Beques i orientació per allargar les trajectòries educatives

La recerca demostra que l'orientació és clau per prevenir l'abandonament escolar prematur i per combatre el dèficit formatiu que aboca les persones joves a la desocupació o la precarietat laboral. Tenir un acompanyament proper reforça l'experiència acadèmica de l'alumnat més jove, ajusta les seves expectatives educatives i professionals, i en millora les habilitats socials, així com les actituds i el compromís cap a la pròpia escola.

L'orientació és clau per prevenir l'abandonament escolar prematur i per combatre el dèficit formatiu que aboca les persones joves a la desocupació o la precarietat laboral.

Si l’orientació es basa en accions d’acompanyament intensives, en moments clau del cicle educatiu, que s’estructuren en base a les competències i interessos del propi alumnat, tenen un impacte especialment rellevant.

La figura de la persona orientadora també és clau: la dimensió emocional i social dels nois i noies es veu reforçada quan una persona professional amb perfil específic d'orientació es converteix en el seu referent. D’altra banda, les mesures d'orientació, suport i acompanyament són més eficaces si el centre educatiu compta amb actors externs al centre que intervenen en els aprenentatges de l'alumnat, com ara l'entorn local i l'àmbit familiar.

Relacionat: L’orientació educativa: quin impacte té i com fer-la més efectiva?

Aquest acompanyament pot ser especialment significatiu per a l’alumnat menys afavorit, que sol tenir famílies amb capitals educatius i culturals més baixos que, tot sovint, no estan en condicions d’oferir la informació i els consells que els infants i joves necessiten, o no tenen la predisposició i les capacitats per obtenir-los de professors i altres agents educatius, i transmetre’ls adequadament als seus fills.

Aquesta desigualtat de capital educatiu i cultural es fa evident en la diferència en les taxes d’abandonament escolar prematur en funció del nivell d’estudis de la mare:

Aquestes dades mostren que els joves que tenen famílies amb més capital educatiu i cultural poden rebre una certa orientació per part de les seves famílies, però aquells que no tenen aquest acompanyament a casa, tenen moltes més probabilitats d’acabar abandonant els estudis.

Els joves que tenen famílies amb més capital educatiu i cultural poden rebre una certa orientació per part de les seves famílies, però aquells que no tenen aquest acompanyament a casa, tenen moltes més probabilitats d’acabar abandonant els estudis.

A més, si ens fixem en la diferència en l’abandonament per ingressos familiars, la desigualtat socioeducativa entre infants amb més i menys recursos econòmics familiars també es fa evident. Mentre que en les llars amb més renda només hi ha un 4,1% d’abandonament, en les de menys renda s’arriba pràcticament al 20%.

Mentre que en les llars amb més renda només hi ha un 4,1 % d’abandonament, en les de menys renda s’arriba pràcticament al 20%.

Mirant aquestes dues gràfiques juntes, es fa evident de seguida que l'alumnat que prové d'entorns familiars socioeconòmicament més vulnerables té dues barreres a l'hora d'estudiar: la manca de recursos econòmics, i la manca d'acompanyament per part de la familia.

L'alumnat que prové d'entorns familiars socioeconòmicament més vulnerables té dues barreres a l'hora d'estudiar: la manca de recursos econòmics, i la manca d'acompanyament per part de la familia.

Per tal de garantir la continuïtat educativa d'aquests joves i reduir desigualtats educatives, no ens podem limitar a oferir ajudes econòmiques, sinó que també és essencial aportar un acompanyament qualitatiu a la trajectòria acadèmica dels joves.

Combinar una beca amb un programa d’orientació és una combinació guanyadora

Combinar una beca, per lluitar contra les barreres econòmiques a seguir estudiant, amb un programa d’orientació, per lluitar contra les barreres de coneixement i acompanyament educatiu, és una combinació guanyadora i pot representar una via molt prometedora en la lluita contra el fracàs i l’abandonament educatiu.

Relacionat: Recupera els continguts de l'acte "Beques perquè ningú abandoni" del dia 14 de febrer.

Per saber-ne més: