Habilitats socials, emocions i actituds d'aprenentatge: com treballar-les i com avaluar-les
Sabem avui que al costat de les competències cognitives “clàssiques”, relacionades amb àrees com les matemàtiques o la llengua, existeix un altre conjunt d’habilitats de gran rellevància per al desenvolupament personal i les oportunitats socials dels infants i els joves del segle XXI. Parlem d’aquelles habilitats que fan referència a l’aprendre a aprendre, a la motivació, l’autonomia, d’autoregulació i el pensament crític. Però parlem també d’aquelles competències que entrarien en el terreny socioemocional: consciència personal, autoestima, autoeficàcia i resiliència, empatia, capacitats interpersonals, etc.
Fa un temps que, sobretot en els països anglosaxons, s’han començat a avaluar de forma rigorosa els impactes de programes educatius adreçats a treballar aquestes competències. Què ens diu aquesta evidència? Innovacions curriculars, accions tutorials, projectes artístics, de valors, de gestió d’emocions, conflictes i pràctiques de risc, d’autoaprenentatge..., aconsegueixen millorar les competències socioemocionals i regulatives dels alumnes? Com es defineixen aquests aprenentatges i com es mesuren? Acaben aquests guanys repercutint en els resultats acadèmics? Quines experiències tenim a casa nostra que treballin en aquesta direcció? Com podem aprofitar l’evidència acumulada per millorar aquestes experiències?
La finalitat d’aquesta jornada és donar resposta a aquests interrogants. Amb aquest propòsit, comptarem amb la presència de Maurice Elias, qui oferirà la conferència inaugural. El professor Elias és director Social-Emotional and Character Development Lab (http://www.secdlab.org/), de la Rutgers University, i un dels més reputats experts internacionals en l’estudi i desenvolupament de programes efectius en l’àmbit dels aprenentatges no cognitius. La jornada inclourà la presentació de revisions d’evidències sobre l’efectivitat dels programes per treballar les competències socioemocionals i les habilitats metacognitives, així com diferents espais de debat, reflexió i bones pràctiques al voltant d’aquests temes.
PROGRAMA
8.30 - 9.00 h REGISTRE DE PARTICIPANTS
9.00 - 09.30 h SESSIÓ D'OBERTURA
- Frederic Udina, president de l'Institut Català d'Avaluació de Polítiques Públiques
- Ismael Palacín, director de la Fundació Jaume Bofill
09.30 - 11.15 h. SESSIÓ PLENÀRIA. COMPETÈNCIES SOCIALS, EMOCIONALS I METACOGNITIVES: PROGRAMES QUE FUNCIONEN
Moderadora: Mònica Nadal (Fundació Jaume Bofill)
Ponència central
• Competències per al segle XXI: com s’ensenyen, com s’aprenen, com s’avaluen. Maurice Elias, director del SECD LAB, Rutgers University
Evidències per a la millora de l’aprenentatge de l’alumnat
• Com treballar l'autoregulació i la metacognició a l'escola: què funciona i en quines condicions? Gerard Ferrer, recercador de la Fundació Agnelli (Itàlia) i del Grup Interdisciplinar de Polítiques Educatives (Universitat de Barcelona)
• L'aprenentatge de competències socials i emocionals a l'escola: quins programes són efectius, per a què i per a qui? Queralt Capsada, recercadora de la Universitat de Glasgow
Torn obert de preguntes
11.15 - 11.45 h PAUSA – CAFÈ
11.45 - 13.30 h. SESSIÓ PARAL·LELA 1. COMPETÈNCIES PER AL SEGLE XXI: EXPERIÈNCIES I LLIÇONS
(Sala d'actes)
Conductor: Marc Lafuente (OCDE)
Intervinents:
- Maurice Elias, SECD LAB, Rutgers University
- Belén Jaime / Susana Gallardo, Escola Riera de Sant Pere de Ribes
- Begonya Folch, Institut Quatre Cantons
- Àngel Domingo, Subdirecció general d'Innovació, Formació i Orientació, Departament d'Ensenyament
SESSIÓ PARAL·LELA 2. COMPETÈNCIES PER AL SEGLE XXI: COM LES AVALUEM
(Sala Macaya)
Conductor: Miquel Àngel Alegre (Ivàlua)
Intervinents:
- Emma Garcia, Economic Policy Institute
- Antoni Giner, EAP Sarrià i ICE-GROP de la UB
- Miquel Amor, CETEI - FJE
Xavier Chavarria, Inspecció d'Educació Barcelona
13.30 - 14.00 h. CLOENDA
- Meritxell Ruiz, Consellera d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya
- Patricia Alocén, sotsdirectora de l'Àrea d'Acció Comercial i Educativa de la Fundació Bancària "la Caixa"
Es disposarà de traducció simultània anglès-català.
La jornada s’adreça a totes aquelles persones i institucions vinculades al món educatiu i/o interessades a conèixer què funciona en l’àmbit de l’atenció a la diversitat: administració educativa, equips directius i docents dels centres educatius, AMPAs, entitats de lleure educatiu, organitzacions filantròpiques, estudiants, etc.
La Fundació Jaume Bofill col·laborem amb Ivàlua per a la realització d’aquesta jornada en el marc del projecte ‘Què funciona en educació?’
La presentació es podrà seguir en directe per streaming a través del web de la Fundació Jaume Bofill, i també via Twitter @FundacioBofill i @Ivalua_Cat amb el hashtag #EduEvidències.
No arribes a l'hora de la presentació? Cap problema! Podràs recuperar el visionat aquí.
Anima’t i inscriu-te a l’acte!
Accés lliure i gratuït.
El debat es podrà seguir via Twitter a través de @FundacioBofill i @Ivalua_Cat amb el hashtag #EduEvidències.