Moviment EdcampCAT: 5 anys compartint aprenentatges per transformar l’educació

Notícies

La comunitat edcamp es retroba a la Nau Bostik de Barcelona per celebrar el cinquè aniversari del moviment a Catalunya

L’any 2010, a Filadèlfia (Estats Units) naixia el projecte Edcamp: un grup de docents amb ganes de compartir i aprendre van decidir impulsar una iniciativa que consistia a celebrar trobades periòdiques per intercanviar experiències i recursos al voltant de diverses temàtiques relacionades amb el món de l’educació, a través de converses espontànies que decidien in situ els mateixos participants.

Sis anys més tard, l’any 2016, la Fundació Bofill va portar aquest projecte al territori català, en aliança amb l’Edcamp Foundation. Durant tot aquest temps, a Catalunya, al País Valencià i a les illes Balears s’han dut a terme gairebé 100 edcamps en format presencial i online, que han reunit més de 5.500 participants i 400 persones impulsores.

Aquest any 2021 es compleixen cinc anys des que aquesta iniciativa va aterrar a casa nostra. I per celebrar-ho amb tota la comunitat, el moviment Edcamp va organitzar l’Edcamp Summit Lúdic, una jornada plena de dinàmiques, moments i espais vibrants que va reunir la comunitat edcamp el dissabte 20 de novembre a la Nau Bostik de Barcelona. La jornada tenia per objectiu compartir la celebració del cinquè aniversari amb tota la comunitat edcamper i, alhora, fer un retrobament cara a cara i recuperar els edcamps presencials que havien quedat desplaçats per edcamps online a causa de la pandèmia.

Al llarg del matí, les docents van participar en diversos tallers edcamp amb l'objectiu de conèixer i viure en primera persona aspectes clau sobre l'impuls d’aquest tipus de trobades. Al migdia, es va celebrar l’Edcamp Lúdic, un espai de conversa per compartir i aprendre al voltant del joc i l’educació. Després del dinar edcamper, les participants van poder gaudir de diversos espais i tallers lúdics on van reflexionar al voltant del valor pedagògic i les possibilitats educatives del joc. Finalment, la jornada es va tancar amb un concert de Xamfrà, Centre de Música i Escena del Raval.

Un retrobament molt esperat

“Després d’un any i mig d’edcamps telemàtics, volíem tornar a la presencialitat, i que fos un retorn vibrant i dinàmic. Ens feia molta il·lusió tenir un espai on poder retrobar-nos de nou, tornar a veure cares conegudes de la comunitat edcamper i celebrar el cinquè aniversari del projecte”, explicava a l’inici de la jornada Pep Prat, promotor del moviment Edcamp de la Fundació Bofill.

D’entre les participants que assisteixen als edcamps hi ha perfils de tot tipus, alguns dels quals tenen ja molta experiència i d’altres que comencen a descobrir la potencialitat del moviment. “És brutal veure participants que ja van ser al primer edcamp, fa 5 anys, i que encara avui segueixen venint. Això demostra que hi ha una comunitat edcamper ferma i compromesa, que segueix apostant per aquest tipus de trobades i per l’aprenentatge compartit. També hi ha nous edcampers que estan descobrint el projecte i que veuen aquestes trobades com una gran opció on poder aprendre i connectar amb altres persones amb inquietuds i motivacions semblants” afirma en Pep.

A partir d’ara, la intenció és recuperar progressivament la presencialitat sense deixar de banda els edcamps telemàtics. “L’Edcamp Sumit Lúdic és el tret de sortida de molts edcamps presencials que vindran properament. Volem recuperar la presencialitat, el contacte humà i la connexió tan real i propera que sempre s’ha generat. Tot i això, seguirem apostant per la convivència amb el model online, ja que hem descobert que també té un enorme potencial i es complementen perfectament.”

5 anys del projecte

Al llarg d’aquests anys, el projecte Edcamp ha anat evolucionant en funció de les necessitats i del propi comportament de la comunitat educativa. En un inici, els edcamps anaven més lligats a la territorialitat dels pobles i ciutats on es feien, i tractaven de forma més oberta i transversal temes educatius actuals i significatius, implicant molt de prop a la població d’aquell territori. Mica en mica, s’ha anat produint una evolució cap a edcamps amb temàtiques concretes, on es comparteixen idees sobre un focus més específic, cosa que ha fet que els debats generin encara més aprenentatge. Per exemple, s’han fet edcamps sobre avaluació, escola i sostenibilitat, feminismes i educació, matemàtiques online, joves i voluntariat o lectura a l’aula, entre molts d’altres. L’arribada de la pandèmia i la implementació del model online ha fet més palesa encara la tendència a l’impuls d’edcamps temàtics.

Cap a on anem?

Tot i l’èxit aconseguit durant tot aquest temps, el moviment edcamp no s’atura, i des de la coordinació del propi projecte ja estan projectant noves passes per seguir compartint aprenentatges per transformar l’educació.

”Ara mateix estem davant d’un moment molt il·lusionant. Estem aconseguint que tots els agents de la comunitat educativa, més enllà del col·lectiu docent, se sentin part del projecte edcamp i sàpiguen que poden celebrar aquest tipus de trobades. I prova d’això és que hi ha propostes liderades per alumnes, professionals de l’educació i altres especialistes de l’àmbit educatiu. A més, la convivència dels models presencial i online, amb les possibilitats d’edcamps territorials i temàtics, obren un ventall molt ampli d’opcions per als equips impulsors que permet fer tant personalitzat com vulguin el seu edcamp. D’altra banda, tenim el repte d’agilitzar encara més el procés d’organització d’un edcamp, intentant facilitar les accions clau i donant especial importància a aquells elements que realment donen sentit a aquest moviment, com la participació en les converses i la recollida col·lectiva d’aprenentatges, reptes, conclusions i recursos compartits per totes les participants”.

I això ja es fa notar, ja que de cara a l’inici d’aquest 2022 ja hi ha diversos equips impulsors que estan treballant amb propostes d’organització d’edcamps sobre temes educatius actuals i emergents que permetran a tota persona interessada compartir i aprendre. I com podem estar-ne al cas? La millor manera és seguir el perfil de Twitter i visitar la pàgina web del projecte.

El projecte Edcamp no s’atura! Celebrem els 5 anys d’aprenentatges compartits i tots els que vindran. Gràcies comunitat edcamper per fer-ho possible.

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar la informació que es fa pública al nostre lloc web i recopilar informació estadística. Si es continua navegant, considereu que s’accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració i obtenir més informació aquí.

Acceptar