Com fer LECXIT? Kit de benvinguda al LECXIT

El Programa LECXIT té l’objectiu d’incrementar l’èxit educatiu dels infants a través de la millora de la comprensió lectora. Des del LECXIT ens proposem el repte de garantir que tot l’alumnat acabi la primària amb un nivell de competència lectora que asseguri el seu desenvolupament educatiu i social. T’animes a formar part del projecte i impulsar un espai LECXIT al teu municipi per aconseguir el repte?

Et presentem el Kit de benvinguda al LECXIT, que inclou les eines i pautes necessàries per impulsar el projecte a les vostres institucions i fer del LECXIT una experiència engrescadora per als infants i també per als voluntaris i voluntàries. Esteu a punt? Som-hi!

Què cal tenir en compte quan iniciem el projecte LECXIT?

1. Forma part de la comunitat LECXIT!

El LECXIT està format per una xarxa de més de 265 espais que impulsen el projecte a més de 125 municipis de Catalunya. Així, cada setmana es troben més de 1.900 parelles lectores, formades per una persona voluntària i un infant, que comparteixen un espai al voltant dels llibres.

2. Busca aliances de lectura en el teu entorn

Engegar el LECXIT pot ser una oportunitat per fer una xarxa de lectura al vostre territori. Us animem a que us poseu en contacte amb altres agents del vostre entorn per buscar aliances, complicitats i sinergies cap a la lectura, i per compartir estratègies i aprenentatges.

3. Determina la coordinació del projecte

Per al bon funcionament del projecte, heu de decidir qui serà la persona coordinadora que serà present durant les sessions LECXIT i mantindrà la comunicació amb els agents implicats.

4. Fes la crida al voluntariat

Les persones voluntàries són un eix clau del projecte. Gràcies a la seva implicació i dedicació és possible que els infants gaudeixin d’estones de lectura compartida cada setmana. Us animem a fer una crida per cercar voluntariat al vostre municipi compartint la informació i fent difusió del projecte a: biblioteques, centres educatius de secundària, casals d’avis o de joves, escola d’adults, centres universitaris, entre molts d’altres.

5. Acompanya el grup de voluntariat

Una de les tasques més rellevants de la persona coordinadora és l’acompanyament al grup de voluntaris i voluntàries. La seva tasca és oferir-los el suport i acompanyament que necessitin. Aquest suport és fonamental per garantir que els mentors i les mentores puguin dur a terme el rol d’acompanyament lector.

6. Constitueix el grup d’infants

Els infants són els principals protagonistes de la nostra acció. Els tutors i les tutores són els responsables de seleccionar aquells nens i nenes que consideren que poden aprofitar l’activitat LECXIT. Tenint en compte que la mentoria és 1x1, podreu atendre tants infants com persones voluntàries tingueu. És per això que abans de determinar el grup d’infants participants, primer cal tenir constituït el grup de persones voluntàries.

7. Començar les sessions LECXIT!

El primer dia del LECXIT s’aprofita perquè les parelles es coneguin, saber els gustos i interessos dels infants, així com presentar l’espai que compartiran. Quan les parelles ja es coneixen, podem iniciar les sessions LECXIT. Consten de 3 moments: 1) L’acollida de l’infant per part de la persona voluntària; 2) L’espai de lectura que és el moment principal; i 3) El tancament de la sessió per valorar com ha anat i preveure què far n el proper dia.

8. Acomiada les sessions LECXIT

Les activitats finalitzen a finals de maig, i per acabar-les us animem a celebrar l’experiència amb tota la comunitat gaudint d’una festa conjunta. L’objectiu és crear un espai de trobada per reconèixer la tasca de les persones implicades i l’esforç i treball que han dut a terme els nens i les nenes, així com les persones voluntàries.

9. Avalua el projecte

L’avaluació és el que ens permet saber la incidència que ha tingut el projecte. Des del LECXIT anem elaborant eines d’avaluació que ens ajuden a conèixer les potencialitats i a identificar els punts de millora del projecte. A la nostra pàgina web podeu accedir a l’espai reservat als impulsors del LECXIT on hi trobareu tot aquest material.

Si vols saber-ne més, entra a lecxit.cat i descarregat el Kit de benvinguda! I si t’animes a impulsar un espai LECXIT, contacta amb nosaltres a lecxit@fbofill.cat.