Mapa: La concertada, poble a poble

En el curs 2019-2020, el sector concertat escolaritzava un total de 325.878 alumnes a l’educació infantil de segon cicle, l’educació primària i l’educació secundària obligatòria (ESO) en un total de 599 centres educatius que ofereixen un o més d’aquests nivells educatius. És a dir, actualment el sector concertat matricula el 30,7% de l’alumnat de l’educació infantil de segon cicle, el 30,8% de l’educació primària i el 33,9% de l’ESO.

Relacionat: Consulta el recull d'infografies interactives L'escola concertada a Catalunya, en infografies

Però, com podem veure en els següents mapes fets a partir de l'informe La concertada a debat, el pes de la matrícula a l’educació concertada varia de manera significativa en els diferents punts del territori. De fet, hi ha una relació directa entre la grandària del municipi i el pes de l’educació concertada: els municipis amb més població matriculen, de mitjana, un percentatge superior d’alumnes al sector concertat.

La matrícula a l'escola concertada a cada municipi

De manera visual, els mapes mostren el pes de la matrícula concertada als diferents municipis catalans. Com es pot observar, el sector concertat té un pes especialment rellevant en el conjunt dels municipis de l’Àrea Metropolitana de Barcelona i en les conurbacions de la resta de capitals de província. Als municipis allunyats d’aquests nuclis, la matrícula no supera el 10% o és simplement inexistent.

Si ens comparem amb altres països, Catalunya es troba entre els 7 sistemes educatius de l’OCDE amb un major pes d’educació concertada. Actualment, aquesta representa el 31,5% del total de la matrícula, percentatge que s’eleva al 54,4% a Barcelona ciutat.

Aquesta infografia és fruit de l'informe La concertada a debat, que analitza la regulació dels concerts educatius a Catalunya i la compara amb altres sistemes educatius per identificar aquelles dimensions de la regulació educativa en què el sistema català de concerts té marge de millora, especialment en clau d’equitat.

Si vols saber-ne més: