Ombres de colors, un còmic per posar la veu dels joves al centre de la lluita contra l'abandonament escolar

Notícies
  • Amb el seu tercer còmic, Oriol Malet aborda l’abandonament escolar prematur posant al centre les històries i vivències dels joves que, més enllà de les dades, es veuen empesos a deixar els estudis abans d'hora. Malet s’ha capbussat en estudis impulsats per la Fundació Bofill i en la realitat diària dels centres i docents, parlant directament amb desenes de joves «abandonadors».
  • Ombres de colors és una història de ficció que mostra la diversitat i la transversalitat de perfils que deixen els estudis prematurament, i les causes de fons que empenyen cada any milers de joves a deixar el sistema educatiu.
  • El còmic, editat conjuntament per Comanegra i la Fundació Bofill en el marc de la iniciativa Zero Abandonament, vol donar veu als adolescents i joves a l’entorn de l’abandonament escolar, i fer-ne visibles les experiències viscudes. Per, així, contribuir a una millor comprensió del fenomen i a la sensibilització i difusió de la urgència d’afrontar socialment i políticament aquesta problemàtica.
  • L’any 2020, el 61% de l’alumnat de 19 anys que havia deixat els estudis ho havia fet principalment en acabar 4t d’ESO. Reduir l’abandonament escolar a Catalunya és possible i urgent. La Fundació Bofill ha impulsat el projecte Zero Abandonament per contribuir a que la reducció de l’abandonament escolar sigui una prioritat de país.
  • Ombres de Colors també destaca el rol que tenen els i les docents en aquest repte social i educatiu urgent. Però cal que des de les administracions públiques s’aposti perquè els docents i els centres educatius comptin amb els recursos i acompanyament necessaris.
  • El còmic busca ser una eina de reflexió, sensibilització i debat al voltant de l’abandonament escolar. Centres educatius, docents, AFAs, ajuntaments, biblioteques municipals… que vulguin fer tallers amb l’autor, presentacions, debats, taules rodones, sobre situacions d’abandonament escolar a través del còmic, poden escriure a zeroabandonament@fbofill.cat.

Barcelona, 29 d’agost de 2023

«Cris... Desperta!». Així comença aquesta aventura sobre l’abandonament escolar. Cris no té clar per on tirar, només sap que, quan dibuixa, tot agafa una altra llum. I de sobte aquesta colla d’ombres: d’on venen?

Amb el seu tercer còmic, el primer en solitari, Oriol Malet aborda l’abandonament escolar prematur sense carregar-lo d’estigmes i espolsant-li els fantasmes que l’acompanyen més habitualment. El còmic, editat conjuntament per Comanegra i la Fundació Bofill, vol donar veu als adolescents i joves a l’entorn de l’abandonament escolar, i fer-ne visibles les experiències viscudes. Per, així, contribuir a millorar la comprensió del fenomen i a difondre la urgència d’afrontar socialment i políticament aquesta problemàtica.

La història de Cris i les seves «ombres de colors» demostra que les raons per abandonar són d’una gran diversitat, però que els camins per continuar endavant també són diversos i accessibles quan els joves troben el suport que necessiten.

Per fer el guió d’aquest còmic Oriol Malet s’ha capbussat en la realitat diària dels centres i docents, parlant directament amb desenes de joves «abandonadors» o a la corda fluixa de l’abandonament. Això li ha permès oferir un relat que, partint d’una història de ficció protagonitzada per un personatge concret, mostra la diversitat i la transversalitat de perfils que deixen els estudis prematurament. “Aquest còmic bascula entre dos pols: una història inversemblant que dona pas a testimonis reals”, detalla Malet.

Malet també ha profunditzat en la temàtica a través de diversos estudis impulsats per la Fundació Bofill, com ara Biografies d'abandonament escolar: quan el vincle falla, per informar el guió del còmic i mostrar les causes de fons que empenyen cada any milers de joves a deixar el sistema educatiu abans d’hora. “El 90% de les bafarades que expliquen vivències estan pràcticament copiades dels nostres protagonistes de l’estudi”. (Oriol Malet)

Descarrega les primeres pàgines i l'epíleg del còmic.

    L’abandonament escolar, un repte urgent de país

    La major part l'abandonament escolar prematur es produeix a l’ESO, especialment a 4t: només en un any, 9.905 joves no van transitar cap a Batxillerat o Cicles Formatius. Malgrat haver reduït les xifres d’abandonament en les darreres dècades, Catalunya se situa al capdavant de l’abandonament escolar prematur (16,9%), tant en relació a Espanya (13,9%) com a la mitjana europea (9,7% el 2021), essent una de les regions amb més joves poc qualificats i sense estudis postobligatoris. Després de dues dècades de davallada, l’abandonament escolar prematur ha quedat estancat, allunyant-se cada vegada més d’assolir la fita del 9% fixada per la Comissió Europea.

    “Encara hi ha la idea que l’educació és un privilegi, però al segle XXI no ens podem permetre com a societat les desigualtats educatives actuals. El 30% de l’alumnat vulnerable deixa els estudis després d’acabar l’ESO, no podem normalitzar aquestes xifres.” (Ismael Palacín, director de la Fundació Bofill).

    El Zero Abandonament ha de ser la gran prioritat social i política: tenim un gran repte de país i l’oportunitat de fer un salt endavant cap a l’equitat educativa

    Els joves que no graduen ESO o que no continuen els estudis quan acaben l’educació obligatòria corren el risc de patir exclusió social, atur i precarietat laboral al llarg de la seva vida. A més, el fet que un nombre tan elevat de joves deixin els estudis prematurament, té costos socials i econòmics per al país a causa del menor desenvolupament econòmic i l’augment de la pobresa i l’exclusió social.

    Per evitar que l’abandonament escolar es cronifiqui i avançar cap a una educació robusta, equitativa i de qualitat, cal que la reducció de l’abandonament escolar i l’allargament de les trajectòries educatives es converteixi en un objectiu prioritari de país. “El Zero Abandonament ha de ser la gran prioritat social i política: tenim un gran repte de país i l’oportunitat de fer un salt endavant cap a l’equitat educativa si tots ens hi involucrem”. (Ismael Palacín, director de la Fundació Bofill).

    Ficció per explicar no-ficció, o com posar color a les ombres

    Amb l’objectiu d’adreçar aquest repte educatiu, social i polític i per situar-lo com a prioritat de país, la Fundació Bofill ha impulsat la iniciativa Zero Abandonament. El còmic de Malet se suma a l’esforç d’aquesta iniciativa.

    Ombres de Colors busca ser una eina de reflexió, sensibilització i debat al voltant de l’abandonament escolar, molt present en les vides i els entorns de moltes famílies al nostre país. Per això, aquest còmic té la voluntat de ser el desencadenant de tallers als centres educatius, presentacions a municipis, debats, taules rodones, converses… Centres educatius, docents, AFAs, ajuntaments, biblioteques municipals… que vulguin reflexionar sobre situacions d’abandonament escolar a través del còmic, poden escriure a zeroabandonament@fbofill.cat.

    Un còmic que busca desestigmatitzar la realitat de l’abandonament i que vol contribuir a que se’n parli per no normalitzar que cada any milers de joves deixen d’estudiar i veuen, així, perjudicades les seves oportunitats vitals. «Aquest còmic no és el final del camí. Ara comença una nova etapa, la de fer-lo voltar, llegir-lo, reflexionar-lo, compartir-lo, criticar-lo i, per què no, obrir els ulls a qui els ha d’obrir». (Oriol Malet).

    Un còmic que busca desestigmatitzar la realitat de l’abandonament i que vol contribuir a que se’n parli

    «No es tractava d’explicar amb un còmic què passa dins la nostra realitat educativa i social, què s’està fent al respecte, què cal fer per millorar; es tractava de formar part del procés i evolució d’una tasca que implica una incidència dins la societat, es tractava de fer un còmic per arribar a un públic que d’una altra manera és molt difícil que ho faci, un públic que a més és víctima potencial de la problemàtica que tractem». (Oriol Malet)

    Ombres de colors compta amb un pròleg inspirador de Triquell, finalista d’Eufòria i jove artista d’èxit que, després d’abandonar, va saber trobar el seu camí. La passió de Cris pel dibuix representa el potencial emancipador de l’art per a molts nanos com Triquell i com el mateix autor del còmic, Oriol Malet, que signa un epíleg íntim que és molt més que el making off del llibre.

    «És un privilegi poder empatitzar amb tu, Cris. (...) La sensibilitat no aflora sense ferides. Valorem com un privilegi tenir un refugi on trobar llum enmig de tant de soroll, un dibuix entre tants textos, un somriure entre tantes cares indiferents. Una persona entre tanta gent». (Cesc Triquell)

    Un Pla de Xoc contra l’Abandonament Escolar

    Catalunya es troba en un punt d’inflexió: o cap a l’aprofundiment de les desigualtats educatives i, per tant, cap a un sistema de resultats mediocres, o bé cap a una educació de qualitat i generadora d’oportunitats per al conjunt de l’alumnat. La reducció de l'Abandonament Escolar Prematur és una eina crucial per revertir aquesta situació i aconseguir que cap alumne quedi enrere del progrés educatiu.

    Cal que el Govern actuï de forma contundent amb l’impuls efectiu del Pla de xoc contra l’abandonament escolar que es va impulsar a final de curs passat

    En els darrers mesos s’han produït avenços en el camí de situar l’abandonament com un gran repte compartit de país, i el Parlament de Catalunya va aprovar a final de curs impulsar un Pla de xoc contra l'abandonament escolar. Però cal que el Govern actuï de forma contundent amb l’impuls efectiu d’un Pla de xoc contra l’abandonament escolar que situï Catalunya en l’objectiu europeu del 9% d’abandonament escolar en un termini de 4 anys, actuant de manera preferent amb mesures com les següents:

    • Identificar i orientar prioritàriament recursos cap als centres que concentren major vulnerabilitat social i alts nivells d’abandonament escolar des dels darrers cursos de l’educació secundària postobligatòria, amb dotació de recursos i de personal addicionals, apostar per programes de mentoria, dispositius específics d’acompanyament en la transició cap a l’educació postobligatòria i dotació addicional de personal d’atenció educativa no docent.
    • Aprovar el nou decret d’orientació que inclogui la implementació de Plans Individualitzats d’Orientació Educativa i Acompanyament a la transició educativa en tots els centres de secundària des del primer cicle de secundària fins al segon curs de la postobligatòria.
    • Reduir la segregació i la concentració de l’alumnat que abandona a 4t d’ESO. L’elevada concentració de joves que no continua cap a l’educació postobligatòria en una quarta part dels centres educatius exigeix de manera imperativa focalitzar les polítiques de lluita contra l’abandonament en aquesta problemàtica.
    • Planificar i ampliar l’oferta d’educació postobligatòria perquè tots els joves puguin continuar els estudis i assegurar que cap jove es quedi sense estudiar per manca de places adequades.
    • Recolzar pressupostàriament els ajuntaments en les seves accions de lluita contra l’Abandonament escolar prematur: plans d’absentisme, recursos d’orientació i segona oportunitat.

    Per saber-ne més

      Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar la informació que es fa pública al nostre lloc web i recopilar informació estadística. Si es continua navegant, considereu que s’accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració i obtenir més informació aquí.

      Acceptar