20 mesures per lluitar contra l'abandonament escolar prematur a Catalunya
09/11/2022
L’any 2022 el 16,9% dels joves catalans d’entre 18 i 24 anys no tenien cap titulació més enllà de l’ESO ni estaven estudiant. Aquesta xifra és el doble entre els col·lectius més vulnerables, com ara joves d’origen migrat o procedents de famílies amb baix nivell d’estudis. Tot i que les crisis econòmiques i les polítiques educatives dels darrers anys han retingut temporalment l'alumnat al sistema educatiu, Catalunya segueix al capdavant dels països amb més joves poc qualificats i sense estudis obligatoris.
Relacionat: La Fundació Bofill reclama un pla de xoc ambiciós per reduir dràsticament l’abandonament escolar
Si es posen en marxa de manera urgent mesures orientades específicament a reduir l'abandonament entre els col·lectius més vulnerats, Catalunya pot assolir l'objectiu europeu del 10% d'abandonament escolar prematur en quatre anys. Cal que en els pròxims quatre anys el Departament d’Educació, els municipis i els centres educatius activin un pla de mesures precises i intencionals dirigides a l’alumnat en situació de vulnerabilitat: identificar l’alumnat amb major risc d’abandonament, cobrir amb ajuts i beques les necessitats d’aquests joves i dels seus centres educatius, orientar al llarg de tota l’escolarització secundària i donar suports addicionals de mentoria, i planificar i augmentar l’oferta d’educació post-obligatòria.
Catalunya pot assolir l'objectiu europeu del 10% d'abandonament escolar prematur en quatre anys
Destaquem a continuació els punts principals de 'Zero Abandonament: Una agenda de xoc contra l'abandonament escolar prematur a Catalunya', amb mesures elaborades per Elena Sintes, Miquel Àngel alegre i Alejandro Montes. Aquesta agenda de xoc fixa les prioritats i els àmbits d'actuació perquè el Departament d’Educació, juntament amb municipis, escoles i instituts, lideri un esforç de país per reduir dràsticament l’abandonament en el termini d’una legislatura. Les 20 mesures contra l'abandonament escolar prematur a Catalunya s'engloben en quatre grans eixos que permeten acotar les mesures més detallades. Com podem lluitar contra l'abandonament escolar prematur?
EIX 1. Un sistema que identifica i fa un seguiment de l'alumnat en risc d'abandonament escolar prematur
- Un Registre d’Alumnes (RALC) complementat amb dades socioeconòmiques de l’alumnat i les seves famílies (renda i nivell d’estudis) per identificar i fer seguiment de la trajectòria educativa de l’alumnat en situació de vulnerabilitat social.
- Un protocol d’identificació de l’alumnat necessitats específiques de suport educatiu (NESE) per millorar els processos i facilitar l’automatització en la gestió de la informació.
- Accés a les dades educatives del Departament d’Educació a tots els ajuntaments per a la detecció compartida d’alumnat en risc d’abandonament o que ha abandonat el sistema educatiu.
- Un sistema municipal d’identificació, seguiment i recuperació de joves que han abandonat el sistema educatiu en tots els municipis de més de 50.000 habitants.
- Una eina d’identificació de l’alumnat en risc d’abandonament per a tots els centres educatius, amb un suport extraordinari per a les Comissions d’Atenció a la Diversitat (CADs) dels centres més vulnerables.
- 11.000 “beques salari” anuals per a joves d’entre 16 i 18 anys de llars desafavorides perquè es mantinguin en el sistema educatiu.
- 13.000 ajuts al transport per als joves amb menys recursos que requereixin desplaçar-se per accedir als estudis postobligatoris del seu interès.
- Ajuts econòmics perquè tots els infants i joves de 12 fins a 17 anys provinents de famílies d’ingressos baixos puguin participar gratuïtament en activitats extraescolars enfocades a la millora educativa d’un a tres dies a la setmana.
- Un sistema de “finançament per fórmula” dels centres educatius que permeti una distribució equitativa dels recursos humans i assignacions econòmiques en funció de les seves necessitats socials i educatives.
- Plans individualitzats d’orientació educativa, suport socioemocional i acompanyament a la transició educativa en tots els centres de secundària des del primer cicle de secundària obligatòria fins al segon curs de la postobligatòria.
- Un servei d’orientació en tots els municipis de més de 10.000 habitants que ofereixi eines i recursos específics als centres educatius, als i a les joves i a les seves famílies.
- Programes municipals de suport educatiu en tots els municipis de més de 10.000 habitants, que continguin una àmplia oferta de dispositius i recursos de reforç adaptats a les necessitats d’aprenentatge dels infants i adolescents.
- Plans locals de prevenció i lluita contra l’absentisme amb circuits eficients d’identificació i atenció en tots els municipis de més de 10.000 habitants.
- Programes locals de mentoria en tots els municipis de més de 10.000 habitants per a infants i joves d’entre 10 i 18 anys identificats com a absentistes (puntuals o crònics) o en risc de ser-ho.
- 15.000 noves places públiques de Formació Professional de Grau Mitjà arreu del territori.
- 5.000 noves places en els Programes de Formació i Inserció.
- Una reserva de places per a alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu en l’accés als CFGM, seguint els mateixos procediments de detecció i reserva previstos a l’escolarització obligatòria.
- Mecanismes de permeabilitat i hibridació entre els diversos itineraris i recursos de l’educació secundària postobligatòria.
- Un mapa de recursos de nova oportunitat en tots els municipis de més de 10.000 habitants ajustat al nombre i perfil de joves que han abandonat prematurament.
- 5.000 noves places en centres, escoles i programes de nova oportunitat.
EIX 2. Cobertura de les necessitats: ajuts i beques individuals i compensació de les condicions dels centres
EIX 3. Processos d'orientació, suport i mentoria
EIX 4. Planificació i coordinació dels recursos a l'educació secundària
Vols saber-ne més?
- La Fundació Bofill reclama un pla de xoc ambiciós per reduir dràsticament l’abandonament escolar
- Descarrega la publicació 'Zero Abandonament: Una agenda de xoc contra l’abandonament escolar prematur a Catalunya'
- Llegeix l'entrevista amb Marta Curran i Alejandro Montes, coautors de l’informe 'L'abandonament escolar prematur a Catalunya. Radiografia de la situació actual.'
- Consulta la infografia L'abandonament escolar a Catalunya, en dades
- Descarrega el dossier 'Una agenda de xoc contra l'abandonament escolar'
- Descarrega la presentació 'Una agenda de xoc contra l'abandonament escolar'
- Descarrega l’informe ‘L'abandonament escolar prematur a Catalunya. Radiografia de la situació actual’