Les experiències BiblioTech: com 15 escoles han transformat la seva biblioteca escolar

Notícies

Aquest curs, 15 escoles públiques han entomat el repte de reimaginar la seva biblioteca escolar a través de BiblioTech, un programa pilot que vol revitalitzar-ne l’ideari col·lectiu, reivindicant el seu rol imprescindible de palanca per l’equitat i la transformació educativa.

“A Catalunya, només el 58% dels centres públics disposen d’una biblioteca escolar, quan el 2015 eren el 79%”

Són 15 escoles pioneres que han transformat les seves biblioteques i han integrat tecnologia, robòtica i activitats creatives per fomentar un aprenentatge inclusiu i innovador. Amb l’objectiu principal de reduir les desigualtats socioeconòmiques i culturals i oferint espais dinàmics per a tota la comunitat educativa.

Escoles que s’han preguntat què ha de ser una biblioteca escolar avui i han posat en marxa un nou model que respongui a les seves necessitats.

No et perdis els seus projectes, els reptes que han enfrontat, com ha estat el procés i les oportunitats de canvi que han generat!

1. Escola Àgora de Barcelona

    L'escola Àgora ha renovat la seva biblioteca integrant tecnologia i aprenentatges experiencials. Ofereix activitats com booktrailers, tallers de Scratch, pòdcasts, i projectes de robòtica, i fomenta la participació comunitària amb contacontes i lectures en diverses llengües.

    La transformació busca crear un entorn educatiu dinàmic, flexible i inclusiu, on l'alumnat pugui desenvolupar el pensament crític i la creativitat.

        2. Escola Brasil de Barcelona

        Compromesa amb l'aprenentatge integral i inclusiu, l’Escola Brasil ha transformat la seva biblioteca per abordar desigualtats socioeconòmiques i culturals. Combina literatura, robòtica i experimentació per crear un espai dinàmic i creatiu, obert a la comunitat escolar i les famílies.

        L'objectiu és fomentar la lectura, la innovació, i la participació, convertint la biblioteca en un lloc polivalent i inspirador. 

        3. Escola Carles III de La Ràpita

          L'escola Carles III ha revitalitzat la seva biblioteca amb l'objectiu de minvar les bretxes socials i digitals, integrant tecnologia i robòtica amb la literatura i creant un espai dinàmic i acollidor per l'alumnat.

          El projecte ha renovat el catàleg de la biblioteca, fomentant un entorn equitatiu i innovador que combina competències lectores i computacionals, i despertant l'interès de la comunitat educativa.

          4. Escola Cassià Costal de Girona

            L'escola Cassià Costal ha renovat la seva biblioteca amb una transformació que inclou un estudi de ràdio, gravació amb croma, i espais per a robòtica. S'han enriquit els recursos literaris i documentals, i la ràdio escolar és una nova iniciativa destacada que involucra tot l'alumnat en la creació de continguts.

            El projecte fomenta la creativitat i la col·laboració, creant una biblioteca dinàmica i connectada amb la comunitat educativa i local.

            5. Institut-Escola Daniel Mangrané de Jesús (Tortosa)

              Un projecte que integra la programació, la robòtica, i altres disciplines, amb la participació activa de tota la comunitat educativa. La biblioteca de l’Institut-Escola Daniel Mangrané s’ha transformat en un centre d’innovació.

              Un espai multifuncional per a la creació i l'aprenentatge, destacant la implicació de l'alumnat en el redisseny i les activitats relacionades amb la lectura i la tecnologia.

              6. Escola Doctor Alberich i Casas a Reus

                Transformant les aules en laboratoris de descobriment, l’Escola Doctor Alberich i Casas ha integrat la tecnologia en el seu procés educatiu. Han creat una nova biblioteca que serveix com a espai de trobada i innovació.

                S'hi realitzen activitats com ràdio, cinema i programació amb robòtica, buscant garantir l'equitat educativa i l'accés a la informació per a tot l'alumnat.

                7. Escola Enric Farreny de Lleida

                  L’Escola Enric Farreny destaca pel compromís del centre amb la diversitat cultural, el plurilingüisme i la intercomprensió. Amb una ànima innovadora, l'escola promou l'aprenentatge actiu, la creativitat i la tecnologia, fusionant la literatura i la robòtica.

                  La biblioteca escolar esdevé un espai multifuncional, fomentant projectes com Bibliooikos per garantir l'equitat educativa, i les activitats inclouen la participació de famílies, auxiliars de conversa, i projectes tecnològics, creant un laboratori d'experimentació educativa.

                  8. Escola Jacint Verdaguer de Castelldefels

                    L’Escola Jacint Verdaguer de Castelldefels ha integrat la tecnologia i la creativitat en el seu projecte educatiu. La biblioteca, que estava en desús, s'ha transformat en el cor de l'escola, convertint-se en un espai per a l'aprenentatge interactiu i el treball per projectes.

                    Es fomenten activitats com la robòtica, la tecnologia i la lectura, amb la participació activa de les famílies i la comunitat educativa.

                    9. Escola La Mercè de Tortosa

                      La transformació de la biblioteca de l'Escola La Mercè de Tortosa l’ha convertit en un centre vibrant d'aprenentatge i innovació. L'espai, inicialment remodelat amb noves cadires, taules i pintures, ha esdevingut un epicentre de recursos d'aprenentatge amb zones multialfabetitzadores i activitats com robòtica, pòcast, i gravacions amb Croma.

                      El projecte busca promoure l'equitat digital, el pensament crític i la creativitat en l'alumnat.

                      10. Escola Marià Fortuny de Reus

                        La biblioteca escolar s’ha convertit en un espai dinàmic que integra tecnología, benestar emocional i aprenentatge actiu. El projecte de l’Escola Marià Fortuny inclou la renovació de l'espai i la implicació de l'alumnat i les famílies en activitats com robòtica i catalogació de llibres.

                        La biblioteca esdevé un centre d'unió de diverses iniciatives educatives, impulsant la creativitat i la col·laboració.

                        11. Escola Mas i Perera de Vilafranca del Penedès

                          L’escola Mas i Perera ha renovat la biblioteca, incorporant tecnologies avançades i robòtica, i promovent l'alfabetització mediàtica i informacional, esdevenint una font d’inspiració per a tota la comunitat educativa.

                          El projecte busca generar igualtat d'oportunitats i fomentar l'aprenentatge actiu i la creativitat.

                          12. Escola Montessori de Rubí

                            L’Escola Montessori ha renovat el fons literari, incorporat nou mobiliari i reestructurat espais per promoure la lectura i la trobada. El projecte ha involucrat tota la comunitat educativa, impulsant una cultura de col·laboració i pensament crític.

                            S'ha adoptat un enfocament STEAM, integrant la biblioteca amb els tallers del centre i establint ponts amb altres institucions per compartir coneixement.

                            13. Escola Orlandai de Barcelona

                              L'Escola Orlandai de Barcelona descriu com la seva biblioteca Mata Mata ha evolucionat gràcies al projecte BiblioTech: s'ha transformat en un centre vibrant d'innovació i equitat digital, integrant tecnologia, robòtica i metodologies innovadores.

                              L'espai promou la creativitat, la investigació i l'alfabetització mediàtica, connectant tota la comunitat educativa i oferint noves oportunitats d'aprenentatge.

                              14. Escola Pompeu Fabra de Reus

                                Aquesta escola ha renovat la seva biblioteca enfocant-se en la innovació i el descobriment per reduir les desigualtats socioeconòmiques i culturals. La nova biblioteca de l’Escola Pompeu Fabra inclou llibres, activitats de robòtica, audiovisuals, videojocs, jocs de taula, exposicions i reptes d'experimentació.

                                La transformació ha creat sinergies entre diferents àrees de coneixement i edats, promovent un esperit comunitari i oportunitats educatives.

                                15. Escola Torrent d'en Melis a Barcelona

                                  L'escola Torrent d'en Melis ha renovat la seva biblioteca, convertint-la en un centre d'aprenentatge i comunitat que combina literatura i tecnologia per fomentar la imaginació i la ciència. A través de nous recursos literaris i tecnològics, la biblioteca s'ha convertit en un espai inclusiu on es valoren totes les veus culturals.

                                  L'escola continua treballant per contagiar aquesta passió a tot el claustre, somiant en gran i obrint les portes de la biblioteca a tota la comunitat educativa.

                                  Aquests són exemples inspiradors de com les biblioteques escolars poden evolucionar per oferir noves oportunitats d'aprenentatge i creixement per a tota la comunitat educativa.

                                  Per més informació sobre aquestes escoles referents, visita la pàgina de Bibliotech.

                                  T’animem a posar en marxa la transformació de la teva BE: Consulta la Guia BiblioTech i t’acompanyarem en el disseny del teu projecte!

                                  📩 Subscriu-te al butlletí per estar al dia del debat educatiu!

                                  * indicates required

                                  Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar la informació que es fa pública al nostre lloc web i recopilar informació estadística. Si es continua navegant, considereu que s’accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració i obtenir més informació aquí.

                                  Acceptar