Marta Curran
Doctora en Sociologia per la Universitat Autònoma de Barcelona, professora i investigadora de Sociologia de l’Educació de la UCM i el GEPS-UAB.
Veure’n més
Quina és la situació actual de l’abandonament escolar prematur a Catalunya? Aquest informe analitza el coneixement generat fins al moment, tot identificant les dades clau que permeten descriure les característiques i la incidència de la problemàtica, els buits d’informació i les línies estratègiques que haurien de conformar el marc d’una estratègia global contra l’AEP al territori català.
A pesar de la notable reducció que han experimentat les xifres d’abandonament escolar prematur (AEP) en els darrers anys i dels nombrosos esforços que s’han dut a terme tant des de l’àmbit polític com de l’acadèmic per diagnosticar i dissenyar mesures per combatre el fenomen, l’AEP segueix sent un dels principals reptes del sistema educatiu català. Disposem de nombroses evidències que ens mostren els efectes perniciosos que té per a un jove no assolir el nivell educatiu mínim recomanat pels principals organismes internacionals, com ara la Comissió Europea o l’OCDE, en el seu desenvolupament educatiu, laboral i vital.
Tal com es mostra al llarg d’aquest informe, l’AEP és un fenomen que s’explica per múltiples factors, té un caràcter processual i acumulatiu i es troba estretament vinculat amb les desigualtats socials. En primer lloc, és multidimensional en tant que s’explica per la interacció d’un conjunt de factors de tipus sistèmic, escolars i individuals. En segon lloc, té un caràcter processual i acumulatiu, ja que si bé es desencadena a l’etapa de l’educació secundària, es va gestant al llarg de les etapes formatives prèvies.
Calen polítiques i mesures basades en una mirada global amb respostes sistemàtiques i coordinades que impliquin els diversos actors i els diversos espais educatius
Per acabar, es tracta d’un fenomen estretament vinculat a les desigualtats socials, ja que no es distribueix de la mateixa manera per tots els grups socials: és més present en homes, de classe treballadora, d’origen migrat, provinents de minories ètniques i de zones rurals.
És per tot plegat que calen polítiques i mesures basades en una mirada global amb respostes sistemàtiques i coordinades que impliquin els diversos actors i els diversos espais educatius, i que prioritzin l’acció preventiva i l’equitat com a pilars fonamentals de qualsevol intervenció que pretengui assegurar que els i les joves tinguin una experiència educativa satisfactòria que els obri les portes en un futur.
Equip implicat
Contingut relacionat