04_anuari-2016-portadilla-separates-web.jpg

Principals mesures de política educativa en el període 2012-2015: una visió descriptiva

Les polítiques educatives a Catalunya del període 2012 a 2015 han estat desenvolupades en el context dels elements generals següents: desplegament de la Llei 12/2009 d’educació de Catalunya (LEC), aprovació de la Ley orgánica 8/2013 para la mejora de la calidad educativa (LOMCE), greu crisi econòmica amb efectes importants en la contenció i reducció de la despesa, entre altres camps, en l’àmbit educatiu. En un marc més general, també ha tingut repercussió en les polítiques educatives la conflictivitat entre l’Administració de l’Estat i la catalana, que s’ha fet palesa en la pressió del Ministeri d’Educació en qüestions polítiques, normatives i econòmiques.

  • Pàgines 49
  • Data 14/12/2017
  • ISBN 978-84-946591-3-3

Les polítiques educatives a Catalunya del període 2012 a 2015 han estat desenvolupades en el context dels elements generals següents: desplegament de la Llei 12/2009 d’educació de Catalunya (LEC), aprovació de la Ley orgánica 8/2013 para la mejora de la calidad educativa (LOMCE), greu crisi econòmica amb efectes importants en la contenció i reducció de la despesa, entre altres camps, en l’àmbit educatiu. En un marc més general, també ha tingut repercussió en les polítiques educatives la conflictivitat entre l’Administració de l’Estat i la catalana, que s’ha fet palesa en la pressió del Ministeri d’Educació en qüestions polítiques, normatives i econòmiques.

Aquesta situació es pot relacionar amb els efectes de la sentència del 2010 del Tribunal Constitucional sobre l’Estatut aprovat en referèndum i també amb les grans mobilitzacions ciutadanes de tots aquests anys, que expressen la necessitat i la voluntat d’obrir noves perspectives en les relacions amb l’Estat i en la configuració de l’estructura de la governança i administració de Catalunya.

En aquest panorama és important destacar que, tot i les tensions a les quals s’ha vist sotmès el sistema educatiu i la disminució de pressupost que l’ha afectat, amb repercussió directa sobre les condicions salarials, horàries i organitzatives del professorat, les escoles i el professorat han sabut fer front a la situació i han preservat la qualitat i els resultats del sistema i, fins i tot en algun aspecte concret, l’han millorat.

En aquest apartat es presenten algunes de les mesures de polítiques educatives dutes a terme durant el període 2012-2015, sense ànim de voler ser exhaustius. En primer lloc, es fa referència al desenvolupament de la LEC i les incidències amb la LOMCE. Seguidament s’exposen diferents mesures del document Ofensiva de país a favor de l’èxit escolar. Pla per a la reducció del fracàs escolar a Catalunya 2012-2018, que han afectat els ensenyaments obligatoris, i s’analitza com han impactat en alguns centres. En tercer lloc es tracten les polítiques educatives que fan referència als ensenyaments professionalitzadors. Finalment s’apunten possibles elements de futur de l’agenda política.

Podeu consultar L'estat de l'educació a Catalunya. Anuari 2016 complet aquí.

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar la informació que es fa pública al nostre lloc web i recopilar informació estadística. Si es continua navegant, considereu que s’accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració i obtenir més informació aquí.

Acceptar