L'absentisme escolar en temps de pandèmia: com fem front a la desvinculació amb l'escola?

Durant el confinament va quedar palès com d’important és el vincle entre alumnes i escola, i escola i família. Com és d'imprescindible la presencialitat, la vinculació física i emocional, les dinàmiques diàries. L'abrupte trencament d'aquesta vinculació serà reparada, en la majoria dels casos, amb la represa del curs malgrat l'excepcionalitat d'aquest.

Però per molts infants i sobretot molts joves aquest trencament pot ser definitiu. L'absentisme és un fenomen estès a molts municipis i contra el que ja lluitaven molts centres educatius i consistoris abans de la pandèmia. Als passats mesos de confinament i el seguiment del curs de forma no presencial s'hi suma la perspectiva incerta d'aquest curs que tot just encetem i això pot agreujar de forma significativa el sentiment de desvinculació d'aquests joves. Està en joc el seu progrés acadèmic, les oportunitats educatives post-obligatòries, l'accés al món al laboral i, de retruc, la possibilitat o no, de trencar amb la reproducció dels cercles de desigualtat.

Els municipis: agents clau

Els governs locals han d'assumir la seva part de responsabilitat per fer front a aquest fenomen i fer-ho coordinadament amb tots els agents implicats, ja que l'absentisme escolar està vinculat, en la majoria dels casos, amb entorns econòmica i socialment desafavorits. Parlem doncs d'una política educativa municipal que ha de tenir, a mitjà termini, incidència positiva en termes d'ocupació i equitat social.

Com entomar aquest repte en el context actual? Com millorar les polítiques que ja es duien a terme? És important que com a consistori es revisi i s’avaluï què s'ha fet fins al moment, què ha funcionat i què no. Entendre en quin punt es troba l’absentisme escolar en cada municipi per donar respostes al panorama actual és imprescindible, ja que no hi ha cap fórmula màgica que funcioni arreu. Si al municipi ja existia una política prèvia per lluitar contra l'absentisme, cal revisar els plans i els protocols i ubicar-los en el nou context que vivim.

Tal com recorda l'estudi Què funciona en Educació: Són efectius els programes de lluita contra l'absentisme escolar?, la majoria de les intervencions que es dirigeixen a alumnat absentista són correctives i no de prevenció. És important que des dels municipis es treballi en protocols que permetin detectar de forma precoç l’alumnat en situació de risc educatiu i iniciar un acompanyament, tant a ell o ella com a les seves famílies, per tal d'evitar caure en dinàmiques d’absentisme a l’aula. Actuar quan el problema ja s'està produint pot ajudar a reduir les conseqüències per l'alumnat, però no a eradicar-lo.

Família i entorn

Se n'ha parlat molt, aquests darrers mesos, de la gran bretxa digital que ha quedat al descobert arran del confinament i que ha dificultat el seguiment de les classes per manca de recursos tecnològics i de connectivitat. Però molts centres també han pogut constatar que en molts entorns domèstics també manca la capacitat i el temps per part de les famílies per fer un acompanyament efectiu al procés d'aprenentatge dels infants. Aquest entorn també és clau a l'hora de treballar per evitar l'absentisme i per aquest motiu, cal que, tant els centres educatius, com serveis socials i altres dinamitzadors locals es puguin posar d'acord per aplicar protocols i mesures que puguin combatre el fenomen des de tots els seus angles.

Com assenyala Laura Mencía, consultora de política pública municipal, en aquest article, "Cal, doncs, que des dels ajuntaments tibem les xarxes locals de professionals, serveis i recursos socioeducatius per acollir els que es despengin i necessitin noves oportunitats i perquè tant joves com professionals se sentin assegurats, confiats i segueixin endavant per la corda de les transicions educatives".

Eina d’autodiagnosi

L'empresa que tenim entre mans és complexa i per aquest motiu hem volgut desenvolupar una eina d’autodiagnosi que permeti als ens locals entomar el repte de la lluita contra l’absentisme escolar, ubicant-ne el seu punt de sortida. Es tracta d'una eina en línia en la que avaluareu les polítiques dutes a terme fins al moment, les aliances establertes o els resultats obtinguts al vostre municipi. No és, en cap cas un examen! Al final de l'eina d'autodiagnosi obtindreu uns resultats que us permetran saber quin és el vostre punt de partida, i us oferirem un seguit de recomanacions que poden servir-vos per reflexionar i guiar les futures passes.

Cal que sapigueu que les dades que faciliteu per respondre el formulari sempre seran anònimes i confidencials i serviran per fer anàlisis globals, en cap cas individuals. Us animem a continuar treballant per eliminar l'absentisme escolar i per assolir l'equitat educativa!

Utilitzeu l'eina d'autodiagnosi seguint aquest enllaç.