Augmentar l’impacte de les activitats extraescolars en la millora educativa d’infants i adolescents, especialment en els entorns més vulnerables, ha esdevingut un repte de primer ordre per a les institucions i professionals de l’educació.
Calen més i millors polítiques i programes per equilibrar l’accés a oportunitats educatives fora escola, de qualitat i amb alt impacte, per reduir la bretxa educativa, la polarització i la descohesió social que s’amplifiquen sense aturador.
La publicació conté orientacions específiques sobre: com han de ser les activitats extraescolars i de suport educatiu perquè tinguin impacte en la millora educativa; què cal demanar específicament a les entitats proveïdores més enllà d’activitats per omplir el temps lliure; com fer un salt qualitatiu perquè els PEE es focalitzin en l’ampliació d’oportunitats i drets a l’educació no formal; i en quins criteris específics convé que estiguin alineats tots els agents educatius d’un municipi.
Una de les prioritats del curs actual és, doncs, crear i consolidar arreu programes d’extraescolars que reforcin l’èxit educatiu i l’equitat educativa, que integrin activitats de lleure, planificades i executades amb un propòsit educatiu, liderades per organitzacions i professionals avalats per fer aquesta tasca, i activitats de suport escolar com els tallers d’estudi assistit i suport diversificat, orientades a la millora educativa, entesa com l’aprenentatge i consolidació de competències per a la vida.