pujant_lamuntanya_resiliencia_0.jpg
15/09/2016
16:00h - 17:00h

Resiliència, caràcter, perseverança i competències socioemocionals: com s’aprèn, s’ensenya i s’avalua?

www.debats.cat Veure mapa

Us convidem a aquest nou webinar sobre centres i alumnat resilients.

Aquest acte es podrà seguir amb qualsevol dispositiu amb connexió a Internet a www.debats.cat

D’uns anys ençà, en els àmbits de la psicologia i la pedagogia es parla de la necessitat d’impulsar l’aprenentatge de competències socioemocionals com ara la resiliència, la formació del caràcter, la perseverança, l'autoestima i la sociabilitat.

Organismes internacionals, com ara l’OCDE en un informe sobre el poder de les competències socioemocionals (The Power of Social and Emotional Skills), fan palesa la urgència d’estendre el desenvolupament de les habilitats socioemocionals en les diferents etapes formatives.

Entre aquestes competències que caldria desenvolupar hi ha la resiliència. Un concepte que era usual en física i que ha passat a designar la capacitat de sobreposar-se a una situació d'agonia psíquica ocasionada per algun succés. Però, realment es pot aprendre la resiliència? com s’aprèn, s’ensenya i s’avalua la resiliència i aquestes anomenades “soft skills”?

Vam dedicar un Debat d’Educació a parlar concretament de la resiliència, amb un dels pares del concepte, el famós psicòleg i psiquiatre Boris Cyrulnik. Cyrulnik va explicar en la seva intervenció d’on ha sorgit i com podem entendre el fenomen de la resiliència.

En aquest seminari en línia (webinar) ens interroguem sobre com pot  l’escola contribuir al desenvolupament de les competències socioemocionals, unes competències que semblen correlacionar amb trajectòries educatives i vitals d’èxit. Per això, ens preguntem:

• Què ens cal saber sobre les competències socioemocionals a l’escola?
  • Quines estratègies serveixen per a treballar les competències socioemocionals als centres educatius? Quines són especialment útils per a l’alumnat amb dificultats socials?
  • Com pot avaluar-se l’adquisició d’aquestes competències? Com saber si s’han adquirit?
  • La resiliència pot ser un recurs estratègic contra l'abandonament escolar? Com fer-la servir com una eina clau per a millorar l'aprenentatge de l’alumnat especialment en risc d’exclusió?
  • Quines estratègies poden desenvolupar els centres educatius per acollir, acompanyar i enfortir els nois i noies afectats per traumes importants (emigració, guerra, un accident, pèrdua d’un ser estimat, maltracte, assetjament escolar...)?

La Fundació Jaume Bofill i la Universitat Oberta de Catalunya us conviden a aquest webinar conduït i moderat per Ismael Peña-López , que comptarà amb la participació dels experts següents:

- Anna Forés Miravalles, experta en resiliència i neurodidàctica. Doctora en Filosofia i Ciències de la Educació i Llicenciada en Pedagogia per la Universitat de Barcelona.

- Rafael Bisquerra Alzina, catedràtic d'Orientació Psicopedagògica a la Universitat de Barcelona (UB) i director de diferents màsters i llibres en Educació Emocional.

- Jordi Grané, autor del llibre La resiliencia. Crecer desde la adversidad i Cap de Gabinet de la regidoria de Familia, Infància, Usos del Temps i Discapacitats en l’Ajuntament de Barcelona.

- Coral Regí, directora de l’Escola Virolai de Barcelona, un centre educatiu que va introduir la resiliència a l'aula.

El seminari web té prevista una durada aproximada de 60 minuts. Tindrà lloc en obert i online a www.debats.cat. L'accés al mateix serà gratuït i també podràs participar-hi via Twitter amb el hashtag #debatseducacio

Us hi esperem!

Quan? 15/09/2016 de 18 h a 19 h (GMT 1).

On? Allà on tinguis un dispositiu connectat a Internet.

Acte en línia gratuït i obert a tothom.

Inscriu-t'hi i no t’ho deixis perdre!

www.debats.cat

Equip