Núria Larroya
Secretària de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya
Veure’n més
Per què necessita el nostre país una política de beques per a la continuïtat educativa? Com ha de ser aquesta política, a qui ha d’anar adreçada i quant podria costar? Quins són els passos a seguir per disposar a Catalunya d’un sistema propi i efectiu de beques a l’estudi? Quin rol han de tenir els diferents actors de la comunitat educativa?
El 2022, a Catalunya, el percentatge de joves que van abandonar prematurament els estudis es duplicava entre els joves amb menys recursos econòmics i educatius. L'informe PISA de 2022 també mostra com la desigualtat entre el rendiment en matemàtiques i lectura d’alumnes pobres i rics s’ha eixamplat a Catalunya en les últims tres anys.
Fa temps que la recerca nacional i internacional ha subratllat la importància de disposar d’un autèntic sistema de beques a l’estudi per combatre aquesta bretxa d’oportunitats entre famílies riques i pobres. En efecte, els països que inverteixen més en beques presenten unes taxes d’abandonament més baixes que la resta.
És imprescindible disposar d’un autèntic sistema de beques a l’estudi per combatre aquesta bretxa d’oportunitats entre famílies riques i pobres
Però, a dia d’avui, la política de beques a l’estudi a Catalunya té un caràcter molt residual, tant pel pressupost que s’hi dedica, com pel nombre d’infants i joves al que arriba, molt inferior als que es troben en risc de pobresa. Les beques compensatòries per a estudis postobligatoris depenen del Ministerio de Educación y Formación Profesional i tenen un import molt per sota del cost d’oportunitat de continuar estudiant.
És urgent, doncs, construir un sistema de beques propi, a l’alçada de les necessitats educatives del nostre país, com un instrument clau per lluitar contra l’abandonament i les desigualtats educatives. Parlem de beques compensatòries, centrades en l’educació secundària, que redueixin els costos directes, indirectes i d’oportunitat de l’escolarització i permetin allargar les trajectòries educatives de tots els i les joves.
El proper 14 de febrer a la jornada "Beques perquè ningú abandoni" parlarem dels reptes i els passos que implica avançar cap a una política de beques de continuïtat educativa a Catalunya, principalment centrada en les etapes de l’educació secundària.
Tots els assistents rebran l'informe i el resum executiu, i els inscrits, tot i que no assisteixin, rebran via email una còpia de l'informe en versió digital.
Ens agradaria molt comptar amb la teva participació en aquests debats! Per això et convidem a venir el dia 14 de febrer al matí al HUB SOCIAL i a dir-hi la teva!
Inscriu-t'hi, acompanya’ns i participa!
9 h- 9.15 h. Rebuda amb cafè. Recollida exemplars publicació.
9.15 h- 9.30 h. Benvinguda i presentació de l’acte
9.30 h- 10.20 h. Taula rodona 1. Per què una política de beques per a la continuïtat? Exemples d’altres comunitats autònomes [en castellà]
10.20 h -10.35 h. Presentació. Ajuts, orientació i accessibilitat: la proposta Beca + Secundària
A càrrec d’en Miquel Àngel Alegre, cap de projectes de la Fundació Bofill i coautor de la proposta
10.35 h-11 h. Pausa esmorzar
11 h-12.30 h. Taula rodona 2. Municipis i entitats: agents clau d’una política de beques contra l’abandonament
12.30 h-14 h. Taula rodona 3. Passos a seguir cap a una política de beques contra l’abandonament
Beques perquè ningú abandoni: cap a una veritable política d'ajuts i oportunitats a l'educació secundària
a
Hub Social. Carrer de Girona, 34. Barcelona.
Equip implicat