Propostes per unes vacances lectores: biblioteques a l’agost i llibres als casals d’estiu

Notícies

Llegir és important. De fet, és la base de tots els aprenentatges, i per això és tan preocupant que un 13,2% dels infants acabin la primària amb un nivell baix de comprensió lectora. Una xifra que s’agreuja durant les vacances escolars entre els infants vulnerables per a qui l’escola és l’únic contacte amb la lectura, fins al punt que per a més del 80% d’alumnes desfavorits l’estiu suposa perdre entre dos i tres mesos d’escolarització.

En aquest alarmant context, des del programa Lecxit, hem engegat la campanya “Guanyem un estiu lector”, per assegurar que tots els infants de 3r, 4t i 5è de primària tinguin les mateixes oportunitats lectores durant les vacances escolars. Sembla fàcil de dir, però com es pot assolir, això? Com es pot garantir que els infants sense referents lectors a casa agafin un llibre durant l’estiu? Quines iniciatives es poden impulsar per evitar l’escletxa lectora durant l’aturada estiuenca? Ho van intentar respondre els convidats a la taula rodona de l’acte de presentació de la campanya, que va servir per conèixer experiències inspiradores d’èxit i per posar de manifest la necessitat de coordinar tots els agents educatius per assegurar un acompanyament lector a tots els nens i nenes.

Per a més del 80% d’alumnes desfavorits l’estiu suposa perdre entre dos i tres mesos d’escolarització.

Una de les vies per començar a treballar és reivindicant la importància de la lectura. Hi ha molts motius per fer-ho. El primer és que “llegir serveix per aprendre”, va afirmar Montse Ayats, coordinadora del Pla Nacional del Llibre i la Lectura. Des del món del lleure van situar el focus en una altra banda. “Hem d’aconseguir crear l’ideari que llegir és important perquè és divertit. És una activitat de lleure i és barata”, va afirmar Oriol Roca, de +Educació. I va afegir un altre argument: “Llegir ajuda a entrenar competències transversals per anar per la vida, perquè quan llegim despertem la curiositat, la creativitat, l’empatia…”. En aquesta línia, Nicolàs Barbieri, professor de gestió cultural a la Universitat Oberta de Catalunya, va afegir que llegir permet “trobar-nos amb persones i idees diferents” i “confrontar i gestionar el conflicte que comporta la diferència” amb els altres. I des del món escolar, Anna Lleonart, cap d'estudis de l'Escola Marià Fortuny de Reus, va resumir-ho així: “Llegir és un dret que tenen els infants”. Ja sigui per gaudir, per aprendre, per esdevenir ciutadans o per exercir el seu dret, va quedar demostrada la importància de la lectura.

Cal coordinar tots els agents educatius per assegurar un acompanyament lector a tots els nens i nenes.

Però reivindicar la importància de la lectura no és suficient. Les dades són alarmants: només el 58% dels infants de Barcelona llegeix contes en família, però el percentatge és molt diferent si s’analitzen els barris segons la renda econòmica: hi ha 17 punts de diferència (53% en els barris de renda baixa i 70% en els de renda alta). El mateix passa si mirem l’ús dels equipaments culturals: les famílies de renda alta hi van el doble de vegades (47%) que els de renda baixa (29%). I la situació és fins i tot més preocupant si es pregunta específicament per les biblioteques: el 22% de famílies de renda baixa van declarar que el tancament d’aquests equipaments a causa de la pandèmia va ser molt important per a elles, davant d’un 7% de famílies de renda alta que declaraven el mateix. A les escoles són conscients d’aquestes desigualtats i a la Marià Fortuny de Reus les viuen en primera persona. “No tenim cap alumne que la seva llengua materna sigui el català. Això vol dir que estan 3 mesos d’estiu sense contacte amb la nostra llengua”, va explicar Lleonart. Durant el curs fan doble ració de lectura en català per compensar aquesta mancança estiuenca, però això no evita que al setembre hagin de tornar a engegar motors, quasi des de zero. “Un infant, innatament, no anirà a llegir. Prefereix jugar i esbargir-se, i més encara els infants vulnerables. Si no hi ha un adult acompanyant-lo, el més fàcil és anar a jugar”, va afegir.

Només 53% dels infants en barris de renda baixa llegeix contes en família, enfront d’un 70% en barris de renda alta.

Ara bé, a la taula rodona -moderada pel director de l’Aliança 360, Enric Aragonès- es va posar de manifest que “no hi ha grans programes” per compensar la lectura a l’estiu. “Hi ha molt poca connexió entre el que es fa durant el curs i durant l’estiu”, va dir Roca. Va posar dues idees molt concretes sobre la taula: obrir les biblioteques també a l’agost i que tots els casals d’estiu (siguin de la temàtica que siguin) incorporin una estona de lectura. Malgrat que va admetre que caldria millorar la formació dels monitors, des de +Educació van deixar clar que el que és prioritari és donar acompanyament als infants que més ho necessitin durant l’estiu. “L’escola és fonamental, però la gràcia també és com la resta d’agents, com biblioteques, llibreries o entitats de lleure, acompanyem les escoles en la lectura”, va afegir Ayats. Encara que això pugui suposar una càrrega afegida per als centres. Però des del sector escolar ho van rebre amb alegria. “Som els primers interessats en què no hi hagi aquest decalatge al setembre. Qualsevol idea que ens ajudi a estirar els nens cap a la lectura no serà una càrrega, sinó una oportunitat de millorar l’èxit dels nostres alumnes”, va afirmar Lleonart.

Caldria obrir les biblioteques també a l’agost i que tots els casals d’estiu incorporin una estona de lectura.

Roca va apressar a començar a treballar com més aviat millor i sempre amb una “mirada de prevenció, no assistencial” perquè d’aquí a un any s’hagi assolit el repte de pensar projectes de foment de la lectura que durin 12 mesos, i no només un curs escolar. És el mateix desig de Lleonart: “M’agradaria que cap infant passés un estiu sencer sense tocar un llibre i que haguem trobat la fórmula perquè tots puguin tenir l’oportunitat que algú els acompanyi a llegir”. Per això, però, caldrà sumar també la complicitat de les famílies perquè siguin models lectors per als seus fills. Un repte majúscul, però necessari si es vol aconseguir la igualtat d’oportunitats lectores durant l’estiu.


Per saber-ne més: 

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar la informació que es fa pública al nostre lloc web i recopilar informació estadística. Si es continua navegant, considereu que s’accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració i obtenir més informació aquí.

Acceptar