habilitatssocials_300x405.jpg
17/11/2016
08:00h - 13:00h

Habilitats socials, emocions i actituds d'aprenentatge: com treballar-les i com avaluar-les

Palau Macaya de l’Obra Social ”la Caixa” Veure mapa

Sabem avui que al costat de les competències cognitives “clàssiques”, relacionades amb àrees com les matemàtiques o la llengua, existeix un altre conjunt d’habilitats de gran rellevància per al desenvolupament personal i les oportunitats socials dels infants i els joves del segle XXI. Parlem d’aquelles habilitats que fan referència a l’aprendre a aprendre, a la motivació, l’autonomia, d’autoregulació i el pensament crític. Però parlem també d’aquelles competències que entrarien en el terreny socioemocional: consciència personal, autoestima, autoeficàcia i resiliència, empatia, capacitats interpersonals, etc.

Fa un temps que, sobretot en els països anglosaxons, s’han començat a avaluar de forma rigorosa els impactes de programes educatius adreçats a treballar aquestes competències. Què ens diu aquesta evidència? Innovacions curriculars, accions tutorials, projectes artístics, de valors, de gestió d’emocions, conflictes i pràctiques de risc, d’autoaprenentatge..., aconsegueixen millorar les competències socioemocionals i regulatives dels alumnes? Com es defineixen aquests aprenentatges i com es mesuren? Acaben aquests guanys repercutint en els resultats acadèmics? Quines experiències tenim a casa nostra que treballin en aquesta direcció? Com podem aprofitar l’evidència acumulada per millorar aquestes experiències?

La finalitat d’aquesta jornada és donar resposta a aquests interrogants. Amb aquest propòsit, comptarem amb la presència de Maurice Elias, qui oferirà la conferència inaugural. El professor Elias és director Social-Emotional and Character Development Lab (http://www.secdlab.org/), de la Rutgers University, i un dels més reputats experts internacionals en l’estudi i desenvolupament de programes efectius en l’àmbit dels aprenentatges no cognitius. La jornada inclourà la presentació de revisions d’evidències sobre l’efectivitat dels programes per treballar les competències socioemocionals i les habilitats metacognitives, així com diferents espais de debat, reflexió i bones pràctiques al voltant d’aquests temes.

8.30 - 9.00 h REGISTRE DE PARTICIPANTS

9.00 - 09.30 h SESSIÓ D'OBERTURA

• Frederic Udina, president de l'Institut Català d'Avaluació de Polítiques Públiques
  • Ismael Palacín, director de la Fundació Jaume Bofill

09.30 - 11.15 h. SESSIÓ PLENÀRIA. COMPETÈNCIES SOCIALS, EMOCIONALS I METACOGNITIVES: PROGRAMES QUE FUNCIONEN

Moderadora: Mònica Nadal (Fundació Jaume Bofill)

Ponència central

•  Competències per al segle XXI: com s’ensenyen, com s’aprenen, com s’avaluen. Maurice Elias, director del SECD LAB, Rutgers University

Evidències per a la millora de l’aprenentatge de l’alumnat

• Com treballar l'autoregulació i la metacognició a l'escola: què funciona i en quines condicions? Gerard Ferrer, recercador de la Fundació Agnelli (Itàlia) i del Grup Interdisciplinar de Polítiques Educatives (Universitat de Barcelona)

• L'aprenentatge de competències socials i emocionals a l'escola: quins programes són efectius, per a què i per a qui? Queralt Capsada, recercadora de la Universitat de Glasgow

Torn obert de preguntes

11.15 - 11.45 h PAUSA – CAFÈ

11.45 - 13.30 h. SESSIÓ PARAL·LELA 1. COMPETÈNCIES PER AL SEGLE XXI: EXPERIÈNCIES I LLIÇONS

(Sala d'actes)

Conductor: Marc Lafuente (OCDE)

Intervinents:

• Maurice Elias, SECD LAB, Rutgers University
  • Belén Jaime / Susana Gallardo, Escola Riera de Sant Pere de Ribes
  • Begonya Folch, Institut Quatre Cantons
  • Àngel Domingo, Subdirecció general d'Innovació, Formació i Orientació, Departament d'Ensenyament

SESSIÓ PARAL·LELA 2. COMPETÈNCIES PER AL SEGLE XXI: COM LES AVALUEM

(Sala Macaya)

Conductor: Miquel Àngel Alegre (Ivàlua)

Intervinents:

• Emma Garcia, Economic Policy Institute
  • Antoni Giner, EAP Sarrià i ICE-GROP de la UB
  • Miquel Amor, CETEI - FJE

Xavier Chavarria, Inspecció d'Educació Barcelona

13.30 - 14.00 h. CLOENDA

• Meritxell Ruiz, Consellera d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya
  • Patricia Alocén, sotsdirectora de l'Àrea d'Acció Comercial i Educativa de la Fundació Bancària "la Caixa"

Es disposarà de traducció simultània anglès-català.

La jornada s’adreça a totes aquelles persones i institucions vinculades al món educatiu i/o interessades a conèixer què funciona en l’àmbit de l’atenció a la diversitat: administració educativa, equips directius i docents dels centres educatius, AMPAs, entitats de lleure educatiu, organitzacions filantròpiques, estudiants, etc.

La Fundació Jaume Bofill col·laborem amb Ivàlua per a la realització d’aquesta jornada en el marc del projecte ‘Què funciona en educació?’

La presentació es podrà seguir en directe per streaming a través del web de la Fundació Jaume Bofill, i també via Twitter @FundacioBofill i @Ivalua_Cat amb el hashtag #EduEvidències.

No arribes a l'hora de la presentació? Cap problema! Podràs recuperar el visionat aquí.

Anima’t i inscriu-te a l’acte!

Accés lliure i gratuït.

El debat es podrà seguir via Twitter a través de @FundacioBofill i @Ivalua_Cat amb el hashtag #EduEvidències.

Palau Macaya de l’Obra Social ”la Caixa”

Equip

Equip implicat