Cap infant sol davant una pantalla: acompanya en habilitats digitals crítiques i constructives a Code Club

Formar part de Code Club és molt més que impartir o participar en espais de programació; es tracta d'acompanyar els infants en un viatge d’aprenentatge, on prenen un paper actiu i principal. Dinamitzadores i voluntàries se situen al seu costat, fent-los de guia i oferint-los suport i motivació perquè siguin els protagonistes de la seva pròpia experiència.

El programa Code Club ja ha aterrat a 100 escoles de Catalunya per no deixar cap infant sol davant una pantalla. Volem que l’aprenentatge en habilitats digitals creatives, crítiques i segures arribi a tots els infants, amb accions que els empoderin en usos tecnològics des d’una perspectiva humana i diversa.

Però, què implica formar-ne part? El programa busca voluntaris/àries, i Marta Salvador i Claudia Iannicelli, dues dinamitzadores amb experiència, han compartit amb nosaltres la seva visió sobre la seva tasca i la de les futures voluntàries.

“Ser dinamitzador/a significa convertir-se en una figura de referència i suport, però sempre respectant l’autonomia dels infants”

No tot és programar: fomentant un aprenentatge actiu i autònom

“El paper protagonista el tenen els infants”, afirma la Marta Salvador mentre explica que el seu rol és proporcionar les eines necessàries perquè puguin explorar, crear i resoldre reptes. Aquest enfocament fomenta un aprenentatge actiu i autònom, on els infants no només aprenen a programar, sinó que també desenvolupen habilitats crucials com el raonament lògic i la resolució de problemes.

Claudia subratlla la importància d’aquesta idea d’acompanyar sense imposar. Per a ella, dinamitzar Code Club “vol dir sobretot fer de guia i no de mestra”, una diferència essencial, ja que es tracta de permetre que els infants siguin lliures per desenvolupar els seus propis projectes, aprenent del procés i dels errors.

Un dels valors fonamentals que s’impulsa a Code Club és que l’error no és un fracàs, sinó una oportunitat per millorar. “Quan t’equivoques no passa res, ho fem una altra vegada”, explica Claudia.

Per a Marta, el més important de la seva experiència ha estat veure l’evolució dels infants al llarg del temps. Al principi, molts no tenien coneixement de programació o d’eines com Scratch, però a mesura que van participant en els projectes, comencen a adquirir confiança en si mateixos. “Cada vegada la seva capacitat de raonament és més ràpida, i el que al principi els semblava complicat o incomprensible esdevé clar i manejable”, explica. Una progressió que no només implica aprendre a utilitzar blocs de codi, sinó a pensar críticament sobre com organitzar-los per assolir un objectiu concret.

A més, el fet que el Code Club funcioni en un format col·laboratiu i no com una classe tradicional permet als infants aprendre els uns dels altres. Claudia remarca que sempre hi ha més d’un expert o experta al grup: “Sempre hi ha un mestre o una mestra que pot explicar als altres com ha resolt un problema”. Aquest ambient fomenta una cultura de col·laboració i treball en equip que va més enllà del món digital, cultivant habilitats socials i comunicatives que seran essencials en qualsevol àmbit de la seva vida.

“T’adones que també aprens tu durant el procés”

A Code Club no hi ha un camí únic o una única solució per als projectes, fent que el paper de les dinamitzadores també impliqui investigar, pensar i experimentar juntament amb els infants. Això transforma l’experiència en un procés d’aprenentatge compartit on ambdues parts, dinamitzadores i participants, creixen plegats.

“No només ensenyem programació, sinó que som els companys de viatge en un camí cap al pensament lògic, l’autonomia i la col·laboració”

La Marta posa èmfasi en aquest aspecte essencial que els infants s’emporten de Code Club: el treball en comunitat. En un món cada cop més interconnectat, la capacitat de treballar en equip i de col·laborar amb altres és més important que mai. A través de les activitats al club, els infants aprenen a col·laborar, a compartir idees i solucions, i a ajudar-se mútuament a superar reptes. Una habilitat fonamental no només per a la programació, sinó per a qualsevol activitat en el futur.

Tant la Marta com la Claudia estan d’acord que Code Club és una experiència recomanable: “La tecnologia avui dia està a tot arreu, i recomanaria moltíssim a qualsevol persona que li interessi, que hi participi”. El fet que els infants tinguin l’oportunitat de comprendre com funcionen els sistemes tecnològics que utilitzen diàriament, i que puguin formar part activament en la seva creació, els ajuda a ser més crítics i a entendre el rerefons de la tecnologia que els envolta.

A Code Club es creen entorns d’aprenentatge orgànics, flexibles i motivadors. No només s’ensenya pensament computacional creatiu, sinó que es tracta d’un camí cap al pensament lògic, l’autonomia i la col·laboració.

📩 Subscriu-te al butlletí per estar al dia del debat educatiu!

* indicates required