Descobreix 12 municipis catalans units per fer de l’estiu una oportunitat educativa per a tothom
06/05/2025

L’estiu no és igual per a tothom: un 40% dels infants i adolescents de Catalunya no participen d’activitats de lleure d’estiu. Un nou informe de la Síndica de Gregues de Catalunya constata que en els últims 10 anys no s’ha avançat en la universalització del lleure. L’informe destaca, a més, que durant les vacances d’estiu la funció social del lleure educatiu es debilita.
Durant els mesos de juliol i agost, hi ha infants i adolescents de famílies amb menys recursos que queden fora d’activitats educatives, de lleure o culturals. Que, en un context de pobresa infantil cronificada, provoca una pèrdua d’oportunitats d’aprenentatge i augment de les desigualtats educatives.
“Sabem que hi ha aprenentatges i vivències que només es donen de colònies o campaments”
És per això que ‘Municipis per un Estiu Enriquit’, una iniciativa de l’Aliança Educació 360 i la Diputació de Barcelona, impulsa un pilotatge i acompanyament a 12 municipis de Catalunya. Al llarg de 18 mesos, dissenyaran, desplegaran i avaluaran, plans locals d’estiu ajustats als seus reptes i oportunitats, generant coneixement sobre polítiques locals per enfortir-les a altres municipis.
- Relacionat: Dotze municipis comencen un pilotatge per fer de l’estiu un temps d’oportunitats educatives
Els 12 municipis de Catalunya que pilotaran polítiques de lleure d’estiu
La convocatòria ha seleccionat 12 municipis de diferents realitats i dimensions:
Barberà del Vallès (Vallès Occidental), Bigues i Riells del Fai (Vallès Oriental), Centelles (Osona), Girona (Gironès), Manlleu (Osona), Montornès del Vallès (Vallès Oriental), Palafrugell (Baix Empordà), Sant Boi de Llobregat (Baix Llobregat), Santa Coloma de Gramenet (Barcelonès), La Sénia (Montsià), Tarragona (Tarragonès), Vilanova del Camí (Anoia).
Les bases per un pla d’estiu propi, sòlid i ajustat al territori
El passat 20 d’abril va tenir lloc la primera sessió col·lectiva del programa, on hi van participar els equips impulsors dels 12 municipis seleccionats. La jornada va ser un punt de partida vibrant, carregat d’energia, idees i complicitats entre professionals de diferents àmbits: educació, joventut, esports, serveis socials i cultura, entre d’altres. Tots i totes van coincidir en una mateixa voluntat: transformar l’estiu en una veritable oportunitat educativa per a infants i adolescents, sense cap excepció.
Durant la presentació dels municipis, es van posar en evidència diversos reptes compartits que afecten transversalment els territoris: la participació dels i les adolescents en les activitats d’estiu; la millora de l'estratègia comunicativa i l’acompanyament a les famílies; el protagonisme dels infants i adolescents; garantir l’equitat i la inclusió a les activitats d’estiu o planificar una oferta més connectada, diversa i equilibrada. Aquests elements seran punts clau a tenir en compte en la definició dels plans d’estiu i en la construcció de solucions adaptades i efectives.
- Relacionat: Municipis per un Estiu Enriquit busca 12 territoris per pilotar polítiques de lleure educatiu
Per això, l’equip de la Diputació de Barcelona i l’Aliança Educació 360 va presentar el marc general i el camí que realitzaran els 12 municipis implicats els pròxims 18 mesos. L’objectiu és clar: que, a partir del 2026, cada municipi disposi d’unes bases per construir un pla d’estiu propi, sòlid i ajustat a les seves necessitats, capacitats i oportunitats. Un itinerari que no es fa en solitari: és un procés compartit i col·laboratiu, que només pot tenir èxit si es fa amb l’acompanyament i la implicació activa de tots els agents de l’ecosistema educatiu local.
Aquest procés es fonamenta en els eixos d’equitat, qualitat i connexió, i parteix d’una mirada àmplia sobre les oportunitats que ofereix l’estiu. Un estiu que no es limita a les activitats puntuals, sinó que té en compte la totalitat del període d’estiu: 7 dies de la setmana durant les 12 setmanes de vacances escolars. Es tracta de pensar en un temps diversificat i enriquit, on s’integrin propostes de lleure, esportives, culturals i de joc significatives a l’aire lliure i en contacte amb la natura. Com va expressar Maria Valencia, Regidora d’Educació de Sant Boi de LLobregat: “El lleure és important per les trajectòries dels infants i adolescents. Sabem que hi ha aprenentatges i vivències que només es donen de colònies o campaments” i, per tant, cal la implicació de tothom per garantir oportunitats diverses, significatives i de qualitat.
Descobreix més sobre la iniciativa
‘Municipis per un Estiu Enriquit’ té l’objectiu oferir propostes educatives de qualitat, accessibles i connectades amb les necessitats de cada comunitat. Cadascun dels municipis rebrà suport per identificar el potencial dels seus actors. Per això, l'acompanyament inclou:
- Diagnosi de necessitats i recursos existents al territori.
- Disseny compartit de l’oferta d’estiu, amb escoles, entitats, serveis municipals i famílies.
- Formació i assessorament personalitzat per part de l’equip tècnic d’Educació 360.
- Avaluació i generació de coneixement per sistematitzar models replicables.
Municipis per un estiu enriquit neix amb la voluntat d’extreure, generar i compartir el coneixement amb altres territoris, afavorint un aprenentatge col·lectiu que permeti escalar i multiplicar l’impacte de la iniciativa més enllà dels 12 municipis seleccionats.
Més informació a estiuenriquit.educacio360.cat