Estius que multipliquen oportunitats

Tot just arriba el fred i ja tenim el cap en l’estiu vinent. No és que esperem les vacances amb candeletes, però som gent previsora i enguany encara ho hem de ser més.

Encetem un curs ple de reptes, però tenim el bagatge adquirit a corre cuita de l'experiència viscuda el passat any. Els previsibles confinaments domiciliaris ja no ens agafaran per sorpresa, i tant els centres educatius com els consistoris seran capaços d'afrontar aquesta situació amb més calma i certesa que l'any passat. Ara tenim més informació sobre el que implica el confinament, i ja hem detectat eines i recursos que ens poden ajudar a mantenir l'activitat lectiva a distància de forma més regular.

Aquesta vegada, l'estiu i l'impacte de les vacances en el desenvolupament dels infants i joves tampoc ens agafarà desprevinguts, i tenim molts mesos al davant per pensar, preveure i preparar un període no lectiu enriquit. L'objectiu és que els infants i joves, que amb tota probabilitat tornaran a viure confinaments durant el curs, puguin tenir l'oportunitat de participar en activitats de lleure educatives que puguin suavitzar l'impacte d'un curs escolar a batzegades.

Desconnexió per vacances

Fa anys que les persones expertes en educació assenyalen l'estiu i les vacances acadèmiques com un dels elements que més contribueix a eixamplar la bretxa social entre els alumnes. A l'estiu, el ventall d'activitats que infants i joves poden realitzar es multipliquen: esports, natura, creativitats, idiomes, etc. Totes aquestes propostes enriqueixen i ajuden al desenvolupament cognitiu, social i emocional dels infants i joves d'una forma exponencial. Però són oportunitats esbiaixades segons la capacitat adquisitiva de la família. Així, els infants i joves de famílies que poden permetre's aquesta despesa poden continuar aprenent i divertint-se durant el període no lectiu, mentre que els que pertanyen a entorns més desafavorits es veuen privats d'aquests estímuls.

En la lluita contra la desigualtat d'oportunitats educatives tots els agents educatius han de prendre partit i arremangar-se. En aquest cas, des de les administracions públiques, i més concretament des dels consistoris, existeixen eines i recursos per pal·liar aquestes desigualtats i sabem que, quan hi ha voluntat els resultats positius són exponencials.

Fórmules exitoses

Els programes d'estiu enriquit funcionen, i així ho demostra la revisió sistemàtica de més de 200 estudis i avaluacions rigoroses sobre l'impacte d'aquestes activitats, una investigació duta a terme pel projecte Què funciona en educació.

En Miquel Àngel Alegre assenyala cinc claus per impulsar programes municipals exitosos que és important tenir en compte en els temps excepcionals de pandèmia que vivim. Serà imprescindible tenir prevista la reducció de participants per grup, que no pot implicar una reducció de places global. Els espais en els quals es desenvoluparà l'activitat també són factor clau en les condicions actuals. Si bé, les activitats de lleure d'estiu ja aporten estímuls educatius, caldrà vetllar per reforçar-los, així com treballar aspectes emocionals i de relació. Com sempre, caldrà tenir presents els professionals i assegurar que són persones formades per dur a terme l'encàrrec que tenen entre mans, i alhora, assegurar també unes condicions de treball segures i dignes.

És important saber que, si bé molts municipis ja despleguen programes de subvenció i de beques per famílies vulnerables, sovint, cal fer un esforç comunicatiu i una flexibilització de les condicions d'inscripció per arribar a totes les famílies.

Fil a l'agulla

El curs passat vam viure debats intensos sobre les oportunitats educatives que oferia l'estiu. Per primera vegada aquesta realitat agafava la importància que, en condicions normals, molts experts ja havien demanat. D'aquelles reflexions van néixer molts recursos que poden esdevenir inspiradors si volem preparar els nostres municipis per un proper estiu enriquit, que ofereixi les mateixes oportunitats a tothom i que ajudi a pal·liar les mancances que deixi un curs marcat, de nou, per la Covid-19.

Si esteu decidits a impulsar des dels vostres municipis un estiu enriquit pels vostres infants i joves, i assegurar que la bretxa social es redueix al màxim us proposem començar per conèixer i ser conscients de quina és la incidència de les mesures impulsades fins al moment. Ho podeu fer amb aquesta eina d'autodiagnosi: es tracta d'un formulari senzill en el qual respondreu a diferents preguntes dividides en 7 criteris de valoració: programació, continguts, actors implicats, recursos i equipaments, implicació familiar, avaluació i cobertura de l'alumnat desafavorit. Tenint en compte tots aquests factors podreu afrontar el repte de preparar un estiu engrescador que trenqui amb la desigualtat i afavoreixi el creixement de tots i totes.

Comencem!

Notícies

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar la informació que es fa pública al nostre lloc web i recopilar informació estadística. Si es continua navegant, considereu que s’accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració i obtenir més informació aquí.

Acceptar