Recinte modernista de Sant Pau
Més informació -
How do we envisage the teaching profession?
How do we envisage the teaching profession?
10/12/2015 17:00h - 19:00h
Recinte modernista de Sant Pau
Més informació -
L’Educació Superior i l’agenda 2030 de Nacions Unides
L’Educació Superior i l’agenda 2030 de Nacions Unides
Information (in ENGLISH) / Información (en CASTELLANO)
08/10/2015 07:00h - 17:00h
Recinte Modernista de Sant Pau
Més informació -
What is the place and role of Higher Education in the new UN international agenda for education?
What is the place and role of Higher Education in the new UN international...
Informació (en CATALÀ) / Información (en CASTELLANO)
08/10/2015 07:00h - 17:00h
Recinte Modernista de Sant Pau / Sant Pau Art Nouveau Centre UNESCO World Heritage Site
Més informació -
La educación superior y la agenda 2030 de Naciones Unidas
La educación superior y la agenda 2030 de Naciones Unidas
Informació (en CATALÀ) / Information (in ENGLISH)
08/10/2015 07:00h - 17:00h
Recinto Modernista de Sant Pau
Més informació -
En quines condicions estudien els joves universitaris a Europa?
En quines condicions estudien els joves universitaris a Europa?
Nou informe Eurostudent 2015: Les condicions socials i econòmiques dels universitaris de 30 països europeus
11/03/2015 17:30h - 19:30h
Cercle d'Economia
Més informació -
Qui ha de promoure el compromís ètic del professorat?
Qui ha de promoure el compromís ètic del professorat?
Us convidem avui a la presentació del llibre 'Què vol dir ser mestre avui' i a debatre sobre aquestes qüestions i moltes d'altres:- Què fa possible el compromís...
02/04/2014 15:30h - 18:00h
CCCB
Més informació -
Què poden fer els governs per millorar la qualitat educativa?
Què poden fer els governs per millorar la qualitat educativa?
Dimarts 5 de febrer de 2013 a les 18.00 h a l'Aula 1 del CCCB (c. Montalegre, 5) la Fundació Jaume Bofill va convidar a debatre sobre aquest tema:
05/02/2013 17:00h - 17:00h
CCCB
Més informació -
Quin paper juga el benestar als centres i en el professorat en l'estat de l'educació a Catalunya?
Quin paper juga el benestar als centres i en el professorat en l'estat...
Dimarts 27 de novembre de 2012, a les 18.00h a l'Aula 1 del CCCB, la Fundació Jaume Bofill va debatre a fons sobre la influència del benestar als centres i en el...
27/11/2012 12:15h - 12:15h
Aula 1 del CCCB
Més informació -
I Jornades Educació Avui: Les prioritats educatives a Catalunya. 3 debats, 3 preguntes, 3 respostes
I Jornades Educació Avui: Les prioritats educatives a Catalunya....
Els dies 15 i 16 d’octubre la sala teatre del Centre de Cultura Contemporània de Barcelona acull les Jornades Educació Avui. Les prioritats educatives a Catalunya. 3...
15/10/2012 16:00h - 18:00h
CCCB
Més informació -
L'estat de l'educació a Catalunya (Anuari 2011)
L'estat de l'educació a Catalunya (Anuari 2011)
Ahir dimecres 5 de setembre de 2012 a les 11:00h es va presentar a la Sala de conferències del Col·legi de Doctors i Llicenciats (Rbla. Catalunya, 8) L'estat de...
05/09/2012 09:00h - 09:00h
Sala de conferències del Col·legi de Doctors i Llicenciats
Més informació
Notícies
Estigues informat