Un accés fàcil a beques per reduir l’abandonament escolar prematur

Per sorprenent que sembli, moltes de les persones i famílies que tenen dret a ajudes socials no hi accedeixen. D’aquesta manera, la cobertura d’aquestes ajudes es redueix, en alguns casos de manera molt important. Per exemple, a Catalunya, només un 11,2% de la població que viu sota el llindar de la pobresa rep la Renda Garantida de Ciutadania-RGC. Per la seva banda, la prestació estatal que volia donar resposta a les situacions de necessitat econòmica generades per la pandèmia, l’Ingrés Mínim Vital-IMV, i que es proposava cobrir el 25% de la població en situació de pobresa, només arriba en el cas català a poc més de 5 de cada 100 persones que viuen sota el llindar de la pobresa.

Moltes de les persones i famílies que tenen dret a ajudes socials no hi accedeixen.

Això és degut al fenòmen que al món anglosaxó es coneix com a non-take-up (NTU), i implica que no tots aquells que es podrien beneficiar d’un ajut l’acabin tenint. No hi ha massa estudis a nivell espanyol però, per exemple, Eurofound estimava que a Espanya, el 2004, pel que fa les pensions de jubilació no contributives, el NTU es situava entre el 40 i el 65 %.

Les raons són diverses, des del desconeixement de l’ajut, a l’estigma associat a rebre un ajut públic o als tràmits burocràtics i administratius per a poder sol·licitar-lo. Sovint, el camí des de necessitar un ajut social a rebre’l està ple d’obstacles com el llenguatge administratiu poc comprensible, la poca claredat dels requisits per demanar-lo, l’obligatorietat de fer la sol·licitud en línia i la bretxa digital existent, etc. que l’acaben convertint en una cursa d’obstacles.

En els cas de beques i ajudes a l’estudi, no coneixem informes que abordin la magnitud del NTU però podem suposar que és similar a la d’altres ajudes monetàries per a col·lectius desafavorits. El que sí que es pot dir és que el percentatge d’infants i joves que reben beca durant l’escolarització en etapes no universitàries és 14 punts inferior als que es troben en risc de pobresa o exclusió social.

El percentatge d’infants i joves que reben beca durant l’escolarització en etapes no universitàries és 14 punts inferior als que es troben en risc de pobresa o exclusió social.

Això suposa perpetuar el cicle de la pobresa, ja que si no hi ha un suport decidit als infants i joves en pitjor situació econòmica perquè allarguin les seves trajectòries educatives, augmenta la probabilitat de que en el futur reprodueixin l’estatus socioeconòmic dels seus progenitors: els joves de les llars amb menys ingressos abandonen prematurament els estudis 5 vegades més que els de llars amb més ingressos.

I abandonar els estudis prematurament predisposa a estar en risc de pobresa: els joves que només assoleixen estudis bàsics (màxim de secundària obligatòria) tenen més del doble de risc de pobresa que els que tenen estudis superiors i 10 punts més que els que tenen secundària postobligatòria.

Els joves de les llars amb menys ingressos abandonen prematurament els estudis 5 vegades més que els de llars amb més ingressos.

Per tot això, cal fer una aposta decidida per una política de beques que, a més de dotar dels ingressos necessaris a les famílies més desafavorides perquè els seus fills i filles allarguin les seves trajectòries educatives, s’asseguri que cobreix la major part de la població elegible per a l’ajuda. L’esforç que suposaria, a tots nivells, implementar una política de beques i ajuts a l’estudi per necessitats econòmiques de l’alumnat, obliga a assegurar que arriba al màxim possible de la població objectiu.

Cal fer una aposta decidida per una política de beques que s’asseguri que cobreix la major part de la població elegible per a l’ajuda.

Està en les mans de l’administració pública generar els circuits i protocols necessaris per recollir la informació de la que ja disposa sobre l’alumnat desavantatjat i facilitar al màxim la sol·licitud i renovació dels ajuts.

Per saber-ne més: