La segregació escolar: un problema sistèmic a la Unió Europea

L'educació és un dret humà fonamental, tal com estableix la Convenció sobre els Drets de l'Infant de manera universal. A la Unió Europea (UE), es pot assegurar que gairebé tots els nens i nenes gaudeixen d'aquest dret. No obstant això, la manera com les institucions europees garanteixen aquest dret és un tema completament diferent. En molts països de la Unió, els nens i nenes es distribueixen de manera desigual entre els centres educatius d'un territori determinat (barri, municipi...), de manera que hi ha centres que concentren l'alumnat amb majors dificultats educatives i socials, mentre que d'altres escolaritzen majoritàriament a alumnes socioculturalment ja afavorits.

"L'existència d'una xarxa escolar segregada és una forma d'exclusió que provoca que les oportunitats educatives dels nens i adolescents es vegin condicionades pels centres on s'escolaritzen, que no disposen de unes condicions d'educabilitat equivalents", assegura UNICEF-Comité Catalunya en el seu informe La Agenda 2030 en clave de infancia en Cataluña. "A més, la segregació escolar genera impactes en el conjunt de la societat: una societat lastrada per la segregació escolar acaba patint importants anomalies que incideixen en aspectes tan transcendentals com la cohesió i el capital social", afegeix.

Però, per què passa aquest fenomen? Es dóna només al teu barri, ciutat, territori o país? O és un fenomen més global?

Amb motiu de les eleccions europees del 6 al 9 de juny, 24 entitats de tot el continent s'han unit per denunciar que la segregació escolar és un problema majúscul que afecta tota la Unió. Independentment de cada realitat local, hi ha una tònica comuna de segregació entre comunitats. D'escolaritzar-nos separadament. De socialitzar-nos separadament.

A continuació, revisarem de manera succinta la realitat nacional de cada país des de la perspectiva de la segregació escolar, per tal de poder disposar d'una visió àmplia del fenomen a escala europea. I si es constata que hi ha disfuncions comunes a cada un dels països, voldrà dir que es tracta d'un problema sistèmic europeu. I que, per tant, requereix respostes sistèmiques per part de les institucions comunitàries, nacionals i locals.

Bèlgica

Segons les grans enquestes internacionals com PISA, els sistemes educatius de les comunitats flamenca i francòfona de Bèlgica apareixen sistemàticament entre les nacions amb les majors disparitats de rendiment segons l'origen social. També són aquelles amb la major segregació social i acadèmica. Un estudi va mostrar que prop del 40% dels alumnes belgues de 15 anys assistien a una "escola gueto" (escola amb un índex socioeconòmic que s'aparta més de mig desviament estàndard de l'índex mitjà regional).

Aquesta segregació social genera al seu torn una segregació acadèmica entre les escoles "elitistes" i les escoles "guetitzades". Les escoles es classifiquen segons el seu índex socioeconòmic i el seu nivell mitjà de rendiment a les proves PISA. Es pot observar clarament la forta relació entre la segregació social i la segregació acadèmica.

Aquesta situació té el seu origen principal en l'organització de l'ensenyament belga segons un quasi-mercat escolar molt liberal. A Bèlgica, els pares no només tenen el "dret" de triar lliurement l'escola dels seus fills, sinó que "estan obligats" a fer-ho. De fet, no hi ha cap sistema que ofereixi als pares una plaça reservada en una escola d'entrada. Hi ha certes prioritats, però els pares han de prendre la iniciativa de buscar una escola. Això anima les famílies de les classes socials més altes a buscar "l'entre-soi". Això també exacerba la competència entre les escoles i entre les xarxes (dos terços dels alumnes belgues assisteixen a l'ensenyament "lliure", una xarxa d'escoles privades, generalment catòliques i completament finançades per l'Estat).

Diversos estudis han demostrat que aquest quasi-mercat escolar és un dels factors determinants de la segregació escolar. Per això, diverses associacions belgues estan duent a terme una campanya per "dessegregar" l'ensenyament mitjançant una millor regulació del mercat escolar.

França

A França, l'escolarització dels nens és obligatòria dels 3 als 16 anys. Hi ha tres tipus d'escoles per escolaritzar els nens: en primer lloc, l'escola pública, finançada per l'Estat i les entitats locals. A més, existeixen dues tipologies d'escola privada: d'una banda, l'escola privada sota contracte d'associació amb l'Estat -regida per la Llei Debré de 1959, és de pagament per als pares dels alumnes i està finançada en més del 75% per l'Estat, les entitats locals i la regió-; i de l'altra, l'escola privada fora de contracte, que no rep diners de l'Estat.

Les famílies tenen "llibertat de tria" per escolaritzar els seus fills al sistema de la seva elecció. No obstant això, l'escola pública té l'obligació d'acollir tots els nens fins als 16 anys i no tria els alumnes, que són assignats en funció del seu lloc de residència. No obstant això, es poden concedir exempcions, cosa que contribueix a crear segregació en alguns centres. Paral·lelament, els centres privats no tenen un sector de reclutament: seleccionen els alumnes com els sembla, sense que hi hagi un control regular per part del Ministeri d'Educació Nacional.

Any rere any des de fa 20 anys, les enquestes PISA mostren que França és un dels països de l'OCDE on l'estatus social dels pares determina més els itineraris escolars dels nens. De 2015 a 2017, es van realitzar experiments (per exemple, en col·legis parisencs) que van demostrar que existeixen solucions per frenar la segregació escolar, però aquestes no han sigut promogudes pels governs posteriors. A París, per distribuir millor els alumnes i millorar la diversitat social i escolar, el rectorat va implementar un algoritme d'assignació per a l'institut (el sistema Affelnet).

Al 2024 a França, el 80% dels alumnes estan en el sector públic i el 20% en el sector privat. No obstant això, aquestes xifres varien molt segons els territoris.
La publicació de la posició social de les famílies per centre ha confirmat que la segregació social i escolar és una realitat: les famílies més benestants, que abandonen l'escola pública, són majoritàries en el sector privat. Aquest fenomen està especialment desenvolupat a les grans ciutats, com ara París, Lille, Lió... A París, els estudis mostren que d'aquí a 10 anys, sense acció política, el 50% dels alumnes podrien estar escolaritzats al sector privat.

D'aquí a 10 anys, sense acció política, el 50% dels alumnes de París podrien estar escolaritzats al sector privat

L'any passat, la ministra d'Educació Amélie Oudéa-Castera (que va haver de renunciar al seu càrrec a causa d'aquest escàndol) va admetre que escolaritza els seus fills en un dels centres parisencs més selectius i va mentir sobre la raó d'aquesta elecció, dient que era a causa de les absències dels professors de l'escola infantil pública del seu barri. Aquesta mentida va permetre aixecar el vel sobre el tabú de l'escola privada i el seu finançament a França. El debat torna a ser públic i esperem que els electes s'encarreguin d'això i actuïn.

FCPE Omersson

Països Baixos

El sistema educatiu neerlandès té característiques mixtes. D'una banda, gairebé totes les escoles primàries estan finançades pel govern, incloses les escoles amb un rerefons religiós o conceptes pedagògics com Montessori o Waldorf (aproximadament el 3% de les escoles són privades). El govern estableix estàndards de qualitat i identifica objectius generals per a l'educació. D'altra banda, els consells escolars són autònoms en gran mesura, per exemple, en la manera d'assolir els objectius generals o en les seves polítiques d'admissió. Segons la llei, la qüestió de la segregació i la integració escolar s'ha de debatre en converses anuals entre el govern local i tots els consells escolars. Com que cap dels actors té el poder d'imposar una decisió, les discussions s'han d'orientar cap a un acord consensuat. En la pràctica, això és un dilema fonamental.

Les causes principals de la segregació escolar als Països Baixos són la política i la pràctica d'admissió per part dels consells escolars i la lliure elecció d'escola per part dels pares. Com que la majoria de pares volen una escola primària a prop de casa, la segregació residencial també és un factor. Els pares amb més estudis tendeixen a començar abans amb la tria d'escola que els pares amb menys estudis i, en conseqüència, quan aquests últims van a una escola popular per inscriure el seu fill, pot ser que no hi hagi places disponibles. Per tant, el govern nacional va ordenar que els infants només es puguin inscriure a una escola a partir dels tres anys (l'escola comença als quatre anys). No obstant això, les escoles populars de vegades eviten la llei utilitzant una llista d'espera i prometent la inscripció als pares (amb més estudis) de la llista; com a resultat, augmenta la segregació.

Un informe de 2016 va concloure que un nombre creixent de nens i joves creixen en "bombolles de gent amb idees similars"

El debat polític sobre la segregació escolar sembla produir-se en onades, impulsat principalment per partits polítics d'ideologia progressista. A nivell nacional, l'onada més recent va començar amb un informe de l'Inspectorat d'Educació (el 2016), que va concloure que la segregació escolar era alta i que un nombre creixent de nens i joves creixen en "bombolles de gent amb idees similars". Això va preocupar l'Inspectorat, entre altres coses, per les conseqüències per a la cohesió social, i posteriorment també va preocupar a la majoria del parlament. El govern va publicar un Programa Polític Contra la Segregació a l'Educació Primària i Secundària (el 2020), però va dubtar a l'hora d'implementar mesures polítiques o facilitar la implementació per part d'actors locals. Només es van assignar alguns projectes de recerca i el 2024 es va llançar un monitor nacional de segregació escolar. El monitor nacional pot donar aportacions per a les discussions a nivell local i pot augmentar la sensació d'urgència sobre el tema.

Tanmateix, depèn de la composició de la coalició de partits polítics del govern local que la segregació sigui un tema important de l'agenda política. Si aquest és el cas, un regidor d'educació té una posició més forta en les discussions amb els consells escolars locals i pot ajudar activament a construir consens sobre la lluita contra la segregació escolar.

Àustria

Àustria, un estat federal on les competències en política educativa han estat objecte de disputes entre els principals camps polítics des de la seva fundació, presenta un sistema escolar complex. Els recursos i les competències legals es reparteixen entre les autoritats federals, regionals i locals.

A partir dels 5 anys, els nens han d'assistir a l'escola bressol. L'educació primària comença als 6 anys i, només als 10 anys, els nens passen a l'ensenyament secundari superior, que normalment condueix a la universitat, o a l'ensenyament secundari inferior, que sol conduir a la formació professional. La majoria dels nens a Àustria assisteixen a escoles públiques (al voltant del 90%). A diferència de les escoles privades, aquestes són gratuïtes. Les regles de matriculació escolar varien segons la localitat, però normalment deixen marge per a l'elecció dels pares.

La segregació escolar per nivell socioeconòmic i origen ètnic és un fenomen generalitzat tant a les ciutats grans com a les petites, entre les escoles públiques i privades, entre l'educació secundària superior i inferior, però també dins del sector de l'escola primària i de l'escola bressol. A més de la segregació entre escoles, també hi ha segregació dins de les pròpies escoles. Tots aquests fenòmens diferents de segregació escolar redueixen dràsticament les oportunitats educatives per als nens desfavorits socialment.

Hi ha famílies amb avantatges educatius que eviten les escoles segregades, ja sigui mudant-se de casa, triant una escola privada o aconseguint saltar-se les polítiques de matriculació.

Una de les principals causes de la segregació escolar és la segregació residencial (per nivell socioeconòmic i origen ètnic), causada pels mecanismes de mercat, la discriminació en el mercat de l'habitatge i les polítiques d'habitatge públic. Una altra causa important de la segregació escolar és la "fugida dels blancs" ("white flight" en anglès). Això fa referència a pares amb avantatges educatius que eviten les escoles segregades, ja sigui mudant-se de casa, triant una escola privada o aconseguint d'alguna manera navegar a favor seu per un conjunt sovint vague de polítiques locals de matriculació. A més, hi ha evidència anecdòtica de discriminació contra nens desfavorits socialment. Finalment, la segregació escolar sovint condueix a un procés d'autorealització en què la reputació d'una escola es deteriora, cosa que provoca una segregació encara més gran.

La cobertura mediàtica se centra principalment en la "guetització" de districtes concrets i en la situació a escoles molt determinades. La segregació escolar rarament s'analitza com un problema estructural que afecta tot el sistema escolar i no es considera com un tot, sinó com un problema d'escoles individuals. Els polítics no debaten públicament sobre aquest tema. Es donen prioritat a altres qüestions, com la falta de professors o la falta de places a l'escola bressol. La discussió sobre la segregació escolar és més evident entre els professors. No obstant això, aquesta discussió no és abordada per l'administració escolar ni per la política.

Espanya

El sistema educatiu espanyol està descentralitzat i la major part de les competències en aquesta matèria recauen sobre els governs autonòmics. Existeixen realitats molt diferenciades en el que respecta a l'accés i els resultats al llarg del territori, així com d'eines normatives i polítiques per combatre la segregació escolar.

La LOMLOE (2020) és la llei orgànica d'Educació, un paraigua compartit que marca els criteris generals pels quals es regeix aquest àmbit, entre els quals es troba l'obligació de promoure una distribució equilibrada de l'alumnat. D'altra banda, la més recent Llei de No Discriminació i Igualtat de Tracte (2022) torna a insistir en aquest mandat. El marc normatiu espanyol insta, per tant, a les autonomies a desplegar mesures contra la segregació escolar, però depèn de cada territori definir en quins termes o la intensitat amb què fer-ho.

Fundación Secretariado Gitano

Les dades internacionals situen Espanya com un dels països amb més segregació escolar d'Europa. Aquesta segregació s'explica per diferents factors, entre ells, la segregació residencial (no massa elevada en termes generals), el pes de la xarxa concertada dins de l'oferta (el 30% de l'alumnat estudia en un centre privat subvencionat) i les polítiques desplegades des de les Administracions.

Catalunya és un territori pioner en desplegar polítiques valentes per combatre el fenomen: l'any 2019 va signar el Pacte contra la segregació escolar.

En els darrers anys, algunes autonomies han començat a desplegar polítiques valentes per a combatre la segregació escolar. Catalunya és un territori pioner en aquest sentit: l'any 2019 va signar el Pacte contra la segregació escolar, que acordava mesures concretes per abordar el problema i que ha tingut una concreció posterior, principalment en polítiques de detecció i distribució de l'alumnat vulnerable. El País Basc ha seguit recentment aquesta estela amb la signatura del Pacto Educativo (2022) i l'aplicació d'algunes mesures de distribució equilibrada que cal anar refinant i consolidant.

Més enllà d'aquests exemples, encara queda molt de camí per recórrer en la majoria d'autonomies en el que respecta a les polítiques contra la segregació escolar. En aquest sentit, el Ministerio de Educación pot tenir un paper central com a promotor de polítiques: generar incentius econòmics per a la distribució equilibrada, aprovar plans amb recomanacions concretes de política pública o fent seguiment de l'evolució del problema a partir d'indicacions clau. En un context de creixement dels extremismes i la xenofòbia, l'escola és un lloc privilegiat d'intercanvi i relació. És el primer espai en el qual els nens i nenes es fan amics, independentment de la seva procedència o trajectòria familiar. El govern espanyol i els governs autonòmics tenen la responsabilitat de fer una aposta decidida per promoure la barreja social en les escoles per evitar la fractura social. Si no, s'haurà perdut una oportunitat d'or.