14/02/2024
09:00h - 14:00h

Beques perquè ningú abandoni: cap a una veritable política d'ajuts i oportunitats a l'educació secundària

Hub Social. Carrer de Girona, 34. Barcelona. Veure mapa

Per què necessita el nostre país una política de beques per a la continuïtat educativa? Com ha de ser aquesta política, a qui ha d’anar adreçada i quant podria costar? Quins són els passos a seguir per disposar a Catalunya d’un sistema propi i efectiu de beques a l’estudi? Quin rol han de tenir els diferents actors de la comunitat educativa?

El 2022, a Catalunya, el percentatge de joves que van abandonar prematurament els estudis es duplicava entre els joves amb menys recursos econòmics i educatius. L'informe PISA de 2022 també mostra com la desigualtat entre el rendiment en matemàtiques i lectura d’alumnes pobres i rics s’ha eixamplat a Catalunya en les últims tres anys.

Fa temps que la recerca nacional i internacional ha subratllat la importància de disposar d’un autèntic sistema de beques a l’estudi per combatre aquesta bretxa d’oportunitats entre famílies riques i pobres. En efecte, els països que inverteixen més en beques presenten unes taxes d’abandonament més baixes que la resta.

És imprescindible disposar d’un autèntic sistema de beques a l’estudi per combatre aquesta bretxa d’oportunitats entre famílies riques i pobres

Però, a dia d’avui, la política de beques a l’estudi a Catalunya té un caràcter molt residual, tant pel pressupost que s’hi dedica, com pel nombre d’infants i joves al que arriba, molt inferior als que es troben en risc de pobresa. Les beques compensatòries per a estudis postobligatoris depenen del Ministerio de Educación y Formación Profesional i tenen un import molt per sota del cost d’oportunitat de continuar estudiant.

És urgent, doncs, construir un sistema de beques propi, a l’alçada de les necessitats educatives del nostre país, com un instrument clau per lluitar contra l’abandonament i les desigualtats educatives. Parlem de beques compensatòries, centrades en l’educació secundària, que redueixin els costos directes, indirectes i d’oportunitat de l’escolarització i permetin allargar les trajectòries educatives de tots els i les joves.

El proper 14 de febrer a la jornada "Beques perquè ningú abandoni" parlarem dels reptes i els passos que implica avançar cap a una política de beques de continuïtat educativa a Catalunya, principalment centrada en les etapes de l’educació secundària.

Tots els assistents rebran l'informe i el resum executiu, i els inscrits, tot i que no assisteixin, rebran via email una còpia de l'informe en versió digital.

Ens agradaria molt comptar amb la teva participació en aquests debats! Per això et convidem a venir el dia 14 de febrer al matí al HUB SOCIAL i a dir-hi la teva!

Inscriu-t'hi, acompanya’ns i participa!

9 h- 9.15 h. Rebuda amb cafè. Recollida exemplars publicació.

9.15 h- 9.30 h. Benvinguda i presentació de l’acte

9.30 h- 10.20 h. Taula rodona 1. Per què una política de beques per a la continuïtat? Exemples d’altres comunitats autònomes [en castellà]

• Un sistema propi de beques per a l’equitat a Navarra per José Enrique Zabalza Lucea, Director del Servei d'Ajudes a l’estudi i Serveis Educatius [online]
  • Disseny, gestió i impacte de la Beca 6000 d’Andalusia per Manuel Ángel Río Ruiz, professor titular del Departament de Sociologia de la Universitat de Sevilla
  • Moderació i context: Mònica Nadal, directora de recerca de la Fundació Bofill

10.20 h -10.35 h. Presentació. Ajuts, orientació i accessibilitat: la proposta Beca + Secundària
A càrrec d’en Miquel Àngel Alegre, cap de projectes de la Fundació Bofill i coautor de la proposta

10.35 h-11 h. Pausa esmorzar

11 h-12.30 h. Taula rodona 2. Municipis i entitats: agents clau d’una política de beques contra l’abandonament

• Eix I. Identificació efectiva de l’alumnat. Agustí Rubio, Cap d'Orientació Educativa del Consorci d'educació de Barcelona i Ariadna Tortosa, responsable del Programa d’acompanyament en la sol·licitud de les beques per a estudis secundaris postobligatoris del MEFP de l’Ajuntament de Manlleu
  • Eix II. Servei de suport i acompanyamentLaura García, responsable coordinadora del Programa de beques Zing
  • Eix III. Ajuts complementaris a l’escolarització postobligatòriaMireia González Sáez, tinenta d’alcaldessa de Ciutat Educadora, Infància i Joventut de l’Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet
  • Moderació: Rosalina Alcalde, directora contra l'abandonament escolar de la Fundació Bofill

12.30 h-14 h. Taula rodona 3. Passos a seguir cap a una política de beques contra l’abandonament

Per saber-ne més:

Hub Social. Carrer de Girona, 34. Barcelona.

Equip

Equip implicat