Infografia: L’escola concertada a Catalunya, en dades

Catalunya es troba entre els 8 països de l’OCDE amb un major pes d’educació concertada. Actualment, aquesta representa el 32% del total de la matrícula, i en localitats com Barcelona, Gavà, Vic, Igualada, Sant Adrià de Besòs, Malgrat de Mar, Calella o Sant Celoni supera el 50%.

La recerca internacional demostra que els models de provisió mixta (pública i privada subvencionada) com el català tendeixen a augmentar la segregació escolar i les desigualtats educatives.

Catalunya destina actualment al voltant del 12% del pressupost d'Educació a finançar centres concertats. Aquesta partida representa 1.431 milions d'euros anuals (1.168 si ens cenyim a les escoles ubicades a municipis de més de 10.000 habitants).

En comparació amb el sector públic, el sector concertat escolaritza, de mitjana, un percentatge molt inferior d’alumnat desafavorit des del punt de vista educatiu o social. Sense una regulació eficaç, el pes de la concertada contribueix a l’increment de les desigualtats. Més enllà del debat necessari sobre la titularitat de les xarxes, l’anàlisi de l’impacte dels concerts ofereix una radiografia del sector en funció de la seva corresponsabilitat.

D’una banda, la implicació de la concertada ha contribuït a reduir la segregació escolar (l’alumnat estranger matriculat s’ha triplicat en deu anys i arriba al 16%); de l’altra hi ha fortes diferències en el si de la xarxa.

Un 21% de les escoles concertades són elitistes (no escolaritzen ni el mínim d’alumnat vulnerable que marca la normativa i actua com a privada), un 10% ja té certa diversitat però també grans desequilibris respecte l’entorn i un 69% no té grans diferències.

Relacionat: Consulta el recull d'infografies interactives L'escola concertada a Catalunya, en infografies

La corresponsabilitat de la xarxa concertada en l'escolarització equilibrada ha experimentat un creixement notable en els darrers anys gràcies a l'adhesió majoritària al Pacte contra la Segregació Escolar i a l'impuls de mesures específiques. Aquest compromís ha permès avenços significatius, especialment pel que fa a la distribució de l'alumnat amb nacionalitat estrangera. En l'última dècada, i en un context de creixement sostingut de l’alumnat estranger (del 13 al 19%), la proporció d'alumnat estranger en el sector concertat ha passat del 6% al 16%.

No obstant això, un dels reptes principals que s'ha de continuar abordant és la millora de les diferències socioeconòmiques entre centres.

La bretxa de corresponsabilitat a l’escola concertada en la lluita contra la segregació escolar

La reducció de ràtios a I3 és un indicador de corresponsabilitat dins del sector concertat. A diferència de la xarxa pública, on la mesura s’aplica de manera generalitzada i obligatòria, cada escola concertada decideix voluntàriament abans de l’inici de curs si redueix el nombre de places per grup a I3 o manté la ràtio màxima de 25. El Departament estableix una ràtio per tots els centres a cada municipi segons les necessitats del padró, però les escoles concertades poden aplicar-la o rebutjar-la en funció dels seus interessos, a diferència d’altres mesures d’escolarització equilibrada que són obligatòries.

Per altra banda, les escoles concertades amb menys alumnat vulnerable tendeixen a ofertar més línies per curs i poden arribar a oferir quatre, cinc o fins i tot sis grups per nivell. En canvi, les escoles amb major complexitat social solen ser més petites i tenir menys línies, per això resulten més fràgils davant la davallada demogràfica.

El 60% de les places reservades per a alumnat vulnerable a la concertada elitista queden vacants després de la preinscripció

Segons l'informe, l’oferta de places “ordinàries” en general està més ajustada i deixa menys vacants en acabar la preinscripció que l’oferta de places reservades a alumnat amb necessitats econòmiques, amb un volum de vacants similar entre xarxes. La majoria d’escoles omplen més del 90% de les places ordinàries (a excepció dels centres més complexos, tant públics com concertats, on el 18% van quedar vacants a la preinscripció 2024-2025).

L'any 2022, l'informe La concertada a debat recollia algunes de les principals dades sobre l'escola concertada a Catalunya:

Aquesta infografia és fruit de l'informe La concertada a debat, que analitza la regulació dels concerts educatius a Catalunya i la compara amb altres sistemes educatius per identificar aquelles dimensions de la regulació educativa en què el sistema català de concerts té marge de millora, especialment en clau d’equitat.

Si vols saber-ne més:

Notícies

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar la informació que es fa pública al nostre lloc web i recopilar informació estadística. Si es continua navegant, considereu que s’accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració i obtenir més informació aquí.

Acceptar