2 casos d’èxit d’espais Lecxit: Llegir per créixer en competències i comunitat

Notícies

Els infants que tenen dificultats per comprendre el que llegeixen tenen més risc de fracàs escolar i d’abandonar prematurament els estudis. Per això, Lecxit promou la lectura per contribuir al seu èxit educatiu i millorar les seves oportunitats de futur, amb l’objectiu de revertir els índexs de baixa comprensió lectora i assegurar que tots els infants poden accedir a les mateixes oportunitats educatives i socials.

A Lecxit, els infants llegeixen una hora a la setmana amb una persona voluntària en horari extraescolar mentre al mateix temps que van construint un entorn acollidor i un vincle de confiança. Una escola, una biblioteca pública, una entitat social o un equipament municipal, poden ser espais Lecxit.

“La tasca de les voluntàries és essencial per entendre l’èxit i la salut del ferro del programa fins a dia d’avui”

El programa, en funcionament des del curs 2011-2012, avui s’implementa 190 escoles, 100 biblioteques públiques i 10 entitats socials, arribant a més de 2000 infants cada setmana. Si bé la majoria d’espais que l’impulsen ho fan des de fa diverses edicions, cada any se’n sumen de nous, de manera que la xarxa d’espais Lecxit ha anat creixent en aquests 12 anys d’existència.

L’encaix de diversos agents implicats: Lecxit a Sabadell

Gràcies a la col·laboració estreta entre biblioteques municipals, escoles i ajuntaments, el programa ha demostrat un creixement sostingut des del 2012. Compten amb nou grups d’alumnes d’un total de set escoles, on s’hi afegeixen cinc biblioteques municipals i fins a 45 voluntàries en actiu.

“La tasca de les voluntàries és essencial per entendre l’èxit i la salut del ferro del programa fins a dia d’avui”, explica Silvia Camps, tècnica superior d’Educació a l’Ajuntament.

Les biblioteques de la ciutat esdevenen el centre d'activitat, proporcionant un espai on els infants es reuneixen amb els seus mentors i mentores per treballar la lectura. Tenen un paper crucial connectant les famílies i voluntariat: “Aquesta relació possibilita l’apropament dels recursos de la biblioteca a una població que, en moltes ocasions, no té l’hàbit de fer-ne ús”, explica Camps.

Aquest any, el programa ha reforçat l'acompanyament pedagògic dels voluntaris, oferint més recursos i formació per enfortir la relació amb els alumnes. Desenvoluparà sessions per l’autoformació, amb l’objectiu de donar suport especial segons les característiques dels infants.

Els nens i nenes venen molt contents. Quan els preguntem, sempre responen amb un somriure que els agrada molt"

A més, el paper actiu de l'ajuntament ha estat essencial: Des del servei d’Educació hi ha una persona tècnica responsable de la coordinació del programa i una tècnica que s’encarrega del seguiment i la resolució d’incidències.

Així, Sabadell ha construït una estructura sòlida que assegura la continuïtat i l'evolució constant del programa.

Lecxit a Roda de Ter: quan facilitar les coses és sinònim d’èxit

El programa Lecxit a Roda de Ter, una petita localitat d'Osona amb menys de 7.000 habitants, ha demostrat ser un cas d'èxit gràcies a la implicació dels seus actors locals, sense necessitat d'un fort impuls inicial per part de les institucions. Des de l'any 2013, amb l'ajuda de voluntariat local coordinat per Maria Dolors Dot, el programa ha anat creixent i consolidant-se, arribant a comptar amb més de 21 persones voluntàries. L'esforç col·lectiu ha permès que el programa es mantingui actiu i efectiu.

El factor clau ha estat la voluntat i l'actitud positiva dels participants per tirar endavant aquesta iniciativa educativa

Hi participen infants de les escoles Emili Teixidor i Mare de Déu del Sòl del Pont, amb un suport addicional de la biblioteca municipal. La Maria Dolors Dot destaca el paper del programa com a projecte "socioeducatiu", que no només millora la comprensió lectora, sinó que també enforteix els vincles entre els voluntaris, les famílies i la comunitat.

Els nens i nenes venen molt contents. Quan els preguntem, sempre responen amb un somriure que els agrada molt l’estona que dediquen a llegir amb els voluntaris i voluntàries. Fins i tot puntuen l’activitat amb un excel·lent!”, explica la Maria Dolors.

L'èxit a Roda de Ter és fruit de l'esforç col·lectiu del poble, on cada actor ha aportat el seu granet de sorra, des de les escoles i l'administració local fins a la ràdio i la revista local.

Tot i que l'aprovació institucional és important per garantir la viabilitat del projecte, el factor clau ha estat la voluntat i l'actitud positiva dels participants per tirar endavant aquesta iniciativa educativa, demostrant que amb compromís es poden assolir grans resultats.

Si vols ser un espai Lecxit o vols fer-te voluntari/ària, consulta tota la informació a https://lecxit.cat.

📩 Subscriu-te al butlletí per estar al dia del debat educatiu!

* indicates required

💬 Escriu-nos, pregunta'ns: Si tens alguna proposta, suma la teva veu a la millora educativa!

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar la informació que es fa pública al nostre lloc web i recopilar informació estadística. Si es continua navegant, considereu que s’accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració i obtenir més informació aquí.

Acceptar