Quines són les claus per fer de la lectura una experiència divertida i emocionant?

Notícies

LECXIT, Lectura per a l’èxit educatiu, és un programa de mentoria lectora que ofereix als infants un espai en el qual gaudir al voltant de la lectura alhora que desenvolupen competències lectores amb l’acompanyament d’una persona voluntària. El voluntariat és una peça clau del projecte. Gràcies al compromís, dedicació i estima, els infants relacionen la lectura amb un moment de gaudi i diversió, on se senten còmodes per equivocar-se, donar la seva opinió o testejar noves formes d’entendre la lectura.

Llegir, podríem dir de forma general, és entendre un text. Però disposar d’una bona comprensió lectora implica posar en funcionament de forma intensiva la interpretació i, per fer-ho, s’ha de llegir tot allò que trobem escrit a les línies, allò que queda entre línies i el que està fora de les línies.

Al llarg de les sessió LECXIT podem portar a terme activitats diferents. No es tracta d’estar tota una hora llegint, sinó de pensar en petites activitats que possibilitin formes diverses de relacionar-se amb els llibres. I quines són aquestes pràctiques de lectura? Si ens centrem en l’estona de lectura, hem de tenir en compte 3 fases de la lectura:

1. Què podem fer abans de llegir?

    Triar un llibre és un acte íntim i, al mateix temps, un procés altament codificat. Aprendre a llegir és també aprendre a triar i a descartar lectures. Si els donem models de com ho fem nosaltres, podran anar apropiant-se’ls. A més, tenir clares les intencions de lectura abans de començar a llegir, ens dona pistes molt interessants sobre l’actitud de lectura que hem de prendre.

    Però, quan ens plantegem aquestes sessions de lectura, sovint ens poden sorgir algunes preguntes sobre com escollir el llibre que proposar als infants. Per saber quins llibres oferir, el més important és conèixer una mica als nens i nenes. I, a més, us plantegem alguns consells a l’hora de la tria que us poden ajudar:

    • Oferiu diversitat de lectures: Mireu d’anar més enllà dels gustos personals i proposeu lectures variades. Tingueu en compte que hi ha moltes menes de lectors i que no a tothom els agrada el mateix. Al llarg de l’any ha d’haver-hi temps per introduir-lo en diverses propostes, que demanin actituds de lectura variada.
    • Oferiu llegir llenguatges diferents: La lectura visual és tan important com la textual i posa en funcionament moltes aptituds necessàries per millorar la comprensió. Els còmics i els àlbums proposen petites píndoles literàries que són perfectes per conversar, buscar indicis, rellegir i anar construint sentit de mica en mica.
    • Deixeu-los triar, però trieu vosaltres també: No hem d’oblidar que el gust s’educa. Una de les nostres tasques com a mentors i mentores ha de ser la d’obrir-los la mirada i fer-los descobrir obres que no sabien que existien.
    • De tant en tant, busqueu obres que siguin un poc més complexes d’allò que estan habituats: La lectura és un hàbit, s’aprèn a llegir llegint, però també fent-ho amb bones obres que els proposin petits reptes d’interpretació.
    • I oferiu obres que s’escapin dels seus gustos, que no tinguin res a veure amb allò que diuen que els agrada: L’estranyesa forma part de l’acte de llegir i s’aprèn a llegir llegint coses diferents. Així es pot arribar a descobrir gustos que no sabíem que teníem.

    2. I durant la lectura?

    Un cop hem fet la tria de la lectura, quines activitats o accions podem fer durant la lectura?

    • A llegir, com a tantes d’altres coses, s’aprèn veient com ho fan els que ja saben fer-ho. Llegiu-los en veu alta, escoltar com algú llegeix en veu alta dona eines molt importants per a la comprensió global d’un text.
    • Penseu què us agradaria saber sobre algun tema determinat: Quines preguntes són aquelles per a les quals ens agradaria trobar resposta? Escriviu-les a un full, busqueu llibres documentals sobre el tema i tracteu de veure si la seva lectura us dóna respostes.
    • Inventeu (o deixeu que ells inventin) petits reptes amb enigmes que per resoldre’ls hagin de llegir mapes, horaris, missatges encriptats o altres menes de suports. Aprendre a llegir és també tractar de donar solució a petites accions quotidianes que fem cada dia quasi sense adonar-nos-en.
    • Inventar històries està molt relacionat amb la lectura. Com més històries haguem llegit, més elements tindrem per inventar-ne de noves.
    • Els embarbussaments, les endevinalles, les frases fetes o les tirallongues són creacions que condensen jocs diversos amb el llenguatge. Jugar a recordar-los, recitar-los, endevinar-los i tractar de descobrir el seu significat amagat és un gran exercici de comprensió.
    • Els llibres-joc on hem de buscar detalls, aconseguir travessar laberints o buscar les diferències ens inciten a aturar la mirada, a contemplar i explorar les dobles pàgines.
    • No el forceu sempre a llegir-vos en veu alta. De tant en tant, podeu llegir per a vosaltres i triar una frase d’allò que heu llegit per compartir amb l’altre.

    3. I què podem fer després de llegir?

    Un cop hem acabat el llibre, quines són les pràctiques que podem desenvolupar?

    • Parleu amb ells d’allò que heu llegit, però no des de la pregunta: oferiu-los les vostres impressions sobre què us ha agradat, quines coses no heu entès, què no havíeu vist abans a un llibre, a quina altra història us ha recordat... Amb el temps seran ells els qui iniciaran la conversa.
    • Inciteu-los a relacionar les lectures amb altres llibres, pel·lícules, joguines, sèries, videojocs, etc. Interpretar és anar aprenent a teixir relacions dins de les obres i entre els diversos mons culturals que els envolten.

    I, el més important, gaudiu de la lectura i feu del LECXIT una experiència divertida i emocionant!

    Si voleu saber més sobre les activitats de lectura per a les sessions LECXIT, no us perdeu aquest vídeo de l’Anna Juan, especialista en literatura infantil i en didàctica de la literatura. Per a més informació, podeu accedir a la web del Lecxit o contactar amb el programa a lecxit@fbofill.cat.

    Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar la informació que es fa pública al nostre lloc web i recopilar informació estadística. Si es continua navegant, considereu que s’accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració i obtenir més informació aquí.

    Acceptar