BiblioTech continuarà reimaginant les biblioteques escolars

• Després de completar la fase pilot amb 15 escoles referents, Bibliotech continuarà el curs vinent amb accions de disseminació i xarxa per aconseguir que tot infant pugui gaudir d’una biblioteca escolar actualitzada i de màxima qualitat.
  • El projecte fa una crida oberta a tothom per sentir-s’ho com a propi: entitats, comunitats i administracions han mostrat voluntat d’ampliar el diàleg i difondre tot el coneixement generat.

Les biblioteques escolars (BE) han de ser el cor de les transformacions educatives actuals, espais contemporanis i vibrants on es generin noves oportunitats de lectura, experimentació i socialització.

A Catalunya, només el 58% dels centres públics disposen d’una biblioteca escolar, quan el 2015 eren el 79%. Per això, 15 escoles públiques han entomat aquest curs el repte de reimaginar la biblioteca escolar del s.XXI a través de BiblioTech, un programa pilot impulsat per la Fundació Bofill per revitalitzar-ne l’ideari col·lectiu, reivindicant el seu rol imprescindible d’equitat i transformació educativa.

“La biblioteca escolar és un espai segur que permet als seus usuaris ser pensadors crítics i utilitzar la informació de manera responsable”

Les claus del model: la guia BiblioTech

La proposta del model BiblioTech planteja que la BE ha de generar oportunitats per a l’alumnat i per tota la comunitat educativa: Transformar-la cap a un model Bibliotech significa posar en el centre del canvi les oportunitats educatives per a tots els infants i joves.

Tot això, sobre 5 principis clau que responen a una pregunta: “Què ha de ser una biblioteca escolar avui?”

1. Qualitat: Un espai enriquidor per al desenvolupament de competències clau entre l’alumnat, que proporcioni recursos als docents per a l’actualització de les pràctiques educatives.
  2. Equitat: Un espai que contribueixi a minimitzar les bretxes socials i digitals, gràcies al seu paper clau en proporcionar accés equitatiu dels recursos i materials.
  3. Comunitat: Un espai que reforci els llaços comunitaris donant suport integral per al desenvolupament dels infants, a través de la participació de les famílies i la comunitat escolar.
  4. Creativitat: Un espai per promoure un aprenentatge basat el descobriment i en la resolució de problemes reals on l’alumnat és el protagonista actiu.
  5. Actualitat: Un espai on l’alumnat adquireixi diverses formes d’alfabetització, fomentant l’anàlisi, la reflexió i el pensament crític, facilitant la comprensió del món actual.

El programa ajuda a establir fites i objectius pedagògics i a definir el model i el funcionament de la biblioteca responent a les necessitats de cada centre. A través de la Guia, es defineixen les claus i les orientacions per posar-se en marxa: els centres hi poden trobar una proposta de full de ruta amb eines i fases per dissenyar el seu projecte.

“Cal reflexionar sobre com convertir la digitalització en oportunitats d’aprenentatge i en motor de canvi des de la Biblioteca Escolar”

Seguim caminant: coneixements i relfexions del trajecte BiblioTech

“Com escrivim el futur de les BE? Quins són els 5 ingredients per un sistema de qualitat i equitat?” Al llarg d’aquest camí durant el curs 23/24, el programa ha promogut espais de debat per afrontar els reptes actuals, també al voltant de la digitalització: “Hem d’aprofundir en l’alfabetització informacional i mediàtica del professorat i alumnat. I les biblioteques escolars poden ser els espais ideals per entomar aquests reptes”, Héctor Gardó, director d’Equitat Digital de la Fundació Bofill.

Recupera’n alguns:

Si tens propostes per portar aquesta revolució a la teva comunitat educativa, no dubtis a obrir-nos conversa.

Et convidem a activar aquest canvi de mirada a la teva BE: Pots donar el primer pas aprofitant totes les situacions d’aprenentatge i activitats co-creades per la comunitat Bibliotech que ara posem al teu abast.

Comparteix a les xarxes les teves idees, hackejos i projectes de biblioteca escolar amb l’etiqueta #BiblioTech.

Visita la web per a més informació i recursos: bibliotech.cat

📩 Subscriu-te al butlletí per estar al dia del debat educatiu!

* indicates required