Què pot fer la Comissió de Garanties d’Admissió per atendre com cal la matrícula viva?

Notícies

Les Comissions de Garanties d’Admissió són el principal motor d’escolarització municipal. Són un òrgan de participació, tant a la preinscripció com al llarg del curs, que es constitueix des dels Serveis Territorials i té com a funcions principals assignar places escolars i garantir el compliment de la normativa en matèria d’admissió de l’alumnat.

Abans de l’aprovació del decret 11/2021, l’anomenat “decret d’admissió”, no hi havia una regulació gaire específica dels criteris d’actuació i responsabilitats. El decret ha ajudat a definir què han de fer amb més precisió.

La regulació de les Comissions de Garanties ha de permetre garantir una escolarització més equilibrada entre tots els centres educatius, que no n’hi hagi de més segregats que d’altres, sobretot perquè aquest òrgan és el responsable de l’assignació de l’alumnat fora de termini, l’anomenada matrícula viva, amb un alumnat que sovint té més risc de vulnerabilitat.

Com explica l’informe La protecció dels centres segregats a Catalunya, fins ara la distribució d’alumnat de matrícula viva s’ha fet principalment tenint en compte només la disponibilitat de vacants i els desitjos de les famílies. La nova normativa específica que tota assignació ha de considerar l’impacte sobre la distribució equilibrada entre tots els centres educatius i s’ha de fer de forma participada entre tots els actors implicats.

Per assegurar un funcionament transparent, eficient i sota criteris d’escolarització equilibrada de les Comissions de Garanties, és important que tots els actors del món escolar coneguin què fa aquest òrgan i com ha de fer-ho.

Qui forma part de les Comissions de Garanties?

    Un inspector o inspectora d’educació, que la presideix, una direcció de centre públic, un titular de centre concertat, un representant de l’ajuntament, un representat de les famílies de centre públic i un representant de les famílies de centre concertat, un representant del consell comarcal, un representant de l’equip d’assessorament psicopedagògic (EAP) i un representant del professorat dels centres públics i un del dels centres concertats. A més a més hi poden participar altres actors que es creguin convenients.

    Com es pot garantir que la Comissió sigui operativa i útil?

    A banda de la Comissió, pot haver-hi una subcomissió permanent que gestioni els assumptes del dia a dia, especialment l’assignació d’alumnat de matrícula viva. Normalment estan formades per la inspecció, l’ajuntament i l’EAP i poden treballar amb un document per compartir informació, fer propostes d’assignació i treballar amb més agilitat.

      Quines dades s’han de compartir entre els membres de la Comissió?

      En el marc de la Comissió de Garanties és molt important compartir tota la informació disponible sobre escolarització i característiques de l’alumnat, sota un acord de confidencialitat. Abans de l’aprovació del decret, algunes comissions tebueb dificultats a l’hora de compartir la informació i aquesta manca de transparència podria derivar en assignacions unilaterals de l’alumnat o en l’assignació sense tenir en compte criteris d’escolarització equilibrada.

      Quina informació ha de tenir sempre en compte la Comissió de Garanties?

      Un dels principals objectius de la Comissió de Garanties és la distribució equilibrada de tot l’alumnat. Per això ha de conèixer amb detall i tenir actualitzada la composició de cada grup escolar. Les comissions funcionen amb graelles d’escolarització que els centres han de mantenir al dia i on han de constar, idealment, el nombre d’alumnes i vacants per grup, el nombre i volum d’alumnat amb necessitats educatives, el nombre d’altes de matrícula viva que hi hagut a cada grup i si hi ha algun grup que, per la seva complexitat, està bloquejat des de la Comissió de Garanties i on no s’ha d’assignar més alumnat. En cas de no haver-hi una bona detecció de necessitats educatives, o per aconseguir més detalls de la composició dels centres, s’hi pot afegir informació sobre la nacionalitat de l’alumnat o els ajuts de menjador per aula.

      Amb quina freqüència s’ha de reunir la Comissió de Garanties?

      No existeix una periodicitat fixa. Com és lògic, els municipis amb més sol·licituds de plaça al llarg del curs han de reunir-se amb més freqüència per resoldre aquestes peticions. No obstant això, és convenient que les Comissions, al complet o la subcomissió, tinguin un calendari de reunions prèviament acordat que garanteixi uns moments de trobada regular. Molts municipis convoquen comissions setmanalment o cada quinze dies, mentre que d’altres treballen ininterrompudament fent comentaris a les graelles d’escolarització compartides i fixen dates més espaiades per la Comissió sencera per prendre decisions estratègiques. Sigui com sigui, l’objectiu és assegurar que les decisions es prenen de manera compartida i que l’escolarització dels alumnes que demanen plaça al llarg del curs es fa el més ràpid possible.

        Com es regula el treball intern de la Comissió de Garanties?

        Cada Comissió de Garanties és diferent ja que els seus procediments s’adapten a la situació i característiques de cada municipi. Així, dins del marc legal, les Comissions de Garanties fan les seves pròpies normes internes de funcionament. Hi ha casos de transformacions radicals de les dinàmiques quan hi ha canvis entre els actors que hi participen, especialment quan hi ha canvis de presidència. Aquests possibles viratges poden generar la pèrdua de bones pràctiques si no han quedat correctament registrades. Per evitar aquesta situació, hi ha Comissions de Garanties que elaboren protocols d’actuació interns, on es recullen les funcions, objectius i dinàmiques habituals de treball. La redacció d’aquests protocols ajuda també a explicar les normes vigents en escolarització i l’obligatorietat de garantir una distribució equilibrada de l’alumnat. Generar aquest debat al voltant de la construcció d’un protocol ajuda a generar consensos, transparència i marcs d’actuació compartits entre actors de diferents àmbits.

          Quins criteris ha de seguir la Comissió de Garanties abans d’assignar un alumne?

            Tot l’alumnat s’ha d’assignar al llarg del curs des de la Comissió de Garanties, després de valorar necessitats educatives, tant si estava escolaritzat a Catalunya com si és nouvingut. La Comissió ha de revisar en detall la graella d’escolarització i fer una proposta d’escolarització que respecti el criteri de distribució equilibrada de l’alumnat. Per aconseguir-lo, s’ha de prioritzar l’assignació a centres amb baixa complexitat, fins i tot fent augments de ràtio. L’alumnat assignat ha de ser informat i assessorat i, en cas de ser de necessitats socioeconòmiques, ha d’anar acompanyat dels recursos compensatoris adients.

            Com ha d’informar la Comissió de Garanties als centres educatius de les assignacions?

            Ha d’informar els centres educatius de les noves assignacions que els afectin. És convenient informar també de les necessitats o situació de l’alumnat i la família si aquesta informació pot ser útil per una bona acollida. La Comissió ha de garantir sempre que tot l’alumnat sigui ben rebut als centres educatius i fer detecció de possibles casos de demanda de canvis de centre per situacions de mala acollida.

            Com es fa la rendició de comptes de la feina de les Comissions de Garanties?

            La Comissió ha de presentar cada curs escolar una memòria justificativa sobre la seva actuació als Serveis Territorials i elaborar altres informes sobre el seu treball intern en cas que les Direccions Territorials ho demanin o hi hagin incidències.

            📩 Subscriu-te al butlletí per estar al dia del debat educatiu!

            * indicates required

            Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar la informació que es fa pública al nostre lloc web i recopilar informació estadística. Si es continua navegant, considereu que s’accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració i obtenir més informació aquí.

            Acceptar