“Els infants mereixen trobar l’alegria als llibres, però molts no tenen eines per accedir-hi”

Notícies

ENTREVISTA

Les escoles han tornat a obrir, i molts alumnes tornen als hàbits de lectura després d'un estiu en el qual, amb les escoles tancades, no han tingut accés a llibres. Quan l'escola tanca, les bretxes s'amplien i els infants de famílies de major vulnerabilitat queden enrere.

El programa LECXIT tanca per quart any consecutiu la campanya “Guanyem un estiu lector”, arribant enguany al récord de 35.000 infants a Catalunya que han rebut un kit lector. L’objectiu d’incentivar la lectura entre els infants en situació de major vulnerabilitat durant les vacances escolars és comú a casa nostra i a molts països d’arreu del món que són una gran font d’inspiració.

Liz McChesney va ser bibliotecària durant tres dècades a la ciutat de Chicago i ara, des de la National Summer Learning Association (NSLA), vol ajudar a reduir la bretxa educativa que causa l’aturada de l’escola durant les vacances d’estiu. L’experta en lectura i alfabetització va ser l’encarregada de fer la ponència inaugural de l’acte “Guanyem un estiu lector”, organitzat per la Fundació Bofill per incentivar la lectura en temps de vacances en infants de 3r, 4t i 5è de primària.

Quan l'escola tanca, les bretxes s'amplien i els infants de famílies de major vulnerabilitat queden enrere.

Quin impacte té l’estiu en l’aprenentatge dels alumnes?

L’any 2000, tres investigadors de la Universitat de Harvard van desenvolupar l’anomenada “Teoria de l’aixeta”: quan l’escola està oberta, l’aprenentatge flueix com l’aigua, però quan l’escola tanca els caps de setmana o a l’estiu, l’aprenentatge es deté. L’especialista en educació James Kim va utilitzar aquesta investigació per promoure la importància de llegir durant l’estiu, i aquesta idea sempre ha estat important per a mi. De fet, la NSLA ha publicat recentment una investigació que demostra que els nens que no llegeixen durant l’estiu perden fins un 30% del nivell de lectura que havien adquirit durant l’any escolar.

Una investigació demostra que els nens que no llegeixen durant l’estiu perden fins un 30% del nivell de lectura que havien adquirit durant l’any escolar.

Aquesta bretxa no afecta tothom per igual.

Precisament, aquesta recerca de la NSLA es va centrar en els nens i nenes de famílies vulnerables que no tenien estímuls per llegir durant l’estiu. L’estudi va demostrar que un 66% de les diferències de rendiment en la lectura són atribuïbles a la pèrdua d’aprenentatge durant l’estiu. Quan l’escola està oberta, tots els infants poden aprendre, però quan l’escola es tanca, les bretxes s’amplien i els nens de famílies de classe baixa queden enrere: no tenen llibres, els falta motivació per llegir, no poden accedir a altres aprenentatges en museus i durant les vacances…

Com s’ha d’actuar, davant d’aquestes evidències?

Tots aquests resultats deixen clar que polítics i líders educatius ens hem d’unir per ajudar els nostres mestres, infants i famílies a tenir èxit, i l’estiu és un temps que pot empènyer a aconseguir-ho. L’estiu és un moment òptim per donar opcions de lectura diferents als infants: és una època de més llibertat i independència i quan deixem que siguin ells els que escullen què volen llegir, els traiem la pressió d’assolir resultats específics i poden gaudir del llegir per llegir. Això augmenta les seves habilitats pel que fa a la descodificació, la fonètica i la fluïdesa. És a dir, cal que l’aixeta es mantingui oberta durant els mesos d’estiu a través de la lectura. I això vol dir: garantir l’accés a llibres, poder escollir entre diverses lectures, connectar les lectures amb activitats de ciència, art i tecnologia, tenir adults i mentors a prop que practiquin la lectura i crear una cultura de llegir on sigui, amb oferta de biblioteques públiques, llibreries o deixant llibres gratis en mercats o bugaderies.

L’estiu és un moment òptim per donar opcions de lectura diferents als infants: és una època de més llibertat i independència

En bugaderies?

Ara mateix estic treballant per portar l’alfabetització a entorns quotidians, on les persones han d’esperar molt de temps i això inclou llocs com les bugaderies. Estem col·locant llibres infantils de gran qualitat i creant petits espais perquè les famílies els usin mentre esperen. I fins i tot es poden endur els llibres a casa. Els infants necessiten llibres a casa seva. Sabem que la quantitat de llibres que hi ha en una llar prediu les habilitats primerenques de lectura entre el infants i que hi ha molts beneficis en tenir llibres a casa.

Què més han fet, a Chicago, per potenciar la lectura infantil?

Quan era bibliotecària, vam veure que connectant els llibres a les matèries STEAM (ciència, tecnologia, enginyeria, arts i matemàtiques) augmentàvem un 50% la participació als programes de lectura, els infants assolien majors puntuacions en lectura (15%) i matemàtiques (20%) i guanyaven en seguretat i confiança. Hem vist que aprendre per interès condueix a connexions d’aprenentatge exitoses i ajuda a desenvolupar habilitats essencials. Tenim una dita a la NSLA que diu que quan aprenem fent, aprenem per sempre. Quan utilitzem les nostres mans per crear art o jugar amb materials científics estem construint un aprenentatge més profund.

Relacionat: Propostes per unes vacances lectores: biblioteques a l’agost i llibres als casals d’estiu

I a l’estiu, com s’ho fan?

Als EUA la lectura d’estiu està molt arraigada a l’estructura del país. El 95% de les biblioteques públiques ofereixen un programa de lectura o aprenentatge d’estiu, es fan esforços comunitaris dirigits per alcaldes i altres funcionaris, les escoles envien llistes de lectura a les famílies i fins i tot llibres, i també es poden trobar llibres infantils d’estiu als diaris i a internet.

Això no ho poden fer les biblioteques soles.

Les aliances són essencials per desenvolupar programes de lectura a l’estiu: cal donar recursos a les escoles, les institucions culturals, les entitats i les empreses que s’hi involucrin. Ara gran part del programa que vam impulsar a Chicago s’ha exportat a nivell nacional, i això inclou que els nens siguin propietaris de llibres, activitats en parella, adolescents que es formen per ser mentors de lectura, grups de discussió sobre lectures… L’Associació Americana de Biblioteques i el Consell de Biblioteques Urbanes, que són les dues grans organitzacions que donen servei a les biblioteques públiques dels EUA, han replicat aquest model i han creat un conjunt d’eines i guies que es poden descarregar fàcilment.

Les aliances són essencials per desenvolupar programes de lectura a l’estiu: cal donar recursos a les escoles, les institucions culturals, les entitats i les empreses que s’hi involucrin.

Com ha afectat la pandèmia a les habilitats lectores?

El covid i el tancament d’escoles van impactar molt negativament tots els nens i nenes del món. Als EUA, els resultats en lectura van caure per primera vegada en 30 anys i les puntuacions en matemàtiques també es van veure afectades. Als Estats Units fem servir d’indicador d’èxit el nivell de lectura als 8-9 anys (tercer curs), i la investigació ens demostra que si els alumnes no dominen la lectura a aquesta edat, és molt menys probable que es graduin a secundària. Doncs durant el covid, el nivell de lectura al tercer curs va caure significativament. I les conseqüències no són només acadèmiques. Fins i tot després que l’Organització Mundial de la Salut hagi declarat que la pandèmia ha acabat, encara veiem que la desregulació emocional dels infants és perjudicial per l’aprenentatge i l’èxit educatiu. I els nens i nenes tenen ara més dolor i més trauma. A tot el món estem lidiant amb la volatilitat política, el canvi climàtic, la fam, les crisis de refugiats i altres problemes molt importants. Totes aquestes emocions poden fer que sigui més difícil llegir i aprendre.

I llegir pot ajudar a superar la pandèmia emocional?

Contes, poemes, textos informatius… Els nostres fills ho necessiten com un bàlsam per a l’ànima, per connectar-nos amb idees, per donar sentit al món que ens rodeja. La lectura i la literatura, els llibres de no ficció, les novel·les gràfiques i els dibuixos animats ens fan gaudir, ens transformen, ens inspiren. Els nens i nenes necessiten i mereixen trobar l’alegria a través de la lectura, però, en canvi, molts no tenen les eines per accedir a les paraules que podrien ajudar els seus cervells a créixer i desenvolupar-se. En aquest sentit, molts investigadors nord-americans han fet una crida a unir-nos tots per garantir que aquests infants i famílies tinguin èxit. I especialment als EUA hem de parlar sobre les divisions i les barreres sistèmiques que existeixen.

Els nens i nenes necessiten i mereixen trobar l’alegria a través de la lectura, però, en canvi, molts no tenen les eines per accedir a les paraules que podrien ajudar els seus cervells a créixer i desenvolupar-se

Ho estan aconseguint?

Mitjançant el treball de NSLA, hem començat la feina d'aprofundir en l'equitat i l'accés i ens hem preguntat, com vam fer a Chicago, estem arribant a tothom?. La resposta és que no. Normalment estem arribant a noies blanques i de classe mitja, que històricament són les majors lectores en les nostres comunitats. És molt important que, de manera intencionada, aprofundim en l’accés als programes lectors. Estem buscant famílies que no vagin la biblioteca pública i els preguntem per què no hi van. I hem creat un equip mòbil que recorre la ciutat i treballa per portar llibres, models de lectura i programes a tots els llocs que podem. Ara el departament d’Educació del país també ha creat una iniciativa, de la qual des de la NSLA som un soci clau, per connectar tots els infants del país amb una experiència d’aprenentatge d’estiu d’alta qualitat. Les biblioteques públiques i tots els campaments d’estiu estan inclosos en aquest gran paraigua.

Com s’imagina el futur de la lectura als EUA?

Tinc els meus propis desitjos: que a nivell mundial siguem capaços de tancar les bretxes d’oportunitats que existeixen, que tots els infants que estimen els llibres trobin en ells les qualitats transformadores que ofereixen, que tots els nens i nenes tinguin lectures d’estiu que els permetin aprendre, somiar, créixer i sanar. I, per suposat, que els adults que ens preocupem pels infants siguem capaços d’unir-nos per inspirar i ajudar-los a prosperar.

Per saber-ne més:

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar la informació que es fa pública al nostre lloc web i recopilar informació estadística. Si es continua navegant, considereu que s’accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració i obtenir més informació aquí.

Acceptar