El Hub Social acull més d’un centenar d’organitzacions de recerca i coneixement de tot el món a l’OTT Conference 2024

• La Fundació Bofill ha coorganitzat l’“OTT Conference 2024 Think Thanks and their communities”, en col·laboració amb On Think Thanks, que ha posat el focus en la confiança entre les comunitats i les organitzacions i la relació entre recerca i política.
  • L'acte públic "Digitalització inclusiva" ha abordat el paper clau dels laboratoris d’idees davant la irrupció de la digitalització en els serveis públics.

Més d’un centenar de laboratoris d’idees del món han passat aquesta setmana pel Hub Social amb motiu de l’OTT Conference 2024, organitzada en la seva 8a edició per On Think Thanks i la Fundació Bofill. Aquesta trobada anual permet connectar experts i professionals d'organitzacions de recerca, fundacions i altres institucions a través d’espais de debat i reflexió sobre els reptes de futur del sector.

La temàtica d’aquesta edició ha girat entorn de com els laboratoris d’idees es relacionen amb les seves comunitats: Com es generen i s’enforteixen els vincles i la col·laboració? Si bé tradicionalment els think thanks han orientat la seva acció a informar amb coneixement i recerca la presa de decisions dels policymakers, l’OTT Conference 2024 ha posat sobre la taula la importància i la complexitat d’activar les pròpies comunitats, la societat civil i altres actors com a possibilitadors del canvi social.

Ismael Palacín, director de la Fundació Bofill, va obrir la segona jornada de l’OTT per posar sobre la taula la necessitat de noves teories del canvi per impulsar el canvi social. L’impacte dels think tanks s’ha fonamentat tradicionalment en la generació de coneixement, dades, evidències per informar els poders públics en la seva presa de decisions. Avui, però, és suficient per generar canvis? Malgrat segueix sent necessari aportar coneixement i informació rigorosa, per tenir impacte avui cal apostar per construir i enfortir ecosistemes de canvi, comunitats d’actors amb capacitat de trobar i sostenir solucions als principals reptes. El rol aquí pot ser la d’aportar visions compartides, crear espais de trobada, codissenyar i testar solucions, enfortir les capacitats dels actors, implicar els ciutadans, mitjans de comunicació i comunitats o construir noves narratives: "Hem de preguntar-nos a nosaltres mateixos si necessitem noves habilitats. Desenvolupar ecosistemes oberts, fomentar la cocreació de models i fer-ho a través de narratives empàtiques, que puguin accelerar i mantenir el canvi”.

L'equitat digital, a l'acte inaugural

L’acte inaugural, ‘Digitalització inclusiva: el rol dels think thanks’, va abordar el paper dels laboratoris d’idees en el context d’acceleració de la digitalització. Davant d’una conjuntura que ofereix oportunitats i noves finestres, però que també crea i agreuja desigualtats, com es poden elaborar polítiques inclusives en els serveis públics, com ara l’educació?

“Tenim una gran responsabilitat i un rol únic. La digitalització canvia les normes del joc, en un nou escenari social i cultural que ha redefinit la manera en què els estudiants accedeixen i interaccionen amb la informació”, va afirmar Héctor Gardó, director d’estratègia d’equitat digital de la Fundació Bofill. Per Gardó, s’han d’abordar dos grans reptes: promoure l’equitat digital, minimitzant els riscos, i “preservar la credibilitat sent capaços de navegar en la incertesa”.

Amb la participació de Carme Colomina, investigadora sènior al CIDOB, Denis Foretia de Nfku Policy Institute i Margarita Gómez directora de Southern Voice, el debat va fer especial èmfasi en com les dinàmiques transformadores de la digitalització impacten al Sud Global, on s’estan impulsant solucions innovadores davant les limitacions de recursos i infraestructures.”A molts països no hi ha una base: només la meitat d’Àfrica té accés a electricitat. Hi ha un món que està canviant, i un continent que li costa adaptar-se amb uns costos exorbitats”, va assenyalar Denis Foretia.

Per Margarita Gómez, en la línia de la temàtica de l’OTT Conference 2024, és indispensable la vinculació dels laboratoris d’idees amb les seves comunitats a l’hora d’elaborar polítiques inclusives: “hem de treballar-hi molt de prop, i oferir informació oberta i fiable”. Una idea de Carme Colomina va reforçar, davant els reptes de combatre la desinformació i adaptar-se a la diversificació de canals de comunicació: “L’acceleració de la digitalització ha canviat com accedim a les dades, com fem recerca i com la compartim”.