L’experiència de transformació educativa viscuda a l’entorn d’Escola Nova 21
02/10/2020
Escola Nova 21 ha comptat amb la participació activa de milers de docents, directores de centre, pares, mares, infants i adolescents. En aquest article fem un recull d’algunes de les seves opinions sobre la transformació educativa i el programa Escola Nova 21:
“Tota aquesta moguda ha estat possible gràcies al compromís quotidià de molts professionals per oferir una educació de qualitat en un context d’enormes dificultats. Sense el col·lectiu docent Escola Nova 21 no hauria estat possible. Malauradament Escola Nova 21 acaba, però la bona notícia és que el col·lectiu seguim aquí i no pensem aturar-nos.”
Sergi del Moral, cap d’estudis de l’Institut Escola Les Vinyes
“Deixeu-me fer-vos cinc cèntims de com va començar aquest procés de canvi en un institut de secundària on tradicionalment les coses funcionaven. La vella pregunta: “Escolta, no estem tan malament, tenim uns bons resultats a les proves de competències bàsiques, i molt més que acceptables a la selectivitat!” Companys, companyes: això no va de resultadismes, això va de provocar aprenentatges coherents amb allò que diem que volem canviar. De canvi social, de transformació d’arrel, de traslladar allò que passa al món a les nostres aules i els nostres alumnes.”
Íngrid Ballestar, professora de l’Institut Matadepera
“Ens preguntem com serà el futur. No en tenim ni idea. Tampoc sabem moltes de les feines que existiran en el futur. Però el que sí que hem de tenir clar els mestres i les docents és que [els infants i joves] han de sortir de les escoles i els instituts amb ganes de seguir aprenent. Han de sortir amb ganes de poder gaudir de l’aprenentatge al llarg de la vida.”
Noa Padín, mestra de l’Escola dels Encants durant el programa
“L’ESO la vaig fer a l’Institut Escola Les Vinyes, on vaig treballar per projectes, en grup, adquirint aprenentatges diferents d’allò més tradicional, aprenent fent pel·lícules, programes, robots, fent maquetes entre moltes altres coses. Vaig descobrir el cinema i vaig adonar-me que era el que realment em volia dedicar. Ara he entrat a la universitat, a l’ESCAC. He entrat a la universitat per les proves d’accés: un portafoli online amb tots els projectes realitzats, personals, la majoria realitzats durant l’ESO a Les Vinyes, una entrevista personal i un curtmetratge exprés fet en 24 hores. Paro a pensar i realment he entrat a la universitat pel coneixement adquirit durant l’ESO. I crec que té sentit el fet que hagi entrat a la carrera per la qualitat d’un curtmetratge exprés i no per si sé convertir el nom cabòries a verb, pregunta textual de la selectivitat. I aquest nou model de proves crec que és el futur.”
Javi Seva, exalumne de l’Institut Escola Les Vinyes
“[L’institut Pau Claris] no és un institut “normal” on tu fas una assignatura, escrius, memoritzes, etc. Aquí ens proposem un repte i a través de diferents projectes anem assolint-lo.”
Lua Amat, alumna de l’institut Pau Claris
“Hem tingut l’oportunitat de donar la nostra opinió i aportar la nostra visió i s’entén des de la direcció i des del claustre que [les famílies] som una part fonamental d’aquest procés de canvi i això s’agraeix. Com a pare jo m’agafo a qualsevol oportunitat per escoltar a l’escola i si, com en aquest cas, puc donar la meva opinió, em sento molt privilegiat.”
José Luis Martínez, pare d’alumnes de l’Escola Edumar